Dainis Gašpuitis: Smagnējs pieaugums mazumtirdzniecībā turpinās
Jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījums gada laikā ir audzis vien par 1.3%. Pārtikas preču grupā apgrozījums samazinājās par 3.9%, bet nepārtikas preču grupā tas pieauga par 4.6%. Labvēlīgās tendences ekonomikā, kas turpina stiprināt pirktspēju, šogad ļoti vāji atspoguļojas mazumtirdzniecības rādītājos un turpmākā mazumtirdzniecības izaugsme, šķiet, būs ļoti piezemēta
Jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījums gada laikā ir audzis vien par 1.3%. Pārtikas preču grupā apgrozījums samazinājās par 3.9%, bet nepārtikas preču grupā tas pieauga par 4.6%.
Labvēlīgās tendences ekonomikā, kas turpina stiprināt pirktspēju, šogad ļoti vāji atspoguļojas mazumtirdzniecības rādītājos un turpmākā mazumtirdzniecības izaugsme, šķiet, būs ļoti piezemēta. To ietekmē vairāki faktori, ne tikai ekonomiskie, bet liela loma ir patērētāju noskaņojumam. Taču reizē tam ir grūti rast viennozīmīgu skaidrojumu. Noteikti sava loma ir Krievijas un citu NVS tūristu skaita un pirktspējas kritumam. Tie, pretēji Rietumvalstu tūristiem, izmantoja iespēju ne tikai apmeklēt Latviju, bet vienlaicīgi arī sparīgi iepirktos. Tāpat noteiktos segmentos var saskatīt piesātinājuma pazīmes, piemēram, elektropreču tirdzniecības kritumā. Tādēļ lielāka aktivitāte būs vērojama līdz ar straujākām izmaiņām nekustamā īpašuma nozarē. Tikmēr turpinās stabils pieaugums tirdzniecībā pa internetu un pastu. Ļoti iespējams, ka šis iepirkšanās veids kļūst populārāks lielākā mērā, nekā to spēj uzskaitīt statistika. Ņemot vērā to, ka nosacījumi tēriņu kāpumam ir labvēlīgi, ir pamats prognozēt nelielu aktivitātes atgūšanos. Tomēr, visticamāk, ka mazumtirdzniecības apjomu kāpums ir ieslīdējis lēnas izaugsmes fāzē, ko nosaka piesardzība, kā dēļ pieaug uzkrājumi u.tml., demogrāfiskās izmaiņas un tas, ka mainās prioritātes patēriņā.
SEB bankas ekonomists
Dainis Gašpuitis