E-komercijas tendences: aizvien vairāk cilvēku izvēlas inovatīvus maksājumu risinājumus
E-komercijas īpatsvars pasaules mazumtirdzniecības apgrozījumā līdz šā gada beigām sasniegs 20%, liecina Vācijas statistikas platformas “Statista” prognozes. Ja 2017. gadā pasaulē par katru 100 eiro pirkumu e-kanālos tika iztērēti 10 eiro, līdz 2023. gada beigām šī summa bija teju divkāršojusies. Neskatoties uz šī brīža dinamisko e-komercijas segmenta izaugsmi, tuvākajā nākotnē tās pieaugums saglabāsies viencipara skaitļa apmērā. Tas saistīts ar pēcpandēmijas norisēm, cilvēkiem labprāt iepērkoties klātienes tirdzniecības vietās. Tomēr var prognozēt, ka e-komercija līdz 2027. gadam veidos aptuveni ceturto daļu no pasaules mazumtirdzniecības apjoma.
Eiropā pieaugums pēdējo gadu laikā ir bijis pieticīgāks. Ja 2017. gadā aptuveni 10% no mazumtirdzniecības apgrozījuma notika e-kanālos un 2023. gadā tie bija 16%, tad maģiskā 20% robeža Eiropa varētu tikt pārvarēta līdz 2028. gadam.
Baltijā e-komercijas tendences seko Eiropai
E-komercijas izaugsmes līkne un tendences Baltijā kopumā korelē ar globālajām norisēm. Saskaņā ar “Euromonitor” datiem, 2017. gadā aptuveni 6% no mazumtirdzniecības apgrozījuma Baltijas valstīs notika e-kanālos – Covid-19 ierobežojumu veicināts, e-komercijas apjoms līdz 2023. gadam ir palielinājies vairāk nekā divas reizes līdz 13%. E-komercijas apjoms Baltijas valstīs ir atšķirīgs, Igaunijā 2023. gadā veidojot 17% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma, Lietuvā 13%, bet Latvijā vien 9%.
Baltijas e-komercijas apgrozījumā 2023. gadā dominēja elektronika un modes preces – attiecīgi 34% un 30% no kopējā apjoma. Vislielākais pieaugums (vairāk nekā četras reizes) bijis pārtikas preču tirdzniecībā.
E-komercijas platformas – nozīmīgi tirgus spēlētāji
Runājot par e-komercijas tendencēm, nevar nepieminēt tādus globālos e-komercijas spēlētājus kā Aliexpress, Ebay, Amazon, Temu, kuri nobriedušajos tirgos veido 50% no kopējā e-komercijas darījumu apjoma. Baltijā ietekmīgākie uzņēmumi (tajā skaitā gan globālie spēlētāji, gan Baltijas spēlētāji) veido aptuveni 20–30% no kopējā tirgus. Tas norāda uz to, ka Baltijas tirgus ir sadrumstalots, lielākiem uzņēmumiem ir vieglāk paplašināt savu ietekmi reģionā, savukārt maziem e-komercijas spēlētājiem ir iespēja vieglāk sasniegt savu pircēju.
Tiek novērots, ka arvien vairāk cilvēku visā pasaulē labprāt dod priekšroku arī drošiem digitālo maksājumu pakalpojumiem, piemēram, “Apple Pay” un “Google Pay”. SEB bankas apkopotā statistika par darījumiem 2023. gadā, norāda uz to, ka starp maksājumu risinājumiem visstraujāk audzis interneta karšu maksājumu apjoms (+36%). Baltijā nozīmīgs darījumu apjoms tiek veikts arī ar maksājumu iniciēšanas pakalpojumu jeb caur internetbanku un 2023. gadā darījumu apjomi auguši par 4%. Šie dati liecina, ka cilvēki, veicot e-iepirkšanos, novērtē ērtības un drošību.
Sociālie mediji – spēcīgs novators e-komercijā
Statistika liecina, ka pirms nieka 12 gadiem interneta lietotāji visā pasaulē sociālajos medijos pavadīja vidēji 1,5 stundas dienā. Pagājušā gada beigās šis rādītājs bija pieaudzis līdz aptuveni 2,5 stundām dienā. Sociālie mediji ir efektīva iespēja tirgotājiem pārdot savus produktus un pakalpojumus, un lielās platformas to sekmīgi izmanto, piemēram, piedāvājot tūlītēju iepirkšanās iespēju savā platformā bez novirzīšanas uz tirgotāja vietni. Ja 2020. gadā sociālajos medijos globāli tika pārdotas preces un pakalpojumi pustriljona dolāru vērtībā, pagājušajā gadā pirmo reizi tika pārvarēta zīmīgā viena triljona robeža. Līdz 2026. gadam kopējais pārdošanas pieaugums tiek lēsts jau trīs triljonu dolāru vērtībā.
Gen Z – e-komercijas nākotnes veidotāji
Eksperti paredz, ka līdz 2024. gada beigām katrs piektais mazumtirdzniecības darījums tiks veikts tiešsaistē. Digitālā paaudze jeb Gen Z ne tikai būtiski ietekmē sociālās norises sabiedrībā, bet arī mārketinga procesus digitālajā vidē. Tieši šī sabiedrības daļa visbiežāk iepērkas internetā un, tai ienākot darba tirgū un palielinoties to ienākumu līmenim, palielināsies arī to tēriņi e-komercijas vidē. Dati rāda, ka Gen Z šobrīd veido aptuveni 35% no sabiedrības, taču līdz 2030. gadam šis procents pieaugs līdz aptuveni 50%, līdz ar to mainoties paaudzēm dabiski palielināsies arī pirkumu veikšana internetā.
Ineta Bukele
SEB bankas Naudas pārvaldības un tirdzniecības finansēšanas pārvaldes vadītāja