Augot enerģijas izmaksām, daudzi uzņēmumi saskaras ar skaudriem izaicinājumiem. Taču, atrodot veidu, kas ļautu nākotnē lieki netērēt līdzekļus, izaicinājumi var pārtapt par iespēju. Lai apspriestu, kā mazajiem uzņēmējiem darboties efektīvi esošajos ekonomiskajos apstākļos, kā arī izzinātu pavisam jaunu uzņēmēju perspektīvās iespējas, uz sarunu aicinājām SEB bankas Finanšu konsultāciju vadītāju Māri Saulāju.
Kādi ir bankas ieteikumi esošā situācija, kad enerģijas izmaksas ir būtiski pieaugušas?
Energoefektivitāte šobrīd ir vispareizākā atbilde. Uzņēmumiem ļoti jāizvērtē savi paradumi, jāizskata visas iespējas, lai varētu secināt, kur un kā rudens un ziemas mēnešos varētu ietaupīt. Piemēram, vai ir iespējams uzlikt saules paneļus, lai samazinātu elektrības izmaksas? Varbūt jānomaina apkures iekārta, atsakoties no gāzes? Vai arī jāizvērtē savs autoparks, ņemot vērā svārstīgās resursu cenas?
Visaktuālākās jomas ir ēku un iekārtu energoefektivitāte, elektroauto un atjaunojamā elektroenerģija. Praksē bieži dzirdam un redzam piemērus – tie, kuriem ir savi līdzekļi, investē zaļajos risinājumos. Savukārt tie, kuriem ir mazāk brīvo līdzekļu, neinvestē un nogaida. Savā ziņā tas ir loģiski, taču aicinām domāt, kā to “kamolu apēst”. Proti, atrast risinājumu, kā šobrīd veikt investīcijas un veicināt savu konkurētspēju, lai nākotnē nevajadzētu lieki tērēt līdzekļus.
Latvijā šogad paveiktais energoefektivitātes jomā ir nesalīdzināms ar iepriekšējiem gadiem – pie piegādātājiem rindas pēc saules paneļiem bija vairāku mēnešu garumā. Bet saules paneļus uzstāda gandrīz cauru gadu, tāpēc nevajadzētu domāt, ka ir kas nokavēts vai palaists garām.
Nereti par energoefektivitāti aizdomājas lielāki uzņēmumi, bet kā labu piemēru no mūsu bankas varu pieminēt SIA “Glassdep”, kas nodarbojas ar visa veida stikla griešanu un stikla izstrādājumu izgatavošanu Latgalē. Uzņēmumam tika izsniegts aizdevums 20 000 eiro apmērā saules paneļu uzstādīšanai. Turklāt “Glassdep” neizslēdz iespēju nākotnē iegādāties elektroauto. No saules paneļu saražotā elektrības daudzuma 80% tiks patērēti pašu vajadzībām, savukārt 20% tiks nodoti kopējā tīklā.
Kā SEB banka var palīdzēt risināt esošajā ekonomiskajā situācijā?
SEB bankai ir atbilstošs piedāvājums – Zaļais mikrokredīts maziem un vidējiem uzņēmumiem saules paneļu un elektroauto uzlādes staciju iegādei. Šim aizdevumam ir izdevīga procentu likme no 3,5%, pagarināts atmaksas termiņš līdz 7 gadiem. Aizdevums ir bez nodrošinājuma, piesaistot Altum garantiju.
Reaģējot uz inflāciju un plānotajām izmaiņām likumdošanā par mikroģenerāciju stacijām, esam palielinājuši mikrokredīta limitu no 20 uz 50 tūkstošiem eiro.
Kāda ir kopējā tirgus situācija, lai uzņēmumi kļūtu mazāk atkarīgi no enerģijas izmaksām?
Šobrīd galvenā vilkme ir bijusi pašu uzņēmēju vēlme investēt, lai ilgtermiņā kļūtu efektīvāki un konkurētspējīgāki. Nereti nostrādā arī kaimiņa efekts – ja kaimiņš ir uzlicis saules paneli, tad, iespējams, man arī ir jāpavērtē vairāk un jāizsver šī iespēja.
Ir arī valsts atbalsta programma eksportējošiem uzņēmumiem elektroauto iegādei, kurā pieejama kapitāla atlaide jeb grants 5 tūkstošu eiro apmērā. Vairāk informācijas par šo var atrast Altum mājaslapā.
Zaļā kursa kontekstā – kādu ieteikumu vari dot jaunam uzņēmējam, kuram pašam nav aktuāli saules paneļi, auto iegāde vai ēku energoefektivitāte?
No zaļā kursa mums neizbēgt nevienam. Protams, vienai daļai uzņēmēju esošā situācija piespiež domāt par efektivitāti, un tas ļoti labi iet kopā ar 0 emisiju kursu. Bet arī tiem uzņēmējiem, kuriem minētie temati nav aktuāli, ir jādomā par dabai draudzīgākiem risinājumiem, jo to arvien vairāk pieprasīs piegādātāji vai pircēji. Turklāt arī gala patērētājs šobrīd arvien vairāk izvēlas iepirkties “zaļāk” un uzvarētājs būs tas uzņēmums, kas nekavēsies ar šo risinājumu ieviešanu.
Kādā virzienā jaunam uzņēmējam, domājot par jauna biznesa nišu, esošajos apstākļos raudzīties?
Liels potenciāls ir aprites ekonomikai, jo nākotnē būs sagaidāms izaicinājums – pieaugot pieprasījumam, resursu pieejamība paliks limitēta, tāpēc pieaugs spiediens uz mazāku atkritumu ražošanu.
Šī ir ilgtermiņa tēma, kura nekur nepazudīs arī nākotnē, tāpēc to ņemt vērā vajadzētu ikvienam uzņēmējam un jauna uzņēmuma radītājam.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
Uzsākot jaunu produktu ražošanu, ir vērts domāt, kā vairāk izmantot otrreizējos izejmateriālus, kā uzlabot preces ilglietojamību, labošanu un galu galā arī pārstrādāšanu. Arī pārtikas jomā liels izaicinājums ir pārtikas atkritumu samazināšana. Tiem, kuri nodrošina servisu, arī ir milzīgas iespējas – kļūt digitālākiem, samazināt papīru, izmantot koplietošanas birojus, auto utt.
Vai tikai no paša uzņēmēja ir atkarīgs, cik veiksmīga būs uzņēmuma darbība zaļā kursa ietvaros?
No uzņēmēja vislielākā mērā būs atkarīgas tā tiešās izvēles, kā veidot un virzīt savu uzņēmējdarbību, kādus resursus lietot, cik lielu ietekmi atstāt savas darbības rezultātā. Galu galā – kādu biznesa risinājumu, pakalpojumu vai preci ražot, lai veiksmīgi iekļautos zaļajā kursā.
Arvien vairāk tiks vērtēti uzņēmēju sadarbības partneri un piegādātāji. Jebkurš uzņēmējs ir saistīts ar piegādes partneriem, un zaļā kursa ietvaros šī ķēde tiks jo īpaši vērtēta aspektā – cik katrs tās dalībnieks ir ilgtspējīgs.
Šāda vērtēšana – cik ilgtspējīga ir uzņēmuma piegāžu ķēde – tiek realizēta jau tagad. Taču nākotnē tā ieņems vēl lielāku nozīmi. Tāpēc ārkārtīgi svarīgi pašam uzņēmējam ir pēc iespējas vairāk un dziļāk izvērtēt savus partnerus, un izvēlēties tādus, kuri arī darbojas, domājot un rīkojoties ilgtspējīgi.
Kādu ieteikumu dotu jaunam uzņēmējam, lai veiksmīgi attīstītu savu preci vai pakalpojumu?
Ir jādomā soli ir priekšu, jānosaka ambīcijas. Attīstoties ar maziem solīšiem, pēc kāda laika kopumā tas veidos lielu progresu.