Nereti uzņēmumiem, ieviešot tirdzniecības iespējas interneta vidē, maksājumu risinājums nav prioritāte. Daudz tiek domāts par internetveikala vizuālo tēlu, grafisko dizainu, pievilcīgām produkta vai pakalpojuma fotogrāfijām, atstājot šķietami tehnisko pusi otrajā plānā. Jāatceras, ka maksājums noslēdz darījumu un ir būtiska klienta iepirkšanās pieredzes sastāvdaļa, tāpēc par to jādomā jau no brīža, kad rodas ideja uzsākt tirdzniecību e-vidē. Taču, kā neapjukt un izvēlēties savam uzņēmumam piemērotāko maksājumu risinājumu? Jāatbild uz pieciem patiesībā ļoti vienkāršiem jautājumiem, kas palīdzēs to saprast.
Kas ir mans mērķa klients un kā viņš maksās?
Iespējams, daudzi piekritīs – pirms interneta viss bija daudz vienkāršāk. Ja bija vajadzīga prece, devāmies pie kāda, kam tā ir, un veicām apmaiņu pret naudu vai kādu citu labumu. Darījums notika uzreiz un nebija svarīga uzticēšanās otrajai pusei, jo prece tika saņemta darījuma brīdī.
Turpretī, veicot pirkumu internetā, pircējs parastā e-komercijas biznesa modelī visbiežāk saņem preci pēc kāda laika, līdz ar to pircējam uzticēšanās ir svarīga gan jums kā tirgotājam, gan arī jūsu izvēlētajam interneta maksājumu risinājumam, kurā, turklāt, klientam jāievada savi dati. Vairs nav tūlītējas apmaiņas, bet gan savu līdzekļu uzticēšana uz konkrētu laiku ar cerību, ka prece tiks atsūtīta.
Maksājumu veidu piedāvājums ir plašs un katram no tiem ir savas īpatnības. Zinot, kas ir jūsu klienti, kādi ir viņu iepirkšanās paradumi, varēsiet labāk saprast, kādus maksājumu veidus nodrošināt savā internetveikalā. Viena no e-komercijas labākajām iespējām ir pakalpojumu vai preču piedāvāšana globālā līmenī.
Klients no Ziemeļamerikas labprāt apmaksai izvēlētos digitālos makus kā GooglePay, ApplePay un Paypal. Karšu maksājumi spēs apkalpot lielāko pasaules daļu, taču tepat, Baltijā, klientiem un tirgotājiem vispievilcīgākie ir internetbankas jeb Open Banking maksājumi. Ir pierādīts, ka klientiem ērta un vienkārša maksājumu iespēja samazina pamesto iepirkuma grozu īpatsvaru internetveikalā, tāpēc centieties saskatīt vēlamo maksājumu metodi klienta acīm.
SEB bankas e-komercijas maksājumu risinājums nodrošinās pircējiem 3 populārākās e-norēķinu iespējas jūsu internetveikalā – norēķinus ar maksājumu kartēm, norēķinus caur lielākajām Baltijas banku internetbankām, kā arī maksājumus ar PayPal.
Kā maksājumus pārvaldīt?
Elektroniskie kanāli ļauj mums rīkoties efektīvāk un ātrāk. Šobrīd gandrīz katram tirgotājam ir sava mājaslapa vai aplikācija – vienā var iegādāties pārtiku, otrā elektrotehniku, citā apmaksāt komunālos rēķinus. Katrai ir savs dizains, katrā jāspēj orientēties un atrast nepieciešamo, kā arī, protams, savas drošības prasības, paroles.
Jāatzīst, ka ir viegli apjukt šajā aplikāciju un mājaslapu gūzmā. Līdzīgi ir arī uzņēmuma darbiniekiem ar e-veikala pārvaldīšanu – vienā portālā redzam pasūtījumus, citā redzam, ka pasūtījumi ir apmaksāti vai vēl gaidām to izpildi, taču bankas kontam, piemēram, piekļūst tikai grāmatveži. Pasūtījuma izpildītājam tas rada lieku laika patēriņu un komunikāciju ar kolēģiem, lai pārliecinātos par visām detaļām.
Labākajā gadījumā šī informācija tiek apkopota vienā iekšējā sistēmā, piemēram, grāmatvedības sistēmā vai klientu pārvaldības CRM sistēmā. Maksājuma risinājuma savienojamība ar uzņēmuma iekšējām sistēmām var būtiski ietaupīt laiku darbiniekiem un paaugstināt vēlamo automatizācijas līmeni.
Svarīgi, lai katram atbildīgajam darbiniekam e-komercijas pasūtījuma ķēdītē darījuma apstrādes brīdī ir visa nepieciešamā informācija vienuviet. Tā teikt, lai darbinieks nemeklē pārtiku elektrotehnikas veikalā.
Vērtīgi ir arī padomāt par vēlāku darījumu apstrādi – kā rīkoties atgriešanu gadījumā, cik vienkāršs ir šis process un kādi ir to apstrādes laiki. Savukārt grāmatvežiem noteikti noderēs izpratne, kādas atskaites par darījumiem ir pieejamas, kā grāmatvedības sistēmas uztver šādu interneta darījumu apstrādi pirkuma brīdī un cik sarežģīta ir šo darījumu pēcapstrāde.
Lai gan pirmajā brīdī, iespējams, tie šķiet sīkumi, ilgtermiņā tas var ietaupīt stundas jūsu laika un uzmanības. Tāpat, protams, dati ir ļoti svarīgi, lai pētītu biznesa attīstību un pieņemtu lēmumus par turpmākajiem virzieniem.
Šādām vajadzībām SEB bankas e-komercijas maksājumu risinājums sniedz piekļuvi tirgotāju portālam ar plašām iespējām:
- Darījumu uzraudzību reāllaikā, statistiku un atskaitēm;
- Maksājumu vēsturi, atlasīšanu un eksportēšanu;
- Karšu darījumu atcelšanu un naudas atmaksu;
- Krāpniecisko darījumu novēršanas rīku;
- E-veikala maksājuma noformēšanas lapas (check-out) uzstādījumu pārvaldīšanu;
- LinkPay maksājumu saiti, ko var pievienot rēķinā, e-pastā, sms vai QR kodā, ar jau iekļautu maksājuma informāciju.
Cik bieži kaut kas nestrādā?
Nav jautājums vai, bet cik bieži kaut kas nestrādā. Domāju, ka vairums zina e-komercijas un IT milzi Amazon – arī tam reizēm pakalpojumi nav pieejami. Tas varbūt paredzams pārtraukums vai arī neparedzamas tehniskas kļūmes, kuras ātrāk vai vēlāk tiek atrisinātas.
Tā ir attīstības un savienojamības otra puse, jo, kad Amazon mākoņpakalpojumi tika traucēti, Amazon piegādātāji nevarēja noskaidrot, kādas piegādes tiem jāveic. Tie stundām gaidīja funkciju atjaunošanos, tāpat arī Amazon pārdevēji nevarēja noformēt pasūtījumus un sagatavot paciņas, kā arī nebija iespējas pajautāt virtuālajam asistentam Alexai vai likt iRobotam iztīrīt grīdas.
Tātad savienojamība dod automatizācijas un efektivizācijas iespējas, tomēr tas var pakļaut uzņēmumus nekontrolējamiem riskiem. Ieviešot gan maksājumu, gan arī citus risinājumus, uzņēmumiem ir svarīgi saprast, cik bieži un kādas varētu būt problēmsituācijas, cik ātri tās tiek atrisinātas un kur var vērsties pēc atbalsta. Tas var būt gan iekšējais, gan arī partnera atbalsts.
Kā izveidot veiksmīgu e-veikalu
Svarīgi arī būt laicīgi informētam par pārtraukumiem, lai var attiecīgi informēt klientus vai mainīt uzstādījumus. Jāatceras, ka internetā konkurence ir milzīga un ir pieejams gandrīz neierobežots skaits tirdzniecības vietņu, kas ir gatavas pieņemt jūsu klienta pasūtījumu, kad to nav iespējams izdarīt pie jums.
Kad saņemsiet naudu? Kur?
Ja jautātu šo man, tad es teiktu – ja ne vakar, tad tagad un tūlīt, īpaši jau šā brīža inflācijas laikā. Līdzīgi kā klientam ir jāuzticas tirgotājam, ka tas saņems iegādāto preci pēc samaksas veikšanas, tirgotājam ir svarīgi saņemt samaksu pēc iespējas ātrāk, lai līdzekļus var izmantot turpmākai biznesa attīstībai un likviditātei.
Ir dzirdēts, ka daži e-komercijas pakalpojumu sniedzēji pietur naudu, neveic izmaksu uzreiz, lai neveidotu biežas transakcijas un nenoslogotu savas sistēmas. Tirgotājam tad attiecīgi jāpakārto savs bizness tā, lai spētu darboties arī laikā, kamēr nauda vēl netiek saņemta. Tas ir īpaši grūti uzņēmumiem, kuru vienīgais pārdošanas kanāls ir e-komercija, tādēļ rodas atkarība no tā, cik ātri tiek ieskaitīta nauda par klientu pasūtījumu. Tāpēc ir ārkārtīgi svarīgi izvērtēt, cik ātri nauda ienāks Jūsu kontā vai digitālajā makā, lai to varat izmantot sava uzņēmuma vajadzībām.
Cik tas maksā?
Lai pilnvērtīgi izvērtētu maksājumu risinājumu, protams, jāzina arī tā cena. Šobrīd to piedāvājums ir ļoti plašs, taču, vai ir vērts izvēlēties pirmo, ko ieraugāt, tikai tāpēc, ka pakalpojuma piedāvātājs iegulda daudz līdzekļus, lai to pamanāt?
Jums būtu svarīgi saprast maksājuma modeli – vai ir fiksētās maksas vai mainīgās, kādas ir slēptās izmaksas. Svarīga ir arī atsekojamība, lai skaidri varat pārredzēt savas izmaksas. Labākajā variantā nav fiksēto pakalpojuma mēneša maksu un maksājat tikai par veiktajiem darījumiem. Svarīgi ir izvērtēt kritiski, jo līdzīgi, kā ir preču tirdzniecībā – lētākās preces parasti arī ir vismazāk kvalitatīvās, tādu pašu principu var saskatīt arī maksājumu risinājumu pakalpojumos.
Līdz ar to, kad zināsiet, kā klients maksās, kas un kā to uzņēmumā pārvaldīs, cik bieži kaut kas nestrādās un kā tādās situācijās rīkoties, kad nauda tiks saņemta un cik tas maksā, Jums radīsies skaidrība un pārliecība par maksājuma risinājumu. Savukārt tas ļaus racionāli pieņemt lēmumu un izvairīties no situācijām, kad maksājumu risinājums jāmaina. Ņemot vērā esošo IT resursu pieprasījumu un izmaksas, labāk izvērtēt pārdomāti jau pirmajā reizē.
Nākotnē maksājumi notiks darījumu fonā, bez papildu klienta vai tirgotāja piepūles, to redzam jau tagad, veicot apmaksu ar telefonu, pulksteni vai pat gredzenu. Taču svarīgi atcerēties pieņemt pārdomātu lēmumu. Biežākais iemesls, kādēļ uzņēmumi maina maksājumu risinājumu, ir tas, ka atbildi uz kādu no iepriekš apskatītajiem jautājumiem saņem novēloti, jau izvēlētā risinājuma izmantošanas laikā un diemžēl šī atbilde nav apmierinoša.
Tas nebūs izdevīgi, jo problēmu gadījumā atkal būs jāveic izstrādes, aptaujas, lai nomainītu pakalpojuma sniedzēju. Maksājuma risinājuma nodrošinātājs tomēr ir jūsu uzņēmuma partneris, ar kuru būs jāsadarbojas tuvākajā nākotnē. Pat, ja jūs jau izmantojat kādu no e-komercijas maksājumu risinājumiem, nekautrējieties un uzdodiet šos jautājumus, lai uzlabotu savu klientu iepirkšanās pieredzi.
Aleksandra Borcova
SEB bankas Naudas pārvaldības produktu darījumu vadītāja