SEB aptauja: vairums jauno uzņēmēju uzsāk biznesu par savu naudu
Vairākums jauno uzņēmēju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā sava biznesa uzsākšanai izmantojušu pašu uzkrāto kapitālu – bez banku un valsts palīdzības un nepiesaistot ES fondus.
Vairākums jauno uzņēmēju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā sava biznesa uzsākšanai izmantojušu pašu uzkrāto kapitālu – bez banku un valsts palīdzības un nepiesaistot ES fondus, secināts SEB bankas veiktajā aptaujā visās trīs Baltijas valstīs.
Aptaujas dati liecina, ka 70% jauno uzņēmēju Latvijā sava biznesa uzsākšanai izmantojuši pašu uzkrāto kapitālu. Ja ar pašu līdzekļiem nepietiek, jaunie uzņēmēji, aicina palīgā ģimeni vai draugus. Tikai daži, uzsākot jaunu biznesu, mēģina iegūt banku vai valsts finansējumu, vai arī piesaistīt ES fondu līdzekļus. Līdzīga situācija ir arī citās Baltijas valstīs – 76% Lietuvas un 75% Igaunijas jauno uzņēmēju atzīmējuši, ka uzsākuši savu biznesu, izmantojot savus uzkrājumus.
SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars: «Starta kapitāls, kas ir nepieciešams biznesa uzsākšanai, parasti ir neliels, tāpēc uzņēmējdarbības uzsākšana lielākoties tiek finansēta no paša uzņēmēja līdzekļiem vai piesaistot radinieku un draugu palīdzību. Apzinoties risku, jaunie uzņēmēji dažreiz nav gatavi uzņemties saistības. Tieši tāpēc sākumposmā tik svarīgs ir valsts vai pašvaldību atbalsts. Pēc tam, kad bizness ir ieguvis stabilu pamatu un vēlas paplašināties un nonākt nākamajā līmenī, bankas jau var piedāvāt ilgtermiņa finansējumu ar izdevīgiem nosacījumiem. Jo pārdomātāks ir biznesa plāns un skaidrāks ir uzņēmēja redzējums sava biznesa attīstībai, jo labāki būs kreditēšanas nosacījumi”.
Lielākā daļa aptaujas dalībnieku (79% - Igaunijā, 67% - Latvijā un 60% - Lietuvā) ir pārliecināti, ka bankas var palīdzēt biznesa uzsākšanā. Turklāt jaunajiem uzņēmējiem ir svarīgi ne vien finansēšanas nosacījumi, bet arī konsultantu un mentoru atbalsts. Uzņēmēji augsti novērtē iespēju saņemt bankā ar biznesa uzsākšanu saistīto informāciju.
“Jaunie uzņēmēji atzīmējuši, ka meklē interesējošo informāciju internetā, bet ne vienmēr izdodas atrast to, kas būtu noderīgs un vajadzīgs. Ņemot vērā klientu vajadzības, mēs esam izstrādājuši atsevišķu mājaslapu, kas domāta jauniem uzņēmējiem - seb.lv/startup. Te vienuviet atrodama visa informācija, kas var noderēt biznesa uzsācējiem: kas ir biznesa ideja, kā sastādīt biznesa plānu, kur jāmeklē finansējums, kā reģistrēt uzņēmumu, kādi nodokļi būs jāmaksā utt.”, - turpina Arnis Škapars.
Aptaujas dati arī liecina, ka, izvēloties finanšu partneri, jaunie uzņēmēji visaugstāk novērtē iepriekšējo sadarbību privātpersonu statusā, banku drošību kopumā, ka arī ērtu internetbanku un mobilo banku.
Aptauju 2015. gada vasarā veikusi SEB banka sadarbībā ar mediju aģentūru Mindshare ar mērķi noskaidrot, cik liela ir Baltijas valstu iedzīvotāju vēlme kļūt par uzņēmējiem, kādi ir būtiskākie šķēršļi, ar kuriem potenciālie uzņēmēji saskaras sākumposmā, kā arī, attīstot savu biznesu. Aptaujā piedalījās 1759 respondenti, no tiem 561 – Latvijā, 586 - Igaunijā un 612 - Lietuvā.
Papildu informācijai:
Kristīne Martinsone, SEB bankas ārējās komunikācijas projektu vadītāja – 67779719, 26102288, kristine.martinsone@seb.lv