Tiek prognozēts, ka šogad vairāk cilvēku nekā jebkad iepriekš Ziemassvētku dāvanas saviem radiem un draugiem pirks tiešsaistē. Krāpniekiem tas nozīmē pļaujas laiku. Kas jāņem vērā, lai neiekristu viņu izliktajos tīklos?
Arī krāpnieki pērk reklāmas
Lasot ziņas, jūs pēkšņi ieraugāt banneri ar neticami izdevīgu piedāvājumu, daudz nedomājot, uzklikšķiniet uz tā, ieliekat kāroto preci grozā un veicat apmaksu. Taču tālāk nekas neseko. Jūs nesaņemat ne informāciju no pārdevēja, ne pašu preci. Šāds scenārijs tiešsaistes pirkumu gadījumā diemžēl kļūst par aizvien biežāku parādību.
Jāņem vērā, ka krāpnieki veido savus veikalus aizvien profesionālāk — tā, lai neuzmanīgāks pircējs pat neaizdomātos, ka tā ir butaforija, kas domāta tikai un vienīgi viņa naudas izkrāpšanai. Nereti šajos veikalos ir norādīti gan kontakti saziņai, gan aprakstīti preces atgriešanas noteikumi, kā arī izvietotas dažādas glītas un uzticību viesošas ikoniņas.
Turklāt krāpnieki nežēlo līdzekļus, lai savas lapas reklamētu Google, sociālajos tīklos, ziņu portālos un citur, kur tiem ir vislielākās izredzes sastapt savu nākamo upuri.
Tāpēc pat tad, ja redzat reklāmu savā iecienītākajā portālā — pārbaudiet, pārbaudiet un vēlreiz pārbaudiet.
Karte ir makā, bet kartes dati — nozagti
Mehānisms ir vienkāršs: jāizveido pēc iespējas kārdinošāks piedāvājums, no kura pircējam būtu neiespējami atteikties. Tālāk pircējs aizpilda samērā nevainīga paskata pirkuma formu un tiek novirzīts uz pēdējo apmaksas posmu, kur jāievada savas kartes dati.
Ne visos gadījumos krāpnieku primārais mērķis ir panākt, lai veicat pirkumu par neeksistējošu preci. Dažiem svarīgākais ir iegūt tieši jūsu bankas kartes datus.
Tas ir vēl bīstamāk, jo ar tiem noziedznieki varēs veikt nelegālus pirkumus, tādējādi iztukšojot jūsu kontu. Ja reti lietojat bankas mobilo lietotni un nepārbaudāt konta stāvokli, var paiet diezgan ilgs laiks, kamēr pamanīsiet, ka no jūsu konta pazuduši līdzekļi.
Protams, bankas regulāri monitorē karšu transakcijas, kā arī saņem datus par iespējamām karšu datu zādzībām no VISA un MasterCard. Ja pastāv aizdomas, ka kartes darījumi ir veikti nelikumīgi, banka nekavējoties rīkojas — bloķē karti un informē tās īpašnieku.
Taču, lai maksimāli nodrošinātos pret krāpnieku iespējām ar jūsu kartes datiem radīt jums pamatīgus zaudējumus, jūs varat jau tagad mobilajā lietotnē vai interneta bankā pārbaudīt un vajadzības gadījumā samazināt savus dienas vai mēneša darījumu limitus. Vairāk par to varat izlasīt rakstā "Milzīgi limiti un elementārs PIN kods – biežākās karšu drošības kļūdas".
Tāpat ieteicams ik pa laikam izskatīt kartes darījumu sarakstu, kā arī lietotnē ieslēgt bezmaksas paziņojumus par izejošajiem un ienākošajiem maksājumiem. Ja jums radušās aizdomas, ka ar jūsu kartes datiem kāds rīkojas nelikumīgi, nekavējoties ziņojiet par to bankai un bloķējiet karti — to iespējams izdarīt jebkurā diennakts laikā.
Vienkārši, bet efektīvi principi
Krāpnieki, protams, nemitīgi strādā pie savu metožu attīstīšanas, taču, jūs varat ievērojami samazināt riskus, ja ievērosiet šos padomus:
- Drošība. Uzticami tiešsaistes veikali rūpējas par savu pircēju datu drošību — to apliecina SSL sertifikāts, kas garantē drošu datu šifrēšanu. Šādu mājas lapu adrese sākās ar https://. Protams, arī krāpnieki to zina, tāpēc dara visu, lai viņu lapas izskatītos drošas. Taču, ja redzat, ka lapā nav ievēroti pat šie pamata drošības nosacījumi, visprātīgākais ir steigšus to pamest.
- Kontakti. Nevienam godīgam tirgotājam nav iemeslu slēpt savu identitāti, adresi vai telefona numuru. Ja tā visa nav — kāpēc gan uzticēties tādam veikalam? Tomēr jārēķinās, ka arī krāpnieki savās lapās aizvien biežāk pasākuši izvietot kontaktinformāciju, lai radītu mānīgu drošības ilūziju.
- Uzticamība. Vai esat iepriekš ko dzirdējis par konkrēto interneta veikalu? Ja ne, pameklējiet atsauksmes internetā, lai rastos labāks priekšstats par tās uzticamību. Nav nevienas atsauksmes? Aizdomīgi. Savukārt, ja veikals ir pilns ar pārspīlēti pozitīvām atsauksmēm, tas var liecināt ne tik daudz par labu preci un servisu, kā pārāk lielu centību no krāpnieku puses.
- Piedāvājums. Ja tirgotājs piedāvā populāru un iekārojamu zīmolu preces par daudz izdevīgākām cenām nekā citi, tas ir signāls uzmanīties. Salīdziniet, cik šī pati prece maksā citos veikalos. Ja atšķirība ir pārāk neticama, nav vērts riskēt.
- Laiks. Ierobežots laiks ir psiholoģiska metode, ko izmanto kā godīgi tirgotāji, tā krāpnieki. Tomēr, ja jums tiek piedāvāta liela atlaide ar tikšķošu pulksteni blakus, tā varētu būt norāde, ka krāpnieki cer — baidoties palaist garām izdevīgo piedāvājumu, jūs neveiksiet pamatīgāku izpēti un nolemsiet riskēt.