Veiksmīga e-komercija nav iedomājama bez atbilstoša tehniskā risinājuma. Kādu platformu un maksājumu sistēmu izvēlēties? Kā risināt domēna jautājumus? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem eAkadēmijas seminārā sniedz digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis.
Veiksmīga e-komercija nav iedomājama bez atbilstoša tehniskā risinājuma. Kādu platformu un maksājumu sistēmu izvēlēties? Kā risināt domēna jautājumus? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem eAkadēmijas seminārā sniedz digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis.
Lai rastu jūsu uzņēmumam piemērotākos tehniskos risinājumus, vispirms jāapzina jūsu budžeta iespējas un vēlamie termiņi. Covid-19 pandēmijas radītās izmaiņas vairumu uzņēmumu ir nostādījušas fakta priekšā, ka e-komercija jāievieš steidzami, tāpēc tradicionālais teiciens par Ziemassvētku kampaņu plānošanu vasarā vairs nav aktuāls.
Vizītkarte
Lai nodrošinātu mājaslapas ātrdarbību un piemeklētu atbilstošāko domēnu, jāizprot jūsu auditorija. Jāapzina jūsu piedāvāto produktu klāsta mērogs, kategorijas un nākotnes attīstības plāni. Kāda ir jūsu organizācijas iekšējā kompetence IT projekta vadībā? “Ne vienmēr visu darīt pašiem ir lētāk un izdevīgāk,” piebilst E. Koroņevskis.
Domēna izvēle
Domēns ir jūsu digitālās identitātes pamats, uzsver E. Koroņevskis. Mārketinga prasībām atbilstošs domēns ir piemērots auditorijai. Piemēram, ja plānojat strādāt Igaunijas tirgū, tad ieteicams izvēlēties “.ee” domēna paplašinājumu vai visaptverošo “.com”. Domēnu saraksts un meklētājs ir pieejams mājaslapā tld-list.com
Latvijas domēna (“.lv”) iegāde izmaksā aptuveni 12 eiro gadā. Vienlaikus ieteicams iegādāties līdzīgus domēnus, piemēram, jūsu uzņēmuma nosaukumu dažādos locījumos. Tas ne tikai ļaus izvairīties no tā, ka citas personas izmantos jūsu izvēlētajam nosaukumam līdzīgu mājaslapu, bet arī novirzīs klientus, kuri būs kļūdījušies adreses pareizrakstībā, uz jūsu mājaslapu.
Izmantojot radošus domēnus, piemēram, “riga.run”, jūs riskējat samulsināt daļu auditorijas, jo ne visi sapratīs, ka tā ir mājaslapas adrese. Tāpēc šāda veida adresēm priekšā ieteicams norādīt tradicionālo “www”. Pārliecināties, ka patiešām esat domēna īpašnieks, varat mājaslapā nic.lv
Piemērots serveris un e-veikala nodalīšana
Mājaslapas lēna darbība var ievērojami samazināt auditorijas motivāciju to izmantot, brīdina E. Koroņevskis. Tas savukārt apgrūtinās konversiju jeb biznesa mērķu sasniegšanu. Tāpēc serveris jāizvēlas pēc iespējas ģeogrāfiski tuvāk jūsu auditorijai. Arī programmētāji var ieteikt vairākus tehniskus risinājumus, kas ļauj uzlabot mājaslapas darbības ātrumu konkrētajā valstī.
Edgars Koroņevskis ir digitālā mārketinga konsultants un lietotāju pieredzes eksperts, vada digitālā mārketinga un UX uzņēmumu “Picco.media”. Pirms tam strādājis par digitālā mārketinga vadītāju SEB bankā, par attīstības un IT nodaļas vadītāju ziņu aģentūrā LETA, kā arī multimediju laboratorijā RIDemo. Izglītību ieguvis Rīgas Stradiņa universitātē un Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA.
Noderīgi rīki:
- tools.pingdom.com – mājaslapas ātrums dažādās valstīs
- gtmetrix.com – mājaslapas ātrums dažādās valstīs
- uptimerobot.com – bezmaksas rīks, kas ļauj monitorēt mājaslapu un pamanīt darbības pārrāvumus
E. Koroņevskis aicina rūpīgi apdomāt, kā un vai nodalīt e veikala platformu no mājaslapas. Iespējami dažādi risinājumi, piemēram:
- veikals.manszīmols.lv vai manszīmols.lv/veikals
- mansveikals.lv kā atsevišķs domēns no manszīmols.lv
- vienots domēns mājaslapai un e-veikalam
Plānošana – funkcijas un saturs
E-veikala veidošanas sākumposmā vēlams noskaidrot minimālās prasības jeb kritiskās funkcijas un papildu prasības jeb vēlamās funkcijas. Ir svarīgi domāt ne tikai par to, kas nepieciešams e-veikala funkcionēšanai, bet arī par jūsu e-veikala attīstību nākotnē.
E-veikala funkcionālās prasības:
Vietējais un/vai ārvalstu tirgus: valodas, valūta, nodokļi
Produkti: pašu noliktava vai vairāki piegādātāji
Produktu filtri un meklētājs
Google optimizācijai nepieciešamie rīki
Atskaites
Mārketinga rīku integrācija
Maksājumu sistēmas
Piegādes vai pieteikšanās sistēma
Datu padeve salidzini.lv, kurpirkt.lv, Facebook un Google katalogiem
“Nosakiet prioritātes, nevis mēģiniet ietvert visu uzreiz, jo tas noteikti paildzinās tehnisko izstrādi,” norāda E. Koroņevskis. Plānošanu vēlams sākt ar auditorijas izpēti – kādas ierīces tā izmanto, lai iepirktos? Vai jūsu auditorijai ir svarīgi, piemēram, preču filtri? “Nevērtējiet tikai esošo auditoriju. Ja jūsu mājaslapu dienā apmeklē 50 lietotāju, nevērtējiet tikai pēc tiem. Jūs noteikti vēlaties augt, tāpēc pētiet auditoriju kopumā, bet esošos lietotājus uztveriet kā sākumpunktu,” iesaka eksperts. Auditorijas izpētē lieti noderēs Google Search Console un Google Analytics.
Gemius dati liecina, ka, 91% Latvijas iedzīvotāji, iepērkoties internetā, izmanto datoru, bet no mobilā telefona iepērkas 54% aptaujāto. “Veicot tirgus un lietotāju izpēti, noskaidrojiet kopējo tendenci un salīdziniet to ar jūsu mājaslapu. Mēģiniet atrast vidusceļu, jo vispārīgie dati ne vienmēr attieksies uz jūsu mērķauditoriju,” norāda E. Koroņevskis.
Veidojot saturu, jāapzinās, ka datu ievadīšana prasīs laiku. Digitālā mārketinga eksperts E. Koroņevskis iesaka jau mājaslapas sākuma stadijā palūgt programmētājam ģenerēt testa datus (dummy data). Tas ļaus jums saprast, kā veikals izskatīsies un funkcionēs ar pilnu produktu klāstu, nevis ar pieciem produktiem, kurus jūs esat paguvuši ievietot mājaslapā. Vairāk par e-veikala satura veidošanu lasiet rakstā “Video seminārs: Satura mārketinga stratēģija veiksmīgai e-komercijai”.
Gatavo saturu ieteicams publicēt iespējami drīz, lai klienti un Google pamanītu jūsu preču piedāvājumu. Jau no pirmās dienas pieprasiet rezerves kopijas ievadītajiem produktu datiem, piekodina E. Koroņevskis. Turklāt pārliecinieties, ka rezerves kopijas patiešām strādā.
Produktu pārvaldīšana
Produktu pārvaldības procesu eksperts aicina sākt ar nelielu produktu grupu, izveidojot nišas veikalu. Apgūstot pamatlietas darbā ar 50 produktiem, jūs iegūsiet kompetenci darbam ar plašāku produktu piedāvājumu. Produktu datu importēšana var būt gan automātiska, gan - sliktākajā gadījumā - arī manuāla. E. Koroņevskis iesaka izpētīt “macro recorder” risinājumu, kas ļaus automatizēt datu ievadīšanu.
Juridiskās nianses:
E-veikals kā uzņēmuma struktūrvienība ir jāreģistrē Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā: Reģistri – Struktūrvienības – Pievienot struktūrvienību – Tīmekļa vietne.
Arī tirdzniecība Amazon, Etsy, Ebay, Facebook platformās ir jāreģistrē.
Produktu apraksti jāveido pēc vienotām vadlīnijām. Izceliet gan labos, gan sliktos produkta aprakstu piemērus. “Jo lielāka konkurence, jo labākiem jābūt jums. Lai klienti, apmeklējot jūsu mājaslapu, spēj pieņemt lēmumu un vairs nemeklē papildu informāciju citur,” paskaidro E. Koroņevskis.
Juridiskai personai internetveikalā ir jānorāda:
- Uzņēmuma nosaukums
- Reģistrācijas numurs
- Faktiskā adrese vai atrašanās vieta
- Kontaktinformācija
- Informācija par licencēm
- Papildu informācija: piegāde, distances līgums, apmaksas iespējas, atteikuma tiesības un veidlapa
Lai iegūtu plašāku informāciju par distances tirdzniecībai izvirzītajām prasībām, aicinām noskatīties Patērētāju tiesību aizsardzības centra vebināru.
E-komercijas risinājumi
Gatavās platformas sniedz iespēju ātri izveidot e-veikalu, paredzēt izmaksas un izvēlēties kādu no jau sagatavotajām dizaina veidnēm. Savukārt to vājās puses ir ierobežota iespēja veikt uzlabojumus, tas, ka risinājums ne vienmēr atbilst vietējai specifikai, turklāt var nākties pielāgoties izmaiņām platformā.
Daži risinājumi:
- Tirgus vietas – Amazon, Ebay, Etsy, Aliexpress
- Gatavas platformas – Mozello, Wix.com, Weebly, Shopify, Big Commerce
- Pašu uzturētas platformas – Wordpress (WooCommerce), PrestaShop, OpenCart
- Īpaši izstrādātas sistēmas
Pašu uzturēto platformu lielākais bonuss ir bezmaksas atvērtā koda programmatūra, kuru uztur kopiena visā pasaulē. Šim risinājumam ir plašas pielāgošanas iespējas, tas var kalpot par vienotu platformu vairākiem interneta veikaliem. Savukārt risinājuma trūkumi ir papildu servera ikmēneša izmaksas, salīdzinoši ilgāks izstrādes laiks, kā arī uzstādīšanai un uzturēšanai nepieciešamās tehniskās prasmes.
Prototipēšana
Lai e-veikala izveide notiktu maksimāli ātri un visām iesaistītājām pusēm būtu skaidrs darba uzdevums, E. Koroņevskis iesaka veidot prototipus.
Īpaši izstrādāts risinājums var būt piemērots reizēs, kad jāpielāgojas jau esošajiem biznesa procesiem, kurus tehniski nevar vai ir grūti mainīt. Vienlaikus jārēķinās ar lielāku resursu patēriņu, dokumentācijas apjomu, kā arī jāatrod un jāalgo uzticams izstrādātājs.
Maksājumu pieņemšana
SEB E-komercijas maksājumu risinājums ļauj e-tirgotājam ar vienu līgumu saņemt maksājumus ne tikai no SEB internetbankas, bet arī no lielāko Baltijas valstu banku kontiem (Swedbank, Citadele, drīzumā arī Luminor u.c.). Pirkuma apmaksai jūsu pircējs var izmantot jebkuru savu norēķinu kontu. Savukārt jūs, noslēdzot līgumu tikai ar SEB banku, varat ērti apvienot visus maksājumus vienā risinājumā.
Jūsu e-biznesa ieguvumi:
- Ar vienu līgumu un vienu integrāciju ir iespējams izmantot vairākas norēķinu metodes;
- Visi maksājumi tiek ieskaitīti SEB bankas norēķinu kontā, tāpēc jums nav jāslēdz līgumi ar vairākām bankām;
- Droši tiešsaistes norēķini jūsu klientiem un risinājums krāpniecisku darījumu novēršanai;
- Konsultācijas un klientu atbalsts;
- Tirgotāju portāla iespējas.
Šis risinājums paredz VISA un Mastercard karšu maksājumus, bet ir iespējami arī citi norēķinu veidi: PayPal maksājumi un LinkPay maksājuma uzdevuma nosūtīšana klientam maksājuma saites veidā.