Snaudošo uzņēmēju nācija: 6 no 10 Latvijas iedzīvotājiem nav īstenojuši savas biznesa idejas
Vairāk nekā pusei jeb 59% Latvijas iedzīvotāju ir bijusi viena vai pat vairākas nerealizētas biznesa idejas, liecina SEB bankas un SKDS veiktā aptauja. Lai veicinātu iedzīvotāju iesaistīšanos uzņēmējdarbībā, SEB banka izveidojusi lielāko latviski pieejamo bezmaksas biznesa zināšanu platformu eAkademija.lv.
Vairāk nekā pusei jeb 59% Latvijas iedzīvotāju ir bijusi viena vai pat vairākas nerealizētas biznesa idejas, liecina SEB bankas un SKDS veiktā aptauja. Lai veicinātu iedzīvotāju aktīvāku iesaistīšanos uzņēmējdarbībā, SEB banka kopā ar Latvijas uzņēmējiem izveidojusi lielāko latviski pieejamo bezmaksas biznesa zināšanu platformu eAkademija.lv.
“Latvijas iedzīvotājos mīt liels uzņēmējdarbības potenciāls – kopā tās vairāk nekā miljons pagaidām neīstenotu ideju. Mēs pavaicājām tiem, kas vēlētos būt uzņēmēji, kāds atbalsts būtu nepieciešams, lai ideja pārtaptu biznesā – un pat 43% norādīja, ka tas ir padoms no kāda, kurš jau ir gājis līdzīgu ceļu. Tieši tādēļ esam izveidojuši eAkademija.lv un redzam to kā trūkstošo posmu, kas var atmodināt uzņēmēja gēnu tajos cilvēkos, kuriem ir ideja, un sniegt izšķirošo impulsu ķerties klāt tās īstenošanai,” atklāj Aija Miķelsone, SEB bankas vadības komandas pārstāve.
eAkademija.lv ir biznesa zināšanu platforma, kurā īsos un kodolīgos video stāstos apkopota Latvijas uzņēmēju pieredze četrās kategorijās: biznesa ideja, klients, biznesa modelis un finansējuma piesaiste. Uzņēmēji skaidro plašu jautājumu klāstu, piemēram, kā saprast, vai ideja nesīs peļņu, kā atrast un uzrunāt savus klientus, kā panākt strauju izaugsmi, kā piesaistīt finansējumu jaunam uzņēmumam.
Vēlas būt paši sev priekšnieki, tomēr kavējas ar rīcību
Par Latvijas iedzīvotāju uzņēmējdarbības ambīcijām liecina arī fakts, ka pat trīs no pieciem respondentiem labāk vēlas būt paši sev priekšnieki, nevis strādāt kāda cita vadībā. Pārliecinošāks viedoklis turklāt ir tiem, kuri jau šobrīd vada kādu biznesu – pat 81% uzņēmēju atbildējuši, ka vairs nevēlas strādāt kādam padotībā. Tomēr tikai viens no pieciem Latvijas iedzīvotājiem šobrīd ir uzņēmējs.
Savukārt pievērsties uzņēmējdarbībai ir apsvēruši 60% to Latvijas iedzīvotāju, kuri vēl nav uzņēmēji. Taču no tiem tikai 25% pašlaik domā par sava biznesa uzsākšanu. Daudz motivētāki ir jau esošie uzņēmēji – starp tiem pat 41% pašlaik domā par vēl kāda biznesa uzsākšanu. “Turklāt idejas snauž mūsu prātos diezgan ilgi, līdz tās tiek realizētas – piemēram, starp tiem cilvēkiem, kuri tikai domā par savu biznesu, teju 40% savu ideju lolo jau divus-trīs gadus,” papildina A. Miķelsone.
Iespēja realizēt savus plānus un idejas (60%) un neatkarība no darba devēja (59%) ir būtiskākie ieguvumi, kurus privātbiznesā saredz tie iedzīvotāji, kuri vēlētos būt uzņēmēji. Tiek novērtēta arī iespēja iegūt papildu ienākumus (44%) un brīvāks darba grafiks (43%).
Par eAkademija.lv
Biznesa zināšanu platformas eAkademija.lv izveidē iesaistījušies dažādu nozaru pārstāvji – lauksaimniecības, tehnoloģiju, sabiedriskās ēdināšanas, ražošanas, apģērbu dizaina un citu, tostarp apavu zīmola Elina Dobele radītāja un īpašniece Elīna Dobele, TechHub Rīga līdzdibinātājs Ernests Štāls, zīmola SLOW dizainere Elīna Štobe, Baltic Restaurants vadītājs Aigars Kaugars, beķerejas SS īpašnieks Sandris Štāls, SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs un citi.
Video stāsti pieejami saitē www.eAkademija.lv bez maksas ikvienam interesentam. Tajā pieejams arī tests, kas ļauj noskaidrot savu uzņēmēja potenciālu. eAkademija.lv plānota kā ilgtermiņa projekts, kas tiks papildināts ar jaunu saturu gan video, gan rakstu formātā.
Latvijas iedzīvotāju aptauju veicis tirgus pētījumu centrs SKDS šī gada augustā, aptaujājot 1005 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem no visiem Latvijas reģioniem.