Pēdējie gadi uzņēmējdarbībā bijuši neparedzamu izaicinājumu pilni, mudinot uzņēmējus strauji meklēt jaunus risinājumus un iespējas pielāgoties apstākļiem – izstrādāt jaunus produktus, pielāgot piegāžu ķēdes vai veikt citas mērķtiecīgas izmaiņas, lai veicinātu biznesa attīstību. Inovatīvi risinājumi ir viens no virzītājspēkiem, kas var palīdzēt komersantiem pārvarēt esošos izaicinājumus, un ir kā pievienotā vērtība savas konkurētspējas veicināšanai.
SEB bankas Izaugsmes programmas vadītāja Irēna Vercmane skaidro, ka ir būtiski ņemt vērā četrus pamatprincipus, lai sekmētu inovatīvu domāšanu un veiksmīgu inovāciju ieviešanu uzņēmumā, tādējādi nodrošinot uzņēmuma dzīvotspēju arī nākotnē vai saskaroties ar jauniem biznesa vides izaicinājumiem.
1. Zinātkāre un vēlme attīstīties
Lai veicinātu attīstību, ir jābūt zinātkārei par pasaulē notiekošo, jāpiemīt vēlmei izrauties no ierastā ritma un atrast jaunus risinājumus esošajiem izaicinājumiem. Tas ir impulss īstenot domu, rast risinājumu, meklēt jaunas iespējas un turpināt virzību uz priekšu – šī nebeidzamā tiekšanās pēc jaunām zināšanām un biznesa pilnveidošanas veidiem vai biznesa risinājumu veicina uzņēmējdarbības attīstību.
Lai veiksmīgi ģenerētu jaunas idejas un pieejas, ir nepieciešama atvērtība un gatavība darīt lietas, kas vēl nekad nav izmēģinātas.
2. Drosme eksperimentēt un kontrolēti kļūdīties
Jaunu risinājumu ieviešana var nozīmēt risku, tāpēc būtiska ir arī uzņēmēju drosme un gatavība kļūdīties. Jaunu risinājumu meklēšanā ir daudz nezināmā, bet vienlaikus arī liels izaugsmes potenciāls un iespēja sasniegt daudz labāku rezultātu nekā līdz šim.
Turklāt kļūdas ir iespējams uztvert kā mācību procesu un no tām iegūt datus, zināšanas un secinājumus, kas ļaus labāk sagatavoties pirms nākamā mēģinājuma. Ir svarīgi mācīties arī no neveiksmēm.
Pārliecība ir katra biznesa pamatkapitāls
3. Iekšējo resursu izmantošana
Ļoti bieži vērtīgas atziņas un idejas nāk no paša uzņēmuma darbiniekiem. Tāpēc, domājot par iespējamām inovācijām, ieteicams sākt ar uzņēmuma komandas iesaisti inovatīvu ideju meklēšanā, ļaujot ikvienam atbildēt uz jautājumu, kas ir tas, ko uzņēmums var uzlabot savā darbībā un ikdienā darīt citādāk.
Tāpat var arī pakāpties soli atpakaļ un paskatīties uz sevi no malas, rūpīgi izanalizējot, kādas ir konkrētā uzņēmuma stiprās puses, esošie resursi un kam vēl uzņēmums var būt noderīgs, neapstājoties tikai pie jau esošā resursu izmantošanas veida.
Vienlaikus var būt arī kolēģi, kurus sākotnēji ir grūti pārliecināt par to, ka ir lietas, ko vērts darīt citādāk. Šajā gadījumā būtiski ir virzīties pa soļiem. Viena procesa veiksmīgas izmaiņas vai jauna risinājuma veiksmīga sasniegšana var kļūt par katalizatoru un impulsu turpmākajai attīstībai, ļaujot arī sākotnēji skeptiskajiem darbiniekiem saskatīt inovāciju nozīmi un efektivitāti.
4. Atbalsta iespēju izmantošana
Lai veicinātu mazo un vidējo uzņēmumu pārliecību par saviem biznesa lēmumiem un nākotnes iespējām, SEB banka no marta jau astoto reizi īstenos Izaugsmes programmu, un dalībai vēl var pieteikties līdz 20. februārim. Programmas laikā dalībnieki varēs apgūt biznesa eksperimentēšanas metodes un visā tās garumā kopīgi augt un mācīties ar citiem līdzīgi domājošiem uzņēmējiem, tā vienlaikus paplašinot arī savu kontaktu loku.
SEB Izaugsmes programma paredzēta Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem ar vismaz divu gadu pieredzi uzņēmējdarbībā un vismaz 200 000 eiro apgrozījumu gadā. No visiem kandidātiem tiks izvēlēti 12 līdz 14 ambiciozākie uzņēmumi, kuriem būs iespēja ekspertu un mentoru vadībā strādāt pie sava produkta, pakalpojuma vai idejas attīstības. Programmas laikā ar dalībniekiem individuālu sesiju formātā sadarbosies programmas galvenais mentors Viesturs Sosārs. Mentors kopā ar programmas komandu atbalstīs uzņēmumus biznesa idejas attīstībā, lai izveidotu konkrētu aktivitāšu plānu, ko realizēt jau programmas laikā un pēc tās.
Kopš 2018. gada Izaugsmes programmu absolvējuši 83 dažādu nozaru Latvijas uzņēmumi, savukārt visās trīs Baltijas valstīs kopskaitā 288.