Lai iekarotu tirgus visā pasaulē, nepietiek ar lielisku biznesa ideju vien. Latvijas Startup uzņēmumu asociācijas Startin.LV izpilddirektore Olga Barretu-Gonsālvisa uzsver, ka jaunuzņēmumu pasaulē neiztikt bez drosmes, ambīcijām un neatlaidības. Taču, ja apņēmība ir atrasta, tad vietējā “stārtapu” komūna piedāvās plašu atbalstu jaunuzņēmuma attīstībai.
Kas jaunuzņēmumus padara īpašus?
Olga Barretu-Gonsālvisa norāda, ka vārds “jaunuzņēmums” jeb “stārtaps” var samulsināt, jo šķiet, ka šo titulu izpelnās ikviens jaundibināts uzņēmums. “Taču tā nav. Stārtapi ir cita kategorija. Pirmkārt, tas ir bizness, kas attīsta inovatīvu produktu vai pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību. Šo produktu vai pakalpojumu ir gana viegli mērogot lielā reģionā vai pat globāli,” paskaidro O. Barretu-Gonslāvisa, piebilstot, ka šai kategorijai tomēr neatbildīs mazie vietējie uzņēmumi, kuri strādā vien Latvijas robežās.
“Ja šodien es vērtu vaļā frizētavu, tad nākotnē atvērt vēl vienu miljonu frizētavu visā pasaulē būs ļoti grūti. Būs jāatalgo miljons frizieru, nemitīgi jāceļo, lai nodrošinātu kvalitātes kontroli. Proti, šis nebūs stārtaps, jo ideju nevar mērogot,” piemēru ieskicē Startin.LV izpilddirektore.
Tai pat laikā iespējams, piemēram, radīt mobilo lietotni, kas ļauj ērti pieteikties friziera pakalpojumiem. “Tas ir jau cits stāsts, jo šo aplikāciju varēšu piedāvāt frizētavām visā pasaulē. Ja produkts ir gana labs un to lietos – esmu mērogojies,” norāda O. Barretu-Gonslāvisa.
Kādai domāšanai jāpiemīt “stārtaperiem”?
O. Barretu-Gonslāvisa izceļ galvenās rakstura īpašības, kurām jāpiemīt “stārtaperiem” – drosmei, kā arī spējai aptvert un ļauties nezināmajam. “Jāatceras, ka pēc statistikas 8 vai pat 9 jaunuzņēmumi no 10 bankrotē. Jābūt gatavam, ka ceļš ir ļoti dinamisks, un iespējami pagriezieni par 180 grādiem,” nozares specifiku apraksta Startin.LV izpilddirektore.
Svarīgi arī ticēt savām spējām un produktam, taču šai ticībai jābūt aktīvai – nemitīgi jāmeklē jaunas iespējas, cilvēki, ekspertīze, jāseko līdzi tendencēm citviet pasaulē, jāiegulda sevi par 100%.
“Svarīgas ir ambīcijas. Stārtapi jau no pirmās dienas domā par globālo tirgu. Viņi grib iekarot pasauli, attīstot visiem zināmu un redzamu zīmolu,” uzsver eksperte.
Ar ko sākt?
O. Barretu-Gonslāvisa paskaidro, ka iespējami divi risinājumi, ja cilvēks ir apņēmies veidot “stārtapu”. Pirmais – ja ideja jau ir rokā, tad laiks meklēt komandu. “Stārtapu vidē komanda ir ļoti vērtīga. Nevienam neiesaku darīt visu pašam,” piebilst Startin.LV izpilddirektore.
Otrais variants – ja idejas vēl nav, var mēģināt meklēt kādu, kuram šī ideja ir. Šajā ceļā ļoti palīdzēs vietējo jaunuzņēmumu komūna, piemēram, Latvijas Startup uzņēmumu asociācija Startin.LV, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, TechChill un TechHub pasākumi.
“Vajag būt aktīvam komūnā. Tas ir ļoti labs sākuma punkts. Varbūt tu joprojām nezini, ko un kā darīt, bet, ja ir vēlme iesaistīties, tad stārtapu ekosistēma dod šo platformu atrast sevi, komandu un visus attīstībai vajadzīgos resursus,” aicina O. Barretu-Gonslāvisa. Viņa piebilst, ka šis ir ļoti pateicīgs laiks, kad jaunuzņēmumiem ienākt ekosistēmā ar savām idejām, ambīcijām un vēlmi attīstīties.