Varētu šķist, ka maksājumu karte nodrošina vien divas lietas – norēķinus veikalos un internetā, kā arī skaidras naudas izņemšanu bankomātos. Taču patiesībā kartes nodrošinātās iespējas ir ievērojami plašākas, turklāt dažas no tām var aiztaupīt gan stresu, gan palīdzēt ietaupīt jūsu laiku un naudu.
Iespēja apskatīt un nomainīt PIN kodu, kā arī atbloķēt karti
Ikvienam var gadīties, ka pēkšņi aizmirstas PIN kods. Tas nav iemesls mainīt karti, jo banka piedāvā iespēju savu aktuālo kartes PIN kodu apskatīties internetbankas sadaļā Konti/kartes – Manas kartes. Jāņem vērā, ka PIN kodu šādi var apskatīt ierobežotu skaitu reižu, kā arī tas būs redzams tikai 90 sekundes, tāpēc kodu jāpaspēj iegaumēt.
Savukārt, ja esošais PIN kods pārāk bieži aizmirstas vai rodas aizdomas, ka kāds to uzzinājis, jums ir iespēja to ērti nomainīt SEB bankomātā. Turpat arī iespējams atbloķēt karti, ja nu tās PIN kodu pirms trīs reizes kļūdaini ievadījāt tirdzniecības vietā (pirms tam jāpieprasa kartes atbloķēšana, sazinoties ar banku pa tālruni vai sūtot ziņojumu internetbankā).
Norēķinu karte un kredītkarte – kāda atšķirība?
Maksājumu kartēm ir divi veidi – norēķinu kartes (debetkartes) un kredītkartes. Norēķinu kartes, kuras izmanto lielākā daļa mūsu klientu, sniedz pieeju tikai jūsu līdzekļiem, ļaujot jums brīvi iepirkties veikalos, internetā, kā arī izmantot bankomātus.
Savukārt kredītkartes sniedz pieeju ne tikai jūsu, bet arīdzan bankas piešķirtam kredītlimitam – tas ne vien padara iespējamus pirkumus par lielākām summām, bet arī ļauj rezervēt viesnīcas un aviobiļetes.
Naudu var izņemt ne tikai bankomātos, bet arī veikalos
Ja Jums nepieciešama skaidra nauda, bet tuvumā nav bankomāta, piedāvājam iespēju izņemt skaidru naudu līdz pat 100 eiro, kad norēķināties par pirkumu veikala kasē ar karti. Šobrīd Jūs to varat izdarīt jau vairāk nekā 230 tirdzniecības vietās visā Latvijā (PDF), tostarp daudzās degvielas uzpildes stacijās, kā arī reģionālajos pārtikas veikalos.
Skaidras naudas izņemšana ar privātpersonu norēķinu karti (debetkarti) ir bez komisijas maksas, turklāt veikalā veiktajam pirkumam nav noteikta minimālā summa. Par to, vai konkrētajā vietā var izņemt skaidru naudu, jautājiet veikala darbiniekiem vai meklējiet “Naudas izmaksa” un “Šeit var izņemt skaidru naudu” uzlīmes.
Der atcerēties arī par tā dēvēto Latvijas “draudzīgo bankomātu tīklu”, kurā darbojas SEB banka un Swedbank. Tas nozīmē, ka ar SEB bankas norēķinu karti (debetkarti) līdz pat 600 eiro mēnesī bez komisijas maksas varat izņemt ne tikai no SEB bankomātiem, bet arīdzan no Swedbank bankomātiem.
Protams, ja nepieciešams, naudu ar SEB bankas kartēm iespējams izņemt arī no citiem bankomātiem. Taču tādā gadījumā tiek piemērota un uzreiz ieturēta komisijas maksa. Komisija tiek piemērota arī tad, ja bankomātā vai veikalā izņemat naudu ar kredītkarti.
Gadījumos, kad karte tiek nozagta vai pazaudēta, mēdz rasties jautājums – ko darīt, ja pēkšņi nepieciešama nauda, bet jauna karte vēl nav izgatavota? Šādā gadījumā, iepriekš rezervējot tikšanos, jādodas uz kādu no bankas filiālēm, kur jums operatīvi noformēs un izsniegs pagaidu karti – ar to varēsiet bankomātā izņemt nepieciešamo naudas summu, taču jāpatur prātā, ka ar pagaidu karti nebūs iespējams norēķināties tirdzniecības vietās.
Jaunas kartes saņemšana pa pastu
SEB banka savlaicīgi informē klientus, kad maksājumu kartes termiņš tuvojas beigām. Tā kā kartes klientiem sūtām pa pastu, šajā vēstulē pievienota arī saite, kur nepieciešamības gadījumā iespējams mainīt kartes saņemšanas adresi. Pēc tam mēs karti izgatavojam un nosūtām to uz klienta norādīto pasta adresi.
Ja pasūtat pilnīgi jaunu karti, tās PIN kodu varēsiet apskatīt internetbankā. Savukārt, ja tiek atjaunota jūsu līdzšinējā karte, tās PIN kods būs tāds pats kā iepriekšējai. Pa pastu saņemtu karti vēl nepieciešams aktivizēt – detalizētu instrukciju atradīsiet kartes pavadvēstulē.
Tā kā atjaunota karte būs piesaistīta tam pašam norēķinu kontam, kuram bija piesaistīta līdzšinējā karte, jums nebūs jāpārskaita nauda uz jauno karti. Vairumā gadījumu kartes informācija nebūs manuāli jāmaina arī, piemēram, lai turpinātu abonēt video un mūzikas straumēšanas pakalpojumus.
Droši pirkumi internetā un ierobežojumu noteikšana
Internetbankā un mobilajā lietotnē var arī apskatīt un vajadzības gadījumā mainīt savai kartei šobrīd atļautos darījumus un spēkā esošos norēķinu limitus. Piemēram, ja karti lieto jūsu bērns, varat noteikt, ka ar karti nav iespējams veikt pirkumus internetā (tātad – dažādās spēlītēs) vai arī izvēlēties dienas limitu pirkumiem ar šo karti.
Pirkumiem internetā kļūstot arvien populārākiem, nemitīgi tiek pilnveidota arī šo maksājumu drošība. Viens no pēdējiem uzlabojumiem – kopš 2021. gada janvāra visiem interneta veikaliem un bankām Eiropas Ekonomikas zonā turpmāk obligāti jāpiemēro stingrākas drošības prasības ar karti veiktiem maksājumiem virs 30 eiro.
Iepriekš šādus pirkumus varēja veikt, norādot tikai kartes datus – īpašnieka vārdu, kartes numuru, termiņu un otrpus kartei atrodamo CVC kodu. Taču tagad e-veikalos visā Eiropā līdz ar šiem datiem pircējiem arī jāpieslēdzas savai internetbankai, tādējādi apstiprinot savu identitāti un garantējot maksājuma drošību.
Ja nemēdzat iepirkties internetā, iesakām šo maksājumu karšu funkcionalitāti atslēgt. Taču ņemiet vērā, ka par internetā veiktiem pirkumiem uzskatāmi arī norēķini dažādās trešo pušu lietotnes. Tāpēc, ja nereti braucat ar taksometru vai pasūtat pusdienas ēdienu piegādes lietotnēs, funkcionalitāti nevajadzētu atslēgt.
Savukārt, ceļojot uz valstīm ārpus Eiropas, piemēram, ASV, Japānu vai Indiju, kur bankomātos joprojām tiek lasīts kartes magnētiskais celiņš (šādu darījumu drošība tiek uzskatīta par ļoti zemu), jūs varat internetbankā norādīt konkrētu valsti un termiņu, kurā būs iespējams vairākkārt izņemt skaidru naudu ārzemju valsts bankomātā, izmantojot magnētisko celiņu. Ja klients neko nenorāda, tad izņemt skaidru naudu bankomātā ar magnētisko celiņu iespējams vienu reizi diennaktī.
Iepērkoties ar karti ārvalstu klātienes un interneta veikalos citās valūtās, var rasties jautājumi par to, kāda būs darījuma kopējā summa pēc valūtas konvertācijas. Tāpēc, lai nodrošinātu saviem klientiem lielāku caurskatāmību, pēc ne-eiro valūtā veiktiem darījumiem Eiropas Ekonomikas zonas valstīs uz klienta tālruņa numuru nosūtīsim bezmaksas īsziņu ar darījuma kopējo summu eiro valūtā, ieskaitot Eiropas Centrālās bankas kursam pievienoto konvertācijas maksu.
Bezkontakta norēķini un bankas karte tālrunī
Visas SEB bankas piedāvātās kartes ir aprīkotas ar bezkontakta funkciju, kas ļauj par pirkumiem veikalos norēķināties ērti, zibenīgi un droši. Viss, kas jāizdara – karte “jānopīkstina” pie maksājumu termināļa.
Mūsu klientiem piedāvājam iespēju koriģēt bezkontakta maksājumu limitus atbilstoši ikkatra ikdienas vajadzībām. Pēc noklusējuma iestatījumiem 50 eiro ir maksimālā summa, kuru iespējams apmaksāt bez kartes PIN koda ievadīšanas. Taču internetbankā un mobilajā lietotnē limitu varat mainīt robežās no 5 līdz pat 150 eiro. Drošības nolūkos terminālis laiku pa laikam var lūgt jūs ievadīt kartes PIN kodu arī tad, ja maksājums nepārsniedz iestatīto limitu.
Kā ieslēgt un izslēgt bezkontakta norēķinus?
Saņemot jaunu karti, jāatceras, ka bezkontakta norēķinu funkciju nepieciešams aktivizēt – pats pirmais pirkums ar karti jāveic, ievietojot karti terminālī un apstiprinot maksājumu ar PIN kodu. Pēc tam bezkontakta norēķinus atslēgt un no jauna ieslēgt iespējams, mainot kartes iestatījumus internetbankā vai mobilajā lietotnē.
Par arvien populārāku norēķinu veidu mūsu klientu vidū kļūst maksājumi ar viedtālruni. Izveidojot jūsu bankas kartes digitālo versiju Android vai Apple viedtālrunī, pirkumus veikalos varēsiet veikt, “nopīkstinot” telefonu pie maksājumu termināļa.