Jautājums par to, vai uzņēmumiem vajadzētu pārdot tiešsaistē, visticamāk, mūsdienās vairs nav aktuāls. Tomēr ir vairākas tiešsaistes tirdzniecības iespējas, un visizplatītākās ir e-veikals un e-tirdzniecības vietne. Šeit sniegts īss pārskats par to, kādas ir to atšķirības, priekšrocības un trūkumi, kā arī kritēriji, pēc kuriem izvēlēties jūsu uzņēmumam piemērotāko risinājumu.
E-veikals ir vieta, kur jūs pārdodat tikai savas preces, savukārt e-tirdzniecības vietne nepārdod savas preces, bet darbojas kā kopīga platforma dažādu zīmolu produktu pārdošanai. Dažādi pētījumi liecina, ka pircēji biežāk izvēlas e-tirdzniecības vietni dažādu iemeslu dēļ, un pat 70% respondentu uzskata, ka e-tirdzniecības vietnes ir visērtākais iepirkšanās veids. Tomēr lielākajai daļai zīmolu ir savi tiešsaistes veikali. Kādi ir katra plusi un mīnusi?
E-veikals: neatkarība ar lielāku risku
E-veikala priekšrocības:
- Izmantojot savu e-veikalu, jums ir pilnīga brīvība un kontrole pār visu, sākot no veikala dizaina un beidzot ar cenu politiku. Jūs varat tajā veikt izmaiņas pēc saviem ieskatiem – mainīt krāsas, maksājumu metodes un noteikt citus e-veikala elementus.
- Jūs varat apkopot klientu datus. Tā ir liela e-veikala priekšrocība, jo informācija par apmeklētājiem un pircējiem ļauj veikt efektīvas mārketinga darbības, piemēram, rādīt reklāmas attiecīgajām auditorijām, sūtīt īpašus piedāvājumus vai sasniegt tos, kuri ir pievienojuši preces iepirkumu grozam, bet nav veikuši pirkumu u.c.
- Tuvumā nav tiešu konkurentu. Jūsu e-veikalā ir tikai jūsu produkti, atšķirībā no e-tirdzniecības vietnēm, kur vienā platformā ir viegli atrodami tādi paši vai līdzīgi produkti no citiem zīmoliem, un patērētājs var viegli salīdzināt to cenas, sastāvu un citas īpašības.
- Jūs radāt unikālu lietotāja pieredzi, kas ir saistīta ar jūsu zīmolu.
E-veikala trūkumi:
- Mazāka apmeklētāju plūsma. Īpaši uzņēmējdarbības sākumā, kad zīmols nav plaši pazīstams, ir jāpieliek pūles, lai klienti uzzinātu par konkrētu e-veikalu un apmeklētu to.
- Augstāks finanšu risks. e-veikala izveide un uzturēšana bieži vien prasa lielākus finanšu ieguldījumus nekā e-tirdzniecības vietnes izmantošana.
- Vairāk laika un enerģijas, lai izveidotu un uzturētu tīmekļa vietni. Līdz ar lielo brīvību nāk arī liela atbildība, jo jums ir labi jāorientējas plašajā iespēju klāstā, kas prasīs vairāk jūsu izpratnes un zināšanu e-veikala izveidē.
E-tirdzniecības vietne: mazāk kontroles, vairāk apmeklētāju
E-tirdzniecības vietnes priekšrocības:
- Viegli sākt darbu. E-tirdzniecības vietnes parasti ir veidotas tā, lai tās būtu pēc iespējas vieglāk izmantot, tāpēc varat sākt darbu, tiklīdz esat augšupielādējis savas preces. Jūs varat arī izmantot piedāvātās priekšrocības, piemēram, reklamēt vai nosūtīt savus produktus.
- Plašāka auditorija. E-tirdzniecības vietne var sniegt lielu apmeklētāju plūsmu, kas var palielināt jūsu produktu atpazīstamību un līdz ar to arī pārdošanas apjomu.
E-tirdzniecības vietnes trūkumi:
- Konkurence ar citiem zīmoliem, jo daudzi zīmoli e-tirdzniecības vietnē var piedāvāt tādus pašus vai līdzīgus produktus.
- Daudz mazāka brīvība, jo uz jums attiecas e-tirdzniecības vietnes noteikumi par atlaidēm, izpārdošanu un citiem aspektiem.
- Jūs nevarat apkopot informāciju par saviem klientiem, jo e-tirdzniecības vietne ar to nedalās.
- Jūs neveicināt sava zīmola atpazīstamību.
Kā izlemt, kuru e-tirdzniecības veidu izvēlēties?
Ja jums ir pietiekami daudz finanšu līdzekļu un zināšanu, noteikti ir vērts izveidot savu e-veikalu, bet, ja jums ir ierobežotas finanses un nezināt, kā to izveidot, e-tirdzniecības vietne varētu būt labāks risinājums.
Vēl viens svarīgs aspekts ir jūsu zīmola atpazīstamība. Ja jau esat izveidojis uzņēmumu ar savu auditoriju, tad, protams, e-veikals ir labs un varbūt pat nepieciešams risinājums. Tomēr, ja tikai sākat savu darbību, ir daudz neskaidrību un maz pieredzes, e-tirdzniecības vietne var samazināt problēmu daudzumu un ļaut jums koncentrēties uz citām uzņēmējdarbības attīstības jomām.
Tirgus eksperti iesaka apsvērt abas iespējas, jo tās nodrošina atšķirīgas klientu plūsmas un dažādas priekšrocības. Šādā gadījumā ir svarīgi pārraudzīt pārdošanas rādītājus ilgākā laika posmā, novērtēt katra kanāla sniegto pārdošanas daudzumu un, pamatojoties uz šiem datiem, izlemt, vai ir vērts pārdot abās vietās vai tikai vienā no tām.
Vai vēlaties veicināt e-komerciju?
- ar kartēm,
- internetbankā,
- ar Apple Pay,
- ar Paypal.