Veidot savu uzņēmumu bieži nozīmē mesties nezināmajā, jo tikai retajam ir pieredze un zināšanas, kā tas darāms. Var gadīties tā, ka pārāk daudz uzmanības tiek novirzīts sīkumiem un aizmirsts par pašu būtiskāko – kāpēc biznesa projekts vispār ir uzsākts.
Latvijas biznesa eņģeļu asociācijas (LatBAN) dibinātājs, valdes loceklis Juris Birznieks atklāj, ka viņš jaunajos uzņēmumos nevērtē to, cik labi tiem uzrakstīts biznesa plāns – galvenais, lai būtu veikti pamatoti aprēķini. Tas, kas viņam ļauj noticēt, ka uzņēmumam varētu izdoties savas ieceres realizēt, saistīts ar fundamentālākām vērtībām, kuras bieži nav ieliekamas izmērāmos rāmīšos. Tādām kā jaunā uzņēmēja degsme un gatavība projektu realizēt.
Pirms spert nākamo soli no idejas pie uzņēmuma dibināšanas, padomājiet, vai ar šīm piecām lietām jūsu uzņēmumam viss ir kārtībā.
1. Īstais un vienīgais projekts, nevis viens no variantiem
Pats pirmais un galvenais ir tikt skaidrībā, ko jūs vēlaties darīt un kādu projektu īstenot. Tikai tad var pāriet pie nākamajiem punktiem šajā sarakstā.
Varbūt degsmes un gatavības visu citu atlikt malā nav tāpēc, ka vēl šaubāties par savu projektu? Varbūt jums rezervē ir vēl paris labu variantu, ja gadījumā šis nesanāks? Biznesu vērts uzsākt tikai tad, kad esat absolūti pārliecināts, ka tieši šis projekts ir īstais, ko vēlaties realizēt.
Daudzi domā, ka vislielākās iespējas ir inovatīviem projektiem. Tā gluži nav – var būt lieliska ideja, ko neviens pirms tam vēl nav realizējis, taču bez īstās attieksmes un komandas tā var izplēnēt (līdz to realizēs kāds cits – uzņēmīgāks un kareivīgāk noskaņots), kamēr kāds ar šķietami tradicionālu projektu pamanās sasniegt teju neiespējamo. Unikālu ideju pluss ir tas, ka vieglāk panākt investoru un mediju interesi, taču ar to vien ir krietni par maz.
2. Uz ko jūs esat gatavs sava biznesa dēļ?
Uz šo jautājumu drīkst būt tikai viena atbilde – uz visu. Ja jaunais uzņēmējs domā, ka varēs biznesu apvienot ar studijām (kaut nepilna laika) vai mājas būvniecību, vai vēl trakāk – ar uzņēmējdarbību iesākumā nodarboties tikai brīvajā laikā, investoram tas signalizē par nenopietnu attieksmi un projektu, kas, visticamāk, paliks pusratā.
"Savā biznesā jābūt iekšā uz visiem 100%. Jā, tas nozīmē negulētas naktis, savu hobiju atstāšanu novārtā un ikgadējā ceļojuma atlikšanu uz neskaidru nākotni."
Savādāk tāda knakstīšanās vien sanāks. LatBAN vadītājs jaunu uzņēmumu salīdzina ar armijas specvienību – mērķis jāsasniedz par katru cenu.
3. Spēcīga komanda
Par komandas nozīmi ir runāts jau ļoti daudz un tik tiešām – bez īstajiem cilvēkiem pat vislabākās idejas var izrādīties tukšs numurs. Ja jaunais uzņēmējs ir radījis lielisku produktu, taču viņš nav biznesa būvētājs un nemāk pārdot, ir kritiski svarīgi izveidot komandu no cilvēkiem ar attiecīgajām spējām un prasmēm, lai zobratiņi saslēgtos un mehānisms sāktu kustēties uz priekšu. Arī investori, izvērtējot projektus, primāri skatās, vai uzņēmuma pamatā ir komanda, kas spēs īstenot nospraustos mērķus. Turklāt lielāks svars būs īstajām rakstura īpašībām, nevis atestātam par iegūto izglītību.
Starp citu, šī saraksta pirmie divi punkti attiecināmi ne tikai uz projekta uzsācēju, bet arī uz visiem pārējiem komandas locekļiem – ja komandā ir trīs cilvēki, viņiem visiem ir jāstrādā līdz maksimumam, nevis tā, ka viens ir pilnībā iekšā projektā, bet diviem tas ir vairāk nekā eksperiments, kam veltīt tikai daļu sava laika.
4. Neiekrist produkta uzlabošanas maratonā
Nav tāda produkta vai pakalpojuma, ko nevarētu uzlabot. Taču te slēpjas risks – ja mēģināsiet savu produktu pieslīpēt līdz sevis iedomātai pilnībai pirms tas nonācis pie patērētājiem, ļoti iespējams, tas vispār nekad tirgū nenonāks. Un ja nonāks – varbūt izrādīsies, ka pircējiem tas savā pašreizējā veidolā nemaz nav vajadzīgs vai arī konkurenti jau ir priekšā. Jo ātrāk produktu iespējams laist tirgū, jo labāk – galvenokārt tāpēc, lai testētu to uz cilvēkiem un saprastu, kas viņiem patīk un kas nepatīk.
Tad arī varēsiet veikt nepieciešamās izmaiņas. Ja paskatāmies kaut uz savu mobilo telefonu – tajā ir desmitiem, pat simtiem dažādu iespēju, un lielākā daļa no tām mums nemaz nav vajadzīgas. Taču pašas galvenās lietas ražotājs ir izveidojis tik trāpīgas, ka produkts iemantojis popularitāti un cilvēki to pērk.
5. Domāt lokāli nozīmē ierobežot savu biznesu
Daudzi jaunie uzņēmēji par savu galveno noieta tirgu uzskata Latviju vai labākajā gadījumā – Baltiju. Eksports šķiet pārāk tāla un sarežģīta iespēja, lai par to domātu jau sākumposmā. Taču nevienam nav noslēpums, ka Latvijā iedzīvotāju skaits sarūk. Kas gan ir Baltijas 6 miljoni pretstatā Vācijas 80 miljoniem vai ASV 300 miljoniem?
Tas ir stāsts par ambīcijām un domāšanas mērogu. Ir vairāki veiksmīgi piemēri, kad uzņēmums jau no sākuma ir sevi virzījis tikai ārvalstu tirgū, apzinoties, ka tā iespējams aizsniegt tālākus horizontus. Te nonākam atkal pie otrā punkta – cik daudz esat gatavs darīt sava uzņēmuma labā? Jura Birznieka pieredze liecina, lai iekarotu savu vietu citas valsts tirgū (nevis tikai nelielos apmēros eksportētu), uzņēmuma komandai, visticamāk, jābūt gataviem uz laiku mainīt pat savu dzīvesvietu.