No uzņēmējdarbības uzsākšanas Latvijas iedzīvotājus attur bailes un radošu ideju trūkums
Trešā daļa Latvijas iedzīvotāju (34%) gribētu uzsākt savu biznesu, tomēr saskaras ar grūtībām, kuru dēļ idejas bieži vien paliek nerealizētas. Galvenie šķēršļi ceļā uz savu biznesu – radošo ideju trūkums, bailes no neveiksmes, birokrātija un nodokļu slogs, atzīst SEB bankas veiktās aptaujas dalībnieki.
Vairāk nekā puse aptaujāto Lietuvā (57%) un Igaunijā (56%), kā arī 48% respondentu Latvijā tuvākajā laikā neplāno uzsākt savu biznesu. Turklāt pēdējo divu gadu laikā šis skaits ir pieaudzis - 2013. gadā tikai 39% Latvijas, 40% Lietuvas un 50% Igaunijas iedzīvotāju atzina, ka neplāno nodarboties ar uzņēmējdarbību. Paralēli samazinās to respondentu skaits, kuriem ir vēlēšanās tuvākajā laikā uzsākt savu biznesu - tā Latvijā šis skaits ir sarucis no 49% 2013. gadā līdz 34% šogad, savukārt Lietuvā un Igaunijā šis kritums atspoguļojas attiecīgi no 54% un 31% 2013. gadā līdz 35% un 25% šogad.
Atbildot uz jautājumu par iemesliem, kāpēc respondenti, kuriem būtu interese par uzņēmējdarbību, tomēr savu biznesu neuzsāk, Latvijā aptaujātie norādījuši radošu ideju trūkumu (59%), bailes no neveiksmes (43%) un lielo birokrātiju (48%).
Lietuvā situācija nedaudz atšķiras. Tur galvenais šķērslis ir starta kapitāla trūkums (52%), otrajā vietā - grūtības atrast nepieciešamo informāciju par biznesa uzsākšanu (50%) un tikai trešajā - kreatīvu ideju trūkums (49%). Igaunijas iedzīvotāji, runājot par grūtībām uzsākt savu biznesu, min arī finansējuma nepietiekamību (51%), ideju trūkumu (42%), kā arī nodokļu slogu (29%).
SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs: „Jebkura ideja pati par sevi ir tikai 5% no rezultāta, 95% ir smags darbs un idejas ieviešana dzīvē. Šajā posmā izšķirošais var būt pieredzējuša padomdevēja atbalsts, taču dažreiz atrast šo palīdzību nebūt nav tik viegli. Saprotot jauno uzņēmēju vajadzības, SEB banka jau ilgus gadus sniedz atbalstu, piedāvājot biznesa plānošanas konsultācijas, piedaloties mentoringa programmās, kā arī iesaistoties dažādos projektos, kā, piemēram, „Firmas noslēpums”, „Biznesa sula”, „Innovation Lab”, kur potenciālajiem uzņēmējiem ir iespēja satikties ar veiksmes stāstu varoņiem un uzkrāt pieredzi”.
Neskatoties uz to, ka pēdējo divu laikā potenciālo uzņēmēju skaits samazinājies, Lietuvā un Igaunijā pieaudzis to cilvēku skaits, kuri uzskata, ka kopumā valstī uzsākt uzņēmējdarbību ir viegli. 2013. gadā 30% respondentu Lietuvā un 45% Igaunijā atzina, ka uzsākt biznesu kopumā ir vieglāk. Šogad pozitīvi noskaņoto respondentu skaits pieaudzis līdz 44% Lietuvā un 54% Igaunijā.
„Diemžēl Latvijā ir vērojama pretēja tendence: 2013. gadā 29% respondentu uzskatīja, ka uzsākt uzņēmējdarbību ir viegli, bet 2015. gadā – tikai 27%. Skaidrojot savu pozīciju, respondenti minējuši smago nodokļu slogu, nestabilo ekonomisko situāciju valstī kopumā, kā arī nespēju atteikties no saviem regulārajiem ienākumiem, lai pievērstos uzņēmējdarbībai. Vēl viens svarīgs iemesls ir bailes no neveiksmes. Iesākot biznesu, nereti gadās kļūdīties, taču, tiem, kuri gatavi mācīties no kļūdām, ir iespēja piecelties un veiksmīgi turpināt iesākto. Mēs visi vēlamies Latvijā redzēt vairāk jaunu uzņēmumu, tāpēc dalāmies savā pieredzē, kas vismaz daļēji varētu pasargāt jaunos uzņēmējus no neveiksmes, neapdomīgiem riskiem vai sarežģījumiem,” uzsver Kārlis Danēvičs.
SEB banka sadarbībā ar mediju aģentūru Mindshare 2015. gada vasarā veica aptauju ar mērķi noskaidrot, cik liela ir Baltijas valstu iedzīvotāju vēlme kļūt par uzņēmējiem, kādi ir būtiskākie šķērsļi, ar kuriem potenciālie uzņēmēji saskaras sākumposmā, kā arī attīstot savu biznesu. Aptaujā piedalījās 1759 respondenti, no tiem 561 – Latvijā, 586 - Igaunijā un 612 - Lietuvā.
Papildu informācijai:
Kristīne Martinsone, SEB bankas ārējās komunikācijas projektu vadītāja – 67779719, 26102288, kristine.martinsone@seb.lv