Nedaudz negaidīti aprīlī mazumtirdzniecības apjoms aprīlī ir samazinājies par 0.2%. Apjomu kritumu ietekmēja pārtikas preču mazumtirdzniecības kritums par 2.3%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielu, pieauga par 0.3%, autodegvielas palielinājās par 2.4%.
Turpmākās perspektīvas mazumtirdzniecībā šķiet samērā optimistiskas. Ekonomiskā aktivitāte soli pa solim spēcināsies, darba tirgus saglabās stabilitāti un reālās algas turpinās augšupeju. Tas viss norāda arī uz patērētāju noskaņojuma uzlabošanos, kas rezultēsies tirdzniecības apjomu pieaugumā.
Tomēr aktivitātes kāpums un augošās izmaksas nozīmē arī tālāku cenu pieaugumu, kas noteiktos segmentos var turpināt paradumu korekcijas un izaugsme stagnēt. Respektīvi, patērētājs var mainīt uzvedību atsakoties vai samazinot noteiktu preču patēriņu. Tas lielā mērā attiecas uz pārtikas mazumtirdzniecību un precēm ar plašākām iegādes kanālu iespējām.
Lai arī inflācija ir normalizējusies, tās ietekme turpina rezonēt. Piemēram, ASV mazumtirgotāju rezultāti liecina par patērētāju nogurumu pēc trīs gadus ilgušās augstās inflācijas, kas izpaužas patērētāju aktivitātes kritumā. Uz to jau ir reaģējuši lielākie mazumtirdzniecības tīkli Walmart un Target, samazinot cenas tūkstošiem preču. Līdzīgas ziņas sastopamas arī par tendencēm Apvienotajā Karalistē un citviet. Cik spēcīgas tendences iespējamas Latvijā ir grūti novērtēt, bet līdzīgi pasākumi jau ir vērojami.
Vairāku segmentu aktivitāti ietekmēs privātā sektora būvniecības aktivizēšanās, kas noritēs pakāpeniski. Turklāt turpinās tendence, kad preču vietā priekšroka tiek dota pakalpojumiem, kā dēļ, piemēram, kritums kultūras preču un atpūtai paredzēto preču tirdzniecībā nav pārsteigums.
Tāpēc, lai arī kopumā pirktspējas atjaunošanās nozīmēs ne tikai tēriņu, bet arī apjomu pieaugumu, virzība dažādos segmentos var būtiski atšķirties. Daudz kas būs atkarīgs arī no tirgotāju spējas noorientēties patērētāju noskaņojumā un prioritātēs un veidot atbilstošu cenu politiku.
Patērētājam, lai tiktu ne tikai pie kārotajām precēm, bet arī pakalpojumiem, parādās citas un arvien ērtākas alternatīvas. Šobrīd noteikti, ka ceļošana un ar to saistītie tēriņi ir starp nozīmīgākajām prioritātēm.