Pirmajiem Smart-ID lietotājiem laiks atjaunināt personas datus
Autentifikācijas rīka Smart-ID lietotājiem, kuri uzsāka to izmantot 2017. gadā, šogad beigsies konta (e identitātes) derīguma termiņš un, lai turpinātu to izmantot, jāveic savu personas datu atjaunošana. Smart-ID savlaicīga atjaunošana nodrošina iespēju turpināt izmantot šo autentifikācijas rīku, lai piekļūtu internetbankai, e-pakalpojumu saņemšanai, bankas transakciju apstiprināšanai vai dokumentu parakstīšanai.
Līdzīgi, kā tiek veikta citu autentifikācijas līdzekļu, piemēram, pases vai ID kartes nomaiņa, savlaicīgi jāatjauno arī Smart-ID dati, jo to derīguma termiņš beidzas trīs gadus pēc Smart-ID izdošanas. Dati jāatjauno, jo elektroniskajiem parakstiem, kas izsniegti, izmantojot Smart-ID, jāatbilst normatīvo aktu prasībām – juridiskiem un drošības nosacījumiem.
„Pirmie Smart-ID lietotāji, kas risinājuma izmantošanu uzsāka jau pirms trim gadiem, aplikācijā saņems uzaicinājumu atjaunināt informāciju. Savukārt tie, kuri arī Smart-ID lietošanai reģistrējās sen, taču aplikāciju aktīvi nelieto, šādu uzaicinājumu saņems e-pastā vai īsziņas formā. Pat tādā gadījumā ir ļoti svarīgi atcerēties, ka atjaunināšanu drošības apsvērumu dēļ ir jāveic Smart-ID lietotnē, kura visiem lietotājiem, kam atjaunināšana būs jāveic, parādīs paziņojumu par to. Jebkura ārējo saišu atvēršana var būt nedroša, jo neviens nav pasargāts no kiberuzbrukumiem.“, uzsver SK Solutions, uzņēmuma, kas izveidojis Smart-ID aplikāciju, pārstāve Latvijā, Sanita Meijere.
Smart-ID statusa atjaunošanu ikviens lietotājs var veikt patstāvīgi un nav nepieciešams doties uz banku, lai atjaunotu datus. Tas jādara tikai gadījumos, kad Smart-ID datu atjaunošana ir nokavēta un Smart-ID tiek izmantots kā vienīgais autentifikācijas veids. Latvijā Smart-ID aplikāciju izmanto vairāk kā 913 000 lietotāju. Februārī Smart-ID dati būs jāatjauno aptuveni pusotram tūkstotim aktīvo Smart-ID lietotāju. Kopumā līdz gada beigām Smart-ID datu atjaunošana jāveic gandrīz 60 tūkstošiem klientu .
“Lai arī lielākā daļa klientu tomēr savus viedtālruņus maina biežāk, nekā ir nepieciešams atjaunot Smart-ID lietotnes datus, papildu drošības nodrošināšana klientu finanšu līdzekļiem vienmēr ir būtiska. Pozitīvi vērtējam, ka datu atjaunošanu klienti varēs veikt attālināti, saņemot individuālu paziņojumu un instrukcijas savā Smart-ID lietotnē. Taču nepieciešamības gadījumā klienti vienmēr var vērsties arī savā bankā, lai saņemtu nepieciešamās konsultācijas vai praktisku palīdzību digitālo risinājumu apgūšanā, ” uzsver Finanšu nozares asociācijas Digitālās transformācijas komitejas līdzpriekšsēdētājs, SEB bankas Digitālās attīstības vadītājs Iļja Nogičevs.
Smart-ID ļauj lietotājiem autentificēt sevi banku, dažādu valsts un privātā sektora e-komercijas pakalpojumu saņemšanai, kā arī parakstīties ar elektronisko parakstu. Smart-ID ir kvalificēta paraksta veidošanas ierīce (QSCD), kas nodrošina lietotājiem iespēju parakstīties ar kvalificētu elektronisko parakstu (QES), kas ir līdzvērtīgs ar roku rakstītam parakstam.