Teju ikviens būs dzirdējis par tādiem zīmoliem kā Apple, Nike, Coca-Cola, Tesla vai BMW. Šo uzņēmumu radītos produktus izmantojam savā ikdienā vai arī sapņojam tos reiz iegādāties. Taču, vai zīmola atpazīstamība ir pietiekams iemesls investēt un iegādāties tā akcijas?
SEB skolu vēstnešu programmā vaicājām jauniešiem, kuros uzņēmumos viņi vēlētos ieguldīt. Gandrīz visi izvēlējās atpazīstamus uzņēmumus, kuru radītos produktus vai pakalpojumus viņi izmanto ikdienā. “Es ieguldītu zīmolos, kurus pazīstu,” savu lēmumu paskaidroja jaunieši.
Vai tas, ka zīmols mums patīk un ir atpazīstams, kalpo par gana labu iemeslu tajā ieguldīt?
Profesionāļi – gluži kā pusaudži
Praksē pierādījies, ka profesionāli investori biežāk izvēlas ieguldīt uzņēmumos un zīmolos, kurus tie labāk izprot – šiem uzņēmumiem un nozarēm investors ikdienā seko līdzi, kā arī saprot to darbības principus.
Akciju tirgus entuziasti noteikti būs pamanījuši fotogrāfijas, kurās leģendārais investīciju kompānijas Berkshire Hathaway vadītājs Vorens Bafets malko Coca-Cola dzērienu. Turklāt viņš medijiem nav slēpis, ka dienā izdzer piecas Coca-Cola skārdenes.
Ieguldīšana Coca-Cola pareizajā brīdī bija viens no galvenajiem iemesliem, kas ļāva V. Bafetam tikt pie savas bagātības. 1988. gadā, neilgi pēc 1987. gada finanšu tirgu “melnās pirmdienas”, viņš iegādājās Coca-Cola akcijas par 1 miljardu ASV dolāru. Tobrīd uzņēmuma akciju cenu bija būtiski iedragājis finanšu tirgus sabrukums. Taču Coca-Cola zīmols joprojām bija populārs daudzās valstīs, turklāt V. Bafets ticēja, ka Coca-Cola ir spēcīgs uzņēmums, kas drīz vien atgūs savu vērtību. Kā vēsta izdevums Forbes, 20 gadu laikā šī ieguldījuma vērtība ir pieaugusi līdz 18.4 miljardiem ASV dolāru.
Roboinvestors – sāciet ieguldīt vienkāršāk
Kā novērtēt uzņēmumu?
Nav racionāli paļauties uz emocijām vien, kad pieņemat ar ieguldījumiem saistītus lēmumus. Pat tad, ja esat zīmolu iecienījis un atzinīgi vērtējat tā piedāvātos produktus vai pakalpojumus, pieņemot lēmumu par investēšanu jāapzinās vēl virkne kritēriju.
Pirmkārt, jūs interesējošajam uzņēmumam pastāvīgi jāseko līdzi, pievēršot uzmanību gan tā aktivitātēm, gan konkurentiem un uzņēmējdarbības nozares videi, gan dažādiem makroekonomikas faktoriem, kas varētu ietekmēt uzņēmumu, tā novērtējumu un akcijas cenu.
Viens no investoru biežāk izmantotajiem rīkiem uzņēmuma vērtības noteikšanai ir P/E koeficients (price earnings ratio – angļu val.). Ar tā palīdzību iegūst attiecību starp uzņēmuma akcijas cenu un peļņu pēc nodokļiem uz vienu akciju. Daudzi investoru piekopts princips ir vadīties 10 – 20 P/E vērtības robežās. Ja P/E ir mazāks par 10, tad akcija uzskatāma par salīdzinoši lētu. Savukārt, ja P/E koeficients pārsniedz 20, akcija uzskatāma par salīdzinoši dārgu.
Tomēr vienmēr jāatceras par izņēmuma gadījumiem, jo, piemēram, strauji augošiem uzņēmumiem pat P/E koeficients 25 var būt uzskatāms par salīdzinoši lētu. Savukārt naftas ieguves uzņēmumiem vai metālapstrādes firmām P/E koeficients 7 – 8 vērtības robežās uzskatāms par dārgu.
Dažkārt uzņēmumu P/E būtiski svārstās pat vienas nozares ietvaros. Atšķirības rodas, ņemot vērā tirgus dalībnieku prognozes par to, kāda būs uzņēmuma peļņa.
Uzņēmumiem, kuri kotē savas akcijas biržās, P/E koeficients ir jānorāda obligāti, tāpēc potenciālajiem investoriem ir viegli sameklēt šo informāciju par sev interesējošajiem uzņēmumiem.
Mīlestībai nav jābūt aklai
“Urbšanās” cauri uzņēmumu prospektiem, kuros apkopota visa potenciālajiem investoriem aktuālā informācija, var būt visai izaicinošs uzdevums, ja vēl neesat pieredzējis ieguldītājs. Lai gan dažkārt ir neslikti izmēģināt investēšanu, ieguldot konkrētu uzņēmumu akcijās, ilgtermiņā vērts atcerēties par diversificēta vērtspapīru portfeļa veidošanu, lai pēc iespējas samazinātu ar ieguldīšanu saistītos riskus.
Viens no efektīvākajiem veidiem, kā izveidot diversificētu vērtspapīru portfeli, ir ieguldīt biržā tirgotajos fondos jeb ETF, kurus veido profesionāļi. Šādu pakalpojumu piedāvājam arī Roboinvestorā SEB mobilajā lietotnē. Tādējādi jūsu līdzekļi tiek ieguldīti dažādās aktīvu klasēs, nozarēs un ģeogrāfijās, lai pēc iespējas samazinātu iespējamos zaudējumus, ja viena uzņēmuma akcijas vērtība pēkšņi strauji kristos.
Vienmēr jāatceras ieguldījumu zelta princips – nelikt visas olas vienā grozā. Pat ne tad, ja runa ir par plaši pazīstamiem un jums personīgi tuviem zīmoliem.