Aprīlī, salīdzinot ar martu, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,5%. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija apģērbam un apaviem, alkoholam un tabakas izstrādājumiem, kā arī dažādu preču un pakalpojumu grupai. Gada inflācija pieauga līdz 1,1%.
Neskatoties uz dažām neveiksmēm, inflācijas spiediens Eirozonā turpina mazināties. Uz to norāda uzņēmumu aptaujas un noskaņojuma rādītāji. Arī ražotāju cenu indeksi norāda uz zemākām patēriņa preču cenām. Izejvielu cenas ir ievērojami samazinājušās salīdzinājumā ar 2022. gada maksimumu, lai gan dažos gadījumos tās joprojām ir ievērojami augstākas nekā pirms pandēmijas.
Īpaši lielu ietekmi uz patēriņa cenām Latvijā ir veidojušas enerģijas cenas, kas pacēla inflāciju augstākajos līmeņos Eiropas Savienībā. Savukārt šobrīd enerģijas cenu normalizācija sniedz pretēju efektu un ir ļāvusi inflācijai strauji sarukt.
Maksa par mājokli ir vienīgā grupa, kur cenu līmenis ir krities. Pārējās grupās cenu līmenis gada laikā ir audzis.
Latvija nav izņēmums, un līdzīgi kā citās valstīs, enerģijas cenas patērētājiem no vēsturiskā skatupunkta joprojām ir augstas. Līdz ar to neliels tālāks kritums, piemēram siltumenerģijas tarifiem, ir iespējams, bet ne vairāk. Tomēr, ja sašūposies enerģijas cenas, inflācija var strauji atdzīvoties. Pagaidām gan to cenu, vismaz īstermiņa, perspektīvas šķiet stabilas.
Inflācijas temps uz gada otru pusi pieaugs arī tādēļ, ka pamazām izzudīs augsto enerģijas cenu bāzes efekts. Pārtikas cenas ir stabilizējušās un straujas pārmaiņas nav gaidāmas, tomēr, aktivizējoties patēriņam, krietni lēnākos un starp grupām atšķirīgos tempos, cenas turpinās rāpties augšup.
Periodiski plaša patēriņa precēm varētu parādīties atlaides un pievilcīgi piedāvājumi. Tas būs saistīts ar starptautisko konkurenci, īpaši Ķīnas vēlmi realizēt brīvo jaudu pārpalikumus, lai balstītu savu eksportu.
Pakalpojumos cenu kāpumu turpinās virzīt algu pieaugums. Līdz ar to šajā segmentā cenu celšanās būs novērojama izteiktāk. Tikai jautājums ir, cik straujos tempos tas var turpināties, nesastopot patērētāju pretestību.