Aptauja: Lietuvas un Igaunijas uzņēmēju investīciju plāni apsteidz Latvijas uzņēmējus
SEB bankas veiktās uzņēmēju aptaujas rezultāti liecina, ka Latvijā 36% maza uz vidēja lieluma uzņēmumi šogad plāno ieguldīt sava biznesa attīstībā. Savukārt Igaunijā šādi plāni ir 42%, bet Lietuvā – gandrīz pusei jeb 46% MVU.
22% no aptaujātajiem Latvijas uzņēmumiem atbildējuši, ka šogad plāno savā biznesā investēt līdz 30 000 eiro, bet 14% atklājuši, ka plānoto investīciju apmērs pārsniegs 30 000 eiro.
Arī Igaunijā lielāka mēroga investīcijas, kas pārsniedz 30 000 eiro, plāno 14% uzņēmumu MVU sektorā, bet Lietuvā šādas ambīcijas ir 20% jeb katram piektajam uzņēmumam.
SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars: “Ekonomikas izaugsme ir uzņēmusi strauju tempu. Vienlaikus, darba tirgus sašaurinās, bet atalgojuma līmenis turpina augt. Šie apstākļi veido spiedienu uzņēmumiem savas efektivitātes paaugstināšanai. Taču tam ir nepieciešamas mērķtiecīgas investīcijas, un redzam, ka Igaunijas un Lietuvas uzņēmumiem ambīcijas šajā ziņā ir augstākas. Jāapzinās, ka investīcijas efektivitātē ir cieši saistītas ar konkurētspēju, tāpēc, tās atliekot, riskējam atpalikt no konkurentiem kaimiņvalstīs. Turklāt – ekonomikas izaugsmes laiks ir īstais brīdis ieguldīt, jo lejupslīdes apstākļos to darīt ir daudz grūtāk un sāpīgāk.
Latvijā MVU noskaņojums ir izteikti pretrunīgs labvēlīgajam ekonomiskajam klimatam. Iespējams, daļēji skaidrojums meklējams tajā, ka 83% Latvijas MVU fokusējas uz vietējo tirgu, kur konkurence ir relatīvi ierobežota. Lielais fokuss uz vietējo tirgu veicina mūsu uzņēmēju piezemēto skatījumu uz savām izaugsmes perspektīvām – pat ja pirktspēja Latvijā pieaugs, īpašam optimismam nav pamata, jo iedzīvotāju skaits turpina samazināties. Kaimiņvalstīs uz vietējo tirgu orientēto MVU īpatsvars ir mazāks – Igaunijā 75%, bet Lietuvā 66%. Ikdienā strādājot ar mūsu klientiem redzam, ka eksportējošie uzņēmumi ir noskaņoti pozitīvāk un akūtāk izjūt nepieciešamību ieguldīt savā attīstībā.”
Baltijas biznesa pārskats ir SEB bankas veidota mazā un vidējā uzņēmumu aptaujas apkopojums, kas sniedz Baltijas uzņēmumu redzējumu par piecām jomām: apgrozījuma pieaugumu, nodarbinātību, eksportu, inovācijām un investīcijām. Baltijas biznesa pārskatā par 2018. gadu apkopotas 4270 Baltijas valstu mazo un vidējo uzņēmumu atbildes, tostarp gandrīz 2000 Latvijas uzņēmumu viedokļi. Aptauja veikta 2017. gada decembrī un 2018. gada janvārī.