Ārpakalpojumu izmantošana maziem un vidējiem uzņēmumiem dažkārt var būt vienīgais veids, kā maksimāli efektivizēt ikdienas darbību un virzīties uz izaugsmi. Vai tas ir labākais risinājums visos gadījumos?
Kamēr lielajiem uzņēmumiem ir pašsaprotami uzturēt gan grāmatvedību, gan personāla, juridisko un PR nodaļu, mazie un vidējie uzņēmumi bieži iztiek ar vienu darbinieku, kura pārziņā ir vairākas funkcijas. Pirmajā mirklī šķiet – paturēt visu funkciju veikšanu uzņēmumā jeb „in-house” ir izdevīgi, jo tā var ietaupīt resursus, bet realitātē izrādās, ka tikai katram pilnvērtīgi darot to, ko viņš vislabāk prot, iespējams sasniegt kvalitatīvu rezultātu un uzņēmuma attīstību.
Tā kā mazie un vidējie uzņēmumi ne vienmēr var atļauties algot juristu, mārketinga speciālistu un vēl tulku, bieži vislabākais risinājums ir konkrētā pakalpojuma pirkšana – noslēdzot līgumu, jūsu uzņēmuma rīcībā būs profesionāļi, kuri tiks galā ar dažādiem uzdevumiem, ļaujot jums koncentrēties uz pamatbiznesu.
Pakalpojumi, ko uzņēmumi var veiksmīgi uzticēt ārpakalpojumu sniedzējiem:
- Grāmatvedība
- Lietvedība
- Tulkošana
- Jurisprudence
- IT un tehnoloģijas
- Mārketings un reklāma
Izmantot ārpakalpojumus var būt īpaši izdevīgi gadījumos, kad nepieciešams vai nu mazkvalificēts vai tieši otrādi – ļoti augsti kvalificēts darba spēks. Pirmajā gadījumā nebūtu lietderīgi tērēt savu „in-house” darbinieku laiku un darbu, savukārt otrajā – var izrādīties, ka neviens no esošajiem darbiniekiem nav pietiekami augsti kvalificēts, lai ar uzdevumu tiktu galā.
Pēdējā laikā popularitāti piedzīvo pat tādu ārpakalpojumu izmantošana, ko daudzi uzskatījuši par teju tabu – piemēram, koncentrējoties uz kvalitatīva produkta ražošanu, uzņēmums pārdošanas komandu iegūst ārpakalpojuma ceļā.
Tāpat kā darbinieku atlasei, arī ārpakalpojuma sniedzēja izvēlei jābūt ļoti pārdomātai.
Kas jāņem vērā, izvēloties ārpakalpojums sniedzēju?
- Reputācija un atsauksmes
- Atbilstība jūsu kompānijas misijai un mērķiem
- Elastīgums un pieejamība, sevišķi, ja strādājat nozarē, kurā nepieciešama ātra reakcija
- Tehnoloģiskās iespējas un aprīkojums
Neskatoties uz visām priekšrocībām, ir gadījumi, kad vērts apsvērt – vai ārpakalpojums tiešām būs labākais risinājums. Piemēram, kāds Latvijas interneta veikals nolēma neizmantot kurjeru firmas pakalpojumus, kā to darīja visi konkurenti, bet pieņēma darbā un apmācīja paši savus kurjerus, kuri perfekti pārzināja produkciju, turklāt piegādāja to ļoti personīgā veidā, tā iegūstot lojālus klientus, kas uzņēmumu ieteica arī saviem draugiem. Rezultātā, lai arī tika iztērēts vairāk resursu, atdeve un jaunu klientu pieplūdums tos vairākkārt atsvēra.
Ārpakalpojumu sniedzēju piesaistīšana var būt patiešām lielisks veids, kā optimizēt savu biznesu, tikai ar vienu nosacījumu – ja tiek izdarīta rūpīga un pārdomāta izvēle, salīdzinot savas iespējas ar nepieciešamo rezultātu.
Ārpakalpojumu izmantošanas plusi un mīnusi:
PLUSI |
MĪNUSI |
---|---|
Uzticot darbu profesionāļiem, kas ar to vislabāk tiks galā, var panākt vislielāko efektivitāti un labumu uzņēmumam |
Jārēķinās ar papildus izmaksām, ja būs nepieciešamība pēc pakalpojuma, kas līgumā nav iekļauts |
Paliek vairāk laika pamatbiznesam, tā veicinot uzņēmuma straujāku izaugsmi |
Zināms risks konfidencialitātei – īpaši tiem biznesiem, kur datu noplūde var izraisīt nopietnas sekas |
Sadarbība ar profesionāļiem un ideju apmaiņa var atklāt jaunas iespējas un rīcības modeļus |
Laiks un attālums var izrādīties šķērslis, ja nepieciešama tūlītēja reakcija |