Aptauja: Latvijas iedzīvotāji atteiktos no izklaidēm un luksusa lietām par labu savam biznesam
Lai iegūtu līdzekļus sava biznesa uzsākšanai, vairākums Latvijas iedzīvotāju samazinātu izklaidēm un luksusa lietām paredzētos tēriņus vai pat pilnībā no tiem atteiktos, secināts SEB bankas aptaujā. Savukārt laiku, kas tiek pavadīts kopā ar ģimeni, biznesam ziedot būtu gatavs vien retais.
Lai iegūtu līdzekļus sava biznesa uzsākšanai, vairākums Latvijas iedzīvotāju samazinātu izklaidēm un luksusa lietām paredzētos tēriņus vai pat pilnībā no tiem atteiktos, secināts SEB bankas aptaujā*. Savukārt laiku, kas tiek pavadīts kopā ar ģimeni, biznesam ziedot būtu gatavs vien retais.
Lai arī vairākumam (78%) iedzīvotāju šobrīd nav sava uzņēmuma un tuvākajos gados to neplāno izveidot, 24% respondentu atzīst, ka būtu gatavi uzsākt uzņēmējdarbību līdztekus pamatdarbam vai attīstīt jaunu biznesa virzienu paralēli jau esošam. Turklāt trešdaļai iedzīvotāju, kuri tuvākajā nākotnē vēlētos dibināt savu uzņēmumu, jau šobrīd padomā ir viena vai pat vairākas biznesa idejas. Kā populārākās uzņēmējdarbības nozares tiek minētas ražošana, tirdzniecība un pakalpojumu sniegšana. 18% respondentu vienlaikus arī norāda, ka šaubās, vai lēmums dibināt savu uzņēmumu būtu tā vērts, lai riskētu pārtraukt esošās darba attiecības un pievērstos tikai uzņēmējdarbībai.
SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars: “Aptaujas dati rāda, ka Latvijas iedzīvotāji šobrīd diezgan daudz domā par sava biznesa uzsākšanu, taču ir apdomīgi un nesteidzas strauji pieņemt lēmumu par savas idejas īstenošanu. Iespējams, šaubas rada priekšstats, ka ir vajadzīgs ļoti liels finansējums. To redzam arī aptaujas rezultātos – 27% respondentu norāda, ka biznesa uzsākšanai nepieciešami vismaz 10 tūkstoši eiro un pat vairāk. Taču realitātē ir ļoti daudz veiksmīgu piemēru, kur starta kapitāls ir bijis krietni vien mazāks, turklāt banka ir sniegusi vēlamo atbalstu.”
Visbiežāk minētais iemesls, kāpēc sākt uzņēmējdarbību, ir iespēja īstenot savas idejas un mērķus. To pētījumā norāda vairāk nekā puse respondentu – 60%. Tāpat iedzīvotājiem ir svarīga neatkarība no darba devēja un iespēja gūt augstākus ienākumus. Vairākums jauno uzņēmēju vēlētos nopelnīt vismaz 1000 līdz 2000 eiro, savam biznesam dienā veltot 7 līdz 10 stundas darba.
Pētījuma dati liecina, ka uzņēmējdarbība un savs bizness Latvijas iedzīvotājiem vairs neasociējas ar kaut ko prestižu vai augstāku stāvokli sabiedrībā. “Lielā mērā šo uzskatu ietekmē mileniāļu paaudze. Šobrīd jauniešiem daudz svarīgāk par prestižu amatu un luksusa lietām ir īstenot pašiem savas idejas un darīt darbu ar jēgu. Arī augstākā izglītība nav noteicošais faktors veiksmīgai uzņēmēja karjerai. To norāda 56% aptaujas dalībnieku, minot, ka vērtīgāk ir mācīties un iedvesmoties no citu uzņēmēju pieredzes. Viena no šādām iespējām ir SEB eAkadēmija – biznesa zināšanu platforma, kur ikvienam bez maksas ir pieejami pieredzējušu ekspertu ieteikumi par uzņēmējdarbības jautājumiem, kā arī ir iespēja apmeklēt dažādus seminārus un darbnīcas,” norāda Arnis Škapars.
*Aptauju veica pētījumu aģentūra Norstat pēc SEB bankas pasūtījuma. Aptaujā 2019. gada martā piedalījās vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 64 gadiem.