E-komercijas veiksmē un ilgtspējā būtiska loma ir satura mārketingam. Kā izveidot satura mārketinga stratēģiju, atrast piemērotākos kanālus un parūpēties, lai jūsu saturs būtu viegli atrodams? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem eAkadēmijas seminārā sniedz digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis.
Saturs ir ne tikai jūsu piedāvāto preču vai pakalpojumu apraksti, kam pievienoti daži attēli, norāda E. Koroņevskis. Der pievērsties arī, piemēram, jūsu e-veikala produktu kategorijām, izceļot populārākās vai visaugstāk novērtētās preces.
Edgars Koroņevskis ir digitālā mārketinga konsultants un lietotāju pieredzes eksperts, vada digitālā mārketinga un UX uzņēmumu “Picco.media”. Pirms tam strādājis par digitālā mārketinga vadītāju SEB bankā, par attīstības un IT nodaļas vadītāju ziņu aģentūrā LETA, kā arī multimediju laboratorijā RIDemo. Izglītību ieguvis Rīgas Stradiņa universitātē un Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolā RISEBA.
Produktu apraksti ļauj jums atšķirties no konkurentiem, uzsver E. Koroņevskis. “Izceliet svarīgākās lietas, pievienoto vērtību, lai nav tā, ka atšķiras tikai cena. Ar zemāku cenu vien būs grūti konkurēt, ja vēlaties būt veiksmīgi ilgtermiņā,” piekodina eksperts.
Klienti novērtēs jūsu pašu veidotu foto un video saturu par saviem produktiem. Šim materiālam ieteicams pievienot ūdenszīmes vai jūsu uzņēmuma logo, kas vēl vairāk uzsvērs, ka tas ir jūsu radīts saturs.
Pamata informācija – preču un pakalpojumu apraksts
Mārketinga informācija – priekšrocības, īpašie piedāvājumi, “tikai mēs…”
Uzticamības veidošana – atsauksmes, novērtējumi, sertifikāti, klientu stāsti, īstenotie projekti
Satura mārketings – raksti, video, foto, infografikas u.c., lai piesaistītu auditoriju
Par noderīgu saturu var kalpot arī produktu kalkulatori, kas palīdz pircējam izvēlēties viņa vajadzībām atbilstošāko preci. Piemēram, kalkulators, kas palīdz aprēķināt istabas pārkrāsošanai nepieciešamo krāsas daudzumu.
Satura stratēģijas nozīme
E. Koroņevskis uzsver, ka satura stratēģijai jākalpo biznesa mērķu sasniegšanai. “Ja mēs esam definējuši mērķauditoriju matricu, zinām, ko sagaidām no auditorijas, tad varam daudz labāk izvirzīt satura mērķi. Ja mēs ražojam saturu bez mērķa, apmeklētāji, protams, būs, tikai – vai tie būs īstie? Mēs vēlamies atrast kvalitatīvu auditoriju, kas veiks pirkumus, pasūtījumus un rezervācijas,” paskaidro digitālā mārketinga eksperts.
Satura mārketings fokusējas uz lietotājiem un to vajadzībām, nevis uz jūsu zīmolu. Tas ir ilgtermiņa mārketinga stratēģijas balsts, kas ļauj novērst auditorijas “baneru aklumu”, uzlabo jūsu iespējas tikt atrastam Google meklētājā, veido zīmola tēlu, kā arī palīdz rast atbildes uz jautājumiem klienta “ceļojumā”.
Satura stratēģijas pamatā ir formula “auditorija + kanāls + saturs”, norāda E. Koroņevskis. “Saturs bez mārketinga ir tikai saturs. Ja jūs izveidojat lielisku un noderīgu saturu, būtiski ir tas, lai cilvēki spētu šo saturu atrast. Ja jūs saturu publicējat tikai mājaslapā, kuru cilvēki neapmeklē, tad kaut kas nav līdz galam izdarīts,” paskaidro eksperts.
Satura veidošanai E. Koroņevskis iesaka pieaicināt ārējos autorus, jo ar uzņēmumu nesaistītam cilvēkam ir vieglāk pamanīt produkta vai pakalpojuma unikalitāti un vērtības, par kurām ir vērts pavēstīt plašākai auditorijai. Jārēķinās, ka satura radīšana var aizņemt ilgāku laiku, jo informācija jāsagatavo vairākās valodās, jāsaskaņo produktu apraksti, jāveido un jāapstrādā preču fotoattēli.
Kuros kanālos meklēt auditoriju
“Nesāciet izmantot kanālu tikai tāpēc, ka tas ir vienkārši,” aicina E. Koroņevskis. Kontu izveidošana dažādās sociālo tīklu platformās ir ātri paveicams uzdevums, taču turpmākā uzturēšana nebūt nav tik vienkārša. Tādējādi var izveidoties nepatīkama situācija – klients atrod jūsu uzņēmumu sociālajā tīklā, kuru jūs gadiem neesat izmantojis.
Izvēloties kanālus, jāizprot auditorijas nodomi un gaidas. “Vai cilvēki apmeklē Instagram un Facebook, lai kaut ko iegādātos? Varbūt, tomēr vien retu reizi. Vai ir vērts šajos kanālos publicēt pārdošanas saturu? Varbūt jāpadomā par citām lietām,” iesaka eksperts. Saturam jāatrod arī pareizais konteksts, lai cilvēkiem jūsu saturs šķistu patiešām noderīgs.
Miro.com (bezmaksas plānā 3 grafiki)
Whimsical.com (bezmaksas plānā 4 grafiki)
Meklēšanas mārketingu un reklāmas jeb sociālo mediju mārketingu ir iespējams nodalīt. Meklēšanas mārketingā auditorijai ir noteiktas vajadzības, kuru apmierināšanai tā meklē informāciju un, iespējams, atrod jūs. Savukārt reklāmas jeb sociālo mediju mārketingā jūs piesaistāt auditoriju ar interesantu un izklaidējošu materiālu, kas primāri nav vērsts uz pirkuma veikšanu.
E. Koroņevskis neiesaka kanālos publicēt saturu, kuru jūs nepublicētu uzņēmuma mājaslapā, jo internets neko neaizmirst. Līdz ar to viens neveiksmīgs joks sociālajos medijos var vēl ilgi klaiņot internetā un sagādāt jums neērtus mirkļus.
Satura plānošana praksē
Lai sāktu plānot saturu, vispirms jāapzina soļi, kurus nāksies spert jūsu definētajai mērķauditorijai. Kādas ir auditorijas vajadzības sākumposmā? Kādu risinājumu jūs varat piedāvāt? “Saliekot kopā vajadzības un risinājumu, jūs varat veidot saturu un virsraksta līmenī to definēt,” paskaidro E. Koroņevskis.
Paraugs mērķauditorijai paredzēta satura plānošanā un risinājumu definēšanā: ej.uz/merkmatrica2
Auditorija ir jāvirza līdz konversijai jeb biznesa mērķa sasniegšanai. Ja saturā nav aicinājuma rīkoties (call to action) un cilvēks nevirzās uz priekšu, tad saturs var kļūt bezmērķīgs. “Cilvēks atnāk, izlasa un pazūd. Tāpēc, ka viņš nav sadzirdējis saucienu spert nākamo soli. Plānojot saturu, jādomā, kurp virzīt auditoriju,” uzsver eksperts.
Uzmanība jāpievērš meklētājsistēmu optimizācijai (SEO). Ja potenciālie klienti Google meklē informāciju par jūsu uzņēmumu, bet kā pirmo atrod ierakstu sūdzību portālā, tad līdzšinējās SEO aktivitātes nav bijušas īpaši veiksmīgas.
Google Search Console ir noderīgs rīks jūsu mājaslapas rezultātiem Google, kurš ļauj skatīt populārākās sadaļas, atslēgvārdus, pozīcijas rezultātos, nestrādājošās saites. Uzstādīšanas pamācība: ej.uz/pieslegtgsc
SEO kontekstā E. Koroņevskis iesaka izvairīties no atslēgvārdu “piestūķēšanas” saturā. Pietiks, ja atslēgvārdus rakstā pieminēsiet divas trīs reizes. Saturam jābūt kvalitatīvam. Jo īpaši bēdīgas sekas būs, ja zagsiet saturu vai publicēsiet viltus informāciju. Jāaizmirst par piedāvājumiem nopirkt saites internetā, jo šāds risinājums ir neefektīvs un Google to ātri pamana. Nevajag publicēt arī viltus atsauksmes par jūsu uzņēmumu.
Lai gūtu plašāku ieskatu e-komercijas satura stratēģijas praksē, aicinām noskatīties SEB bankas organizēto eAkadēmijas semināru. Platformā eAkadēmija atradīsiet arī citus E. Koroņevska video par dažādām praktiskām e-komercijas niansēm, kā arī bezmaksas informāciju par citām uzņēmējdarbības tēmām.