Lai izvairītos no neefektīvas laika, resursu un naudas tērēšanas, ikvienam uzņēmējam jāapgūst labās prakses piemēri produktu izstrādē un testēšanā. Kā pēc iespējas ātrāk un efektīvāk pārbaudīt idejas un testēt jaunus produktus un to funkcionalitāti, SEB bankas Izaugsmes programmā stāsta produktu dizaina un stratēģijas speciālists Daniels Andors.
Mīts par stārtapiem
Savā karjerā D. Andors ir pamanījis mītu, kas apvij stārtapu vidi. Proti, kad cilvēkam ir radusies biznesa ideja, bieži vien nākamais solis ir stārtapa dibināšana. Nereti šāda stārtapa izveide prasa programmētāju piesaisti, jo ir jārada liels apjoms koda. Kad tas ir paveikts, stārtapa dibinātāji sagaida, ka klienti viņus tūdaļ uzmeklēs un bizness sāks pelnīt naudu. Taču realitātē bieži vien nekas nenotiek – tiek investēta nauda, laiks un resursi, taču klienti neatrodas un bizness neaug.
Vizītkarte
Līdz ar to nav jābrīnās, ka 92% tehnoloģiju nozares stārtapu bankrotē pirmo 3 gadu laikā. D. Andors norāda, ka vairumam neveiksmju pamatā ir stārtapa nespēja izprast tirgu un klientus, kuru problēmas jaunuzņēmums vēlējies atrisināt. Proti, pārlieku liela uzmanība tiek veltīta risinājumam, nevis patiesās problēmas izprašanai.
Šo ieciklēšanos palīdz risināt “lean” metodoloģija, norāda eksperts. Tā paredz, ka maksimāli ātri jārada risinājums, ko potenciālajiem klientiem var dot izmēģināt. Iegūtās atsauksmes tūdaļ tiek liktas lietā, lai pilnveidotu radīto risinājumu. Tas ļauj izvairīties no situācijām, kad pārlieku daudz resursu tiek ieguldīti risinājumā, kas patiesībā nevienam nav vajadzīgs.
Praksē šī metodoloģija paredz MVP radīšanu. MVP jeb minimālais dzīvotspējīgais produkts (minimum viable product – angļu val.) var būt, piemēram, mājaslapas versija, prototips, video par produktu u.tml.
Lai uzzinātu vairāk par MVP radīšanu, kā arī iepazītos ar reālu piemēru no D. Andora pieredzes, aicinām noskatīties SEB bankas Izaugsmes programmas lekcijas ierakstu: