Smart-ID lietotāji identitāti turpmāk varēs pierādīt arī ar biometriskajiem datiem
Līdz šim vairākas darbības ar Smart-ID, tostarp izveidot kvalificēto kontu, bija iespējams veikt tikai, pierādot personas identitāti ar elektronisko parakstu vai fiziski ierodoties bankas filiālē. Tagad to var izdarīt attālināti, ja iepriekš jau ir izmantots Smart-ID konts. Lietotājam ir nepieciešams tikai dokuments, kur iestrādāti biometriskie personas dati.
Biometriskie personas dati ir jebkura cilvēka dati par viņa fiziskajām, psiholoģiskajām un uzvedības iezīmēm, kas ļauj viņu identificēt, izmantojot tehnoloģijas. Par to, ka personas dokumentā ir iekļauta biometriskā informācija, liecina īpašs simbols uz tā. Latvijā pases ar biometriskajiem datiem tiek izsniegtas kopš 2007. gada, savukārt Latvijā izsniegtajās ID kartēs šādi dati tiek iestrādāti kopš 2012. gada. Smart-ID biometriskās identifikācijas procesā tiek izmantots arī sejas attēls.
Jaunais risinājums nodrošina klientiem iespēju attālināti izveidot kvalificēto kontu (ja klients jau pirms tam ir bijis Smart-ID lietotājs), ar ko var gan apstiprināt bankas darījumus, gan izmantot e-komercijas pakalpojumus un parakstīt dokumentus ar parakstu, kas ir līdzvērtīgs ar roku rakstītam parakstam. Tāpat tagad iespējams veikt dažādas citas darbības, kuru izpildīšanai iepriekš bija vajadzīga personas datu apliecināšana vai fiziska personas klātbūtne, piemēram, uzstādīt Smart-ID jaunā ierīcē vai pārveidot Smart-ID Basic līmeni par kvalificēto.
Lai izmantotu biometrisko personas identitātes apliecināšanu, lietotājam ir jābūt pieejamam derīgam ceļošanas dokumentam – pasei vai eID kartei – un mobilajam tālrunim ar kameru un NFC lasītāju. Tālrunī ir jābūt uzstādītai jaunākajai Smart-ID mobilās aplikācijas versijai. Ja viss šis iepriekšminētais ir pieejams, biometriskais personas identitātes apliecināšanas process aizņem vien dažas minūtes.
“Biometrisko datu izmantošana klienta autentifikācijā uzskatāma par būtisku soli tehnoloģiskajā attīstībā, un, protams, tā ir pilnīgi jauna lietotāja pieredze, kas cieši sasaucas ar vienu no Finanšu nozares asociācijas prioritātēm – tehnoloģiskā attīstība. Autentifikācija, izmantojot biometriskos datus, banku klientiem nozīmē gan drošību savu privāto kontu pārvaldībā un lietošanā, ļaujot būt pārliecinātiem par savu līdzekļu un datu aizsardzību, gan papildu ērtības Smart-ID lietošanā”, - norāda Sanita Bajāre, Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja.
“Mēs esam izstrādājuši jaunu risinājumu, kas ir pieejams visiem lietotājiem, un pirmo 24 stundu laikā kopš ieviešanas tas izmantots jau 300 reižu. Taču noteikti jāņem vērā, ka sākumā, iespējams, viss nenotiks pilnīgi gludi. Tāpēc mēs noteikti sagaidām atgriezenisko saiti, lai turpinātu šo risinājumu padarīt vēl labāku. Biometriskā personas identitātes apliecināšana būtiski uzlabos lietotāju un e-pakalpojumu sniedzēju pieredzi. Ar Smart-ID Basic kontu klienti varēja tikai apstiprināt darījumus tiešsaistē bankā. Lai iegūtu kvalificēto kontui, kas ļauj veikt arī citas darbības, piemēram, izmantot e-pakalpojumus, nereti bija jāiet uz banku. Taču jaunais risinājums sniegs iespēju arvien vairāk pakalpojumus saņemt attālināti,” izmaiņas komentē SK ID Solutions Latvijas filiāles vadītāja Sanita Meijere.
Jauno Smart-ID biometriskās identitātes apliecināšanas metodi ir radījis Smart-ID risinājuma uzturētājs igauņu uzņēmums “SK ID Solutions” un sertificējis “TÜV Austria” – vadošais neatkarīgais trešo pušu reģistrācijas un sertifikācijas pakalpojumu testēšanas, pārbaudes un sertifikācijas uzņēmums pasaulē. Risinājumu ir apstiprinājis arī Igaunijas Informāciju sistēmu uzraugs.