Viena no krāpnieku iecienītākajām metodēm ir mēģināt uzminēt sava upura nesenākos darījumus. Ja tas izdodas, krāpniekam paveras plašas iespējas manipulēt ar savu upuri. Tāpēc sniedzam ieskatu vienā no reālām mūsu klientu sarunām ar telefonkrāpnieku, kas arī jums ļaus rūpīgāk izprast viltvāržu taktiku un pasargāt savus līdzekļus.
Tatjanu krāpnieku zvans sasniedza tieši brīdī, kad viņa tikko iegāja sava viesnīcas numurā, atlidojot baudīt atvaļinājumu Venēcijā.
Krāpnieks: Jūs traucē no Jūsu bankas drošības dienesta. Vai Jums nesen nebija kāds darījums vai maksājums internētā? – sieviete pieklājīgi un pārliecinoši pajautāja krievu valodā.
“Saprotu, ka tā ir tikai sakritība, bet tiešam bija tā, ka burtiski dažas dienas pirms tam maksāju par viesnīcu portālā booking.com, kā arī zvanīju bankai, lai palielinātu limitu. Ar bankas darbinieku runāju krieviski, tāpēc šoreiz pat neizdomājos, ka bankas darbiniekam būtu jārunā latviski,” atmiņās dalās Tatjana. Protams, krāpniece apstiprinoši atbildēja, ka runa ir tieši par portālā booking.com veikto maksājumu.
Krāpnieks: Savienošu Jūs ar mūsu drošības speciālistu, – turpināja sieviete un pārslēdza zvanu uz vīrieti.
“Šajā brīdī es jau biju stresā,” atceras Tatjana. “Esmu citā valstī, zvans no bankas, kaut kas nopietns un slikts notiek!”
Krāpnieks: Šobrīd no Jūsu bankas konta notiek naudas pārskaitīšana, un, ja to nedarāt Jūs, tad mums nepieciešami Jūsu dati, lai šo darījumu apturētu. – ātri un ļoti pārliecinoši turpināja “drošības specialists”.
“Tikai tad es atjēdzos, ka kaut kas nav kārtībā. Es domāju, ka, ja man nebūtu radiniece, kura pati strādā bankā un ar kuru mēs jau pirms tam vairākas reizes runājām par krāpniecības mēģinājumiem, tad es noteikti atklātu visus datus, visu, ko vien iespējams apstiprinātu ar Smart-ID un, visdrīzāk, pazaudētu visu atvaļinājumam uzkrāto naudu. Bet šeit es vienkārši pateicu – uz visiem jūsu jautājumiem es atbildu “nē” un pabeidzu sarunu,” noslēdz Tatjana.
Eksperta komentārs
“Šajā gadījumā savu lomu nospēlēja sakritība. Labi, ka Tatjanai bija iepriekšējas sarunas un zināšanas par telefonkrāpniecību. Protams, krāpnieki nevar zināt, kādus maksājumus cilvēks ir veicis vai kur viņš atrodas. Protams, ja vien pats cilvēks nepublicē bildes no lidostas sociālajos tīklos,” stāsta SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
“Mēs bieži vien saņemam klientu jautājumus par to, no kurienes krāpniekiem var būt informācija par viņiem. Mēdz būt tā, kā krāpnieki zvana “uz dullo”, dažreiz pat nezinot, kādas bankas klients ir otrā pusē, un šo noskaidrojot tieši sarunas laikā. Bet mēdz gadīties, ka krāpnieki seko cilvēkam sociālajos tiklos un dažreiz zina par viņu daudz vairāk, nekā viņš pats spēj iedomāties.”
“Vienmēr jādomā, ko mēs par sevi rakstām un ar kādām bildēm dalāmies. Publicējot bildes no atvaļinājuma var kļūt ne tikai par telefonkrāpnieku upuri, bet arī par vieglu mērķi zagļiem, kuri saprot, ka mājās neviena nav,” brīdina M. Pelcis.
Atgādinām, ja banka zvana klientiem, darbinieks nekad neaicina dalīties ar personas datiem, nosaukt piekļuves paroles vai apstiprināt darbības ar Smart-ID lietotni. Uz jebkādu šādā veida lūgumu jāatbild noraidoši, kā arī vēlams pārtraukt sarunu.