Kā biznesā ieraudzīt dažādu uzņēmumu sadarbības projektu ieguvumu un gala rezultātu? Ar ko sākt, lai viens uzņēmējs, kas darbojas savā lauciņā, spētu ieraudzīt potenciālu kopradi un tās pievienoto vērtību un gala rezultātu? Atbildes sniedz galda spēļu uzņēmuma Brain Games īpašnieks Egils Grasmanis.
Koprade uzņēmuma kolektīvā un ārpus tā
Lai aprakstītu kopradi uzņēmējdarbībā, E. Grasmanis izceļ vairākus piemērus. Pirmkārt, koprade pašā Brain Games kolektīvā. 2012. gadā četru cilvēku lokā Brain Games attīstīja iesūtītās spēļu idejas, bet tad nākusi atklāsme – mēs taču paši esam pietiekoši spējīgi, lai sāktu izdomāt savas galda spēles.
Tā radies viens no Brain Games eksporta lielākajiem produktiem, bērniem paredzētā galda spēle “ICECOOL”. “Šī spēle ir kļuvusi par vienu no visapbalvotākajām bērnu galdu spēlēm pasaulē,” izceļ uzņēmuma īpašnieks. “Tas ir produkts, kuru radījām kopīgi. Produkts, kuru paši gribētu spēlēt. Tas ir viens no šī produkta veiksmes stāstiem.”
Cits piemērs saistāms ar jaunu iespēju atklāšanu. E. Grasmanis norāda, ka Brain Games visā Baltijā veiksmīgi noklāj “tirgus vertikāli” – uzņēmums spēles izdod, pārdod vairumtirdzniecībā grāmatnīcām un lielveikaliem, kā arī klientus sasniedz paši savos veikalos. Līdz šim iztrūcis tikai viens posms, proti, ražošana. Taču šobrīd jau Brain Games kopīgi ar URBERG poligrāfijas aģentūru un vēl dažiem ražošanā un finansēs zinošiem cilvēkiem veido galda spēļu ražotni “Folded”.
“Tās spēles, kuras šobrīd eksportējam pa pasauli, mēs ražojam Ķīnā. Ar šīs ražotnes atvēršanu mēs ne tikai ražosim spēles mūsu tirgum, bet piedāvāsim šo pakalpojumu arī citiem izdevējiem Eiropā. Ar Covid-19 galda spēles piedzīvoja ļoti lielu un negaidītu uzplaukumu. Tas izraisīja to, ka ražošanas kapacitātes visā Eiropā un Ķīnā bija ļoti noslogotas. Saredzot potenciālu un tīklojoties ar līdzīgām industrijām, ir radies uzņēmums “Folded”,” stāsta E. Grasmanis.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
Turklāt Covid-19 pavēris durvis vēl kādai koprades iespējai, uzsver uzņēmējs. Proti, lai gan galda spēles varēja spēlēt ģimenes lokā, tās nedrīkstēja spēlēt kopā ar draugiem. Kā viens no iespējamajiem risinājumiem parādījās video konferences, taču bijuši daudzi tehniskie šķēršļi. “Šobrīd mēs kopā ar pāris IT uzņēmumiem veidojam platformu, līdzīgi kā spēlēm paredzēts “Zoom”. Nekas un nekad neaizstās galda spēles fizisko piedzīvojumu, bet attālinātais darbs un izklaide arī ir ieņēmusi savu vietu,” piebilst E. Grasmanis.
Kā rast iespējas kopradei
“Neatkarīgi no tā, kā produkts tiek ražots vai nonāk līdz gala patērētājam, ir svarīgi procesu sadalīt pa posmiem un saprast, kurš posms var mijiedarboties ar kādu no citiem uzņēmējdarbības veidiem,” mudina Brain Games īpašnieks.
Tāpat iespējams skatīties uz ķēdi no produkta vai pakalpojuma rašanās līdz gala patērētājam. Varbūt kāds no posmiem iztrūkst? Ja tā, tad svarīgi nebaidīties un runāt gan ar citiem uzņēmējiem, gan konkurentiem, norāda E. Grasmanis. “Bailes ir dabisks aizsargmehānisms. Bet mūsdienās dzīvojam diezgan atvērtā pasaulē. Dalieties pieredzē, apmainieties ar pieredzi, meklējiet mentorus. Ir ļoti daudzi veiksmīgu uzņēmēju, kas ir atvērti dot padomus,” aicina uzņēmējs.
E. Grasmanis neslēpj, ka koprades procesā klātesoši ir daudzi nezināmie, kas visbiežāk paliek neatklāti līdz pat beigām, kad produkts vai pakalpojums nonāk pie gala patērētāja. Taču ir daudzi veidi, kā sevi pasargāt no nezināmo ietekmes. “Ir svarīgi apzināt tirgu un mēģināt patestēt. Piemēram, galda spēlēm testēšana ir viena no svarīgākajiem elementiem visā spēles izdevniecības procesā,” uzsver Brain Games īpašnieks, piebilstot, ka ir būtiski pieņemt kritiku un ieklausīties.
Citus uzņēmējus E. Grasmanis aicina nebaidīties un sākt darīt. “Manuprāt, tas ir lielākais solis – pieņemt lēmumu sākt kaut ko darīt. Viss pārējais pēc tam sakrīt pa plauktiņiem un sakārtojas. Nebaidieties uzņemties pirmo soli, nebaidieties uzņemties atbildību, nebaidīties uzrunāt pieredzējušus cilvēkus gan Latvijā, gan eksporta tirgos. Un domājiet nevis tikai par Latvijas tirgu, bet radiet produktus un pakalpojumus, kurus var mērogot,” rosina uzņēmējs.