Ikviena biznesa ideja ar laiku var kļūt par pelnošu uzņēmumu, pārliecināta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktora vietniece Laura Očagova. Lai šis ceļš būtu vieglāks un veiksmīgāks, svarīgi jau laikus apjaust idejas potenciālu, meklēt spēcīgus komandas biedrus, nebaidīties meklēt ekspertu padomu, kā arī pievērsties ilgtspējas jautājumiem.
Nekautrēties no vienkāršā
L. Očagova norāda, ka sliktu biznesa ideju nav, jo par pelnošu uzņēmumu var kļūt gan vistrakākās un ambiciozākās idejas, gan vienkāršas idejas. Taču, lai saprastu idejas potenciālu, LIAA pārstāve iesaka uzdot pašiem sev divus jautājumus:
- Vai idejai par produktu vai pakalpojumu ir kāda pievienotā vērtībā jeb “ķirsītis”, kas nav pārējiem tirgus dalībniekiem Latvijā un citviet pasaulē?
- Vai kāds būs gatavs pirkt šo produktu un pakalpojumu?
“Ja atbilde uz abiem jautājumiem ir jā, tad noteikti ir vērts attīstīt savu ideju,” mudina L. Očagova. Viņa arī aicina nebaidīties no tā, ka ideja varbūt nav pati unikālākā vai inovatīvākā, jo ne vienmēr vajadzīgs izgudrot jaunu divriteni.
Piemēram, LIAA paspārnē šobrīd attīstās idejas par saliekamu kajaku, ekoloģiskām bērnu mēbelēm un pat biezpiena popkornu suņiem. “Pie šīm idejām varbūt nav stāvējusi klāt milzīga zinātnieku komanda un nav ieguldīti miljoni, bet tās visas ir lieliskas idejas, kas tiek attīstītas. Turklāt šos produktus tirgo ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās,” uzsver L. Očagova.
Cik vienradžu slēpjas Latvijā?
Maija izskaņā Latviju pāršalca priecīga ziņa, jo starp pašmāju jaunuzņēmumiem atradās pirmais vienradzis vārdā Printful. Proti, šis drukas produktus ražojošais uzņēmums sasniedza viena miljarda ASV dolāru tirgus vērtību.
LIAA eksperte ir pārliecināta, ka Latvijā mīt arī citi vienradži. Taču, lai iegūtu šo titulu, svarīgi būt ambiciozam un izvērsties ārpus Latvijas tirgus. L. Očagova atgādina, ka reti kuram vienradžu radītājam sākumā bijuši pieejami neierobežoti līdzekļi vai savu lomu nospēlējis milzīgs veiksmes faktors – visbiežāk panākumu pamatā ir neatlaidīgs darbs un idejas slīpēšana.
Reizēm vajag paskatīties apkārt, jo varbūt tirgū jau ir līdzīgs produkts, kuru vienkārši nepieciešams uzlabot. Piemēram, Latvijas uzņēmums Azeron ir radījis unikālu klaviatūru, pēc kuras rindā stāv datorspēļu cienītāji no visas pasaules, savukārt pašmāju Gamechanger Audio radītos ģitāru efektu pedāļus izmanto pat leģendārā rokgrupa The Rolling Stones.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
Tā kā biznesā viens nav cīnītājs, L. Očagova aicina pēc iespējas ātrāk meklēt līdzīgi domājošus entuziastus, kuri deg par jūsu biznesa ideju. “Ārkārtīgi reti idejas autors ir arī prasmīgs izgudrotājs, finansists un pārdevējs. Taču to visu vajag jau pašā sākumā,” uzsver LIAA Biznesa inkubatoru departamenta direktore.
Ilgtspējas loma jaunā biznesā
Produktu un pakalpojumu ilgtspēja kļūst arvien nozīmīgāka. Turklāt L. Očagova uzsver – ja uzņēmuma ambīcijas ir iekarot Ziemeļvalstu tirgus, tad ar produktiem, kas nav ilgtspējīgi un videi draudzīgi, būs ārkārtīgi grūti pat ieiet tirgū.
“Tāpēc par ilgtspēju noteikti ir jādomā. Tas pat var būt viens no “ķirsīšiem”, kas palīdz augt uzņēmumam,” izceļ LIAA pārstāve.
Vienlaikus gan jāatceras par līdzsvaru, jo “zaļums” nereti produktu padara dārgāku. Piemēram, vien retais iegādātos no pārstrādātiem materiāliem ražotu lietusmēteli, ja tas maksātu 1000 eiro. Savukārt, ja iespējams šādu dabai draudzīgu lietusmēteli piedāvāt tikai nedaudz dārgāk par citiem mēteļiem, paveras lielisks potenciāls biznesam.
Manu ideju nozags – patiesība vai mīts?
Nereti viens no šķēršļiem, kas liedz spert pirmos soļus uzņēmējdarbībā, ir bailes par to, ka sen loloto ideju kāds cits acumirklī nozags. LIAA eksperte L. Očagova mierina, ka tas ir tikai un vienīgi mīts. Turklāt biznesa idejas unikalitāti ir neiespējami nozagt, jo tā slēpjas vienīgi autora prātā. Citu mēģinājumi nokopēt šo ideju izvērstos pilnīgi atšķirīgi.
“Nevienam par to nepastāstot, kā gan var saprast – ideja ir laba vai slikta? Mamma vai brālis nespēs dot profesionālu un konstruktīvu kritiku. Tāpēc ir svarīgi piedalīties ideju konkursos, kur var ne tikai iegūt naudas balvas, bet arīdzan saņemt vērtīgus ieteikumus,” aicina L. Očagova, piebilstot, ka šādi iespējams arī atrast investorus.
“Uzsākt uzņēmējdarbību ir drosmīgs lēmums, tomēr, tikai darot iespējams pārliecināties, vai biznesa idejai ir nākotne. Aicinu biznesa ideju autorus būt drosmīgiem un neatlikt savu idejas attīstību uz rītdienu,” mudina L. Očagova.