Mūsdienās globālais tirgus ir ļoti dinamisks, tādēļ ikvienam uzņēmējam par būtisku izaicinājumu kļūst produkta – tirgus atbilstības veidošana, Izaugsmes programmas lekcijā atklāja inovāciju un digitālās transformācijas mentors Farīds Sings. Viņš savā meistarklasē izklāstīja, kā noteikt sava uzņēmuma nišu un spēcināt klientu lojalitāti, kā radoši pieiet ideju radīšanai un īstenošanai, kā arī ieviest eksperimentālas stratēģijas uzņēmuma procesu optimizēšanai.
Vizītkarte
Neiekrist tabulu lamatās
Nesekot līdzi konkurentu gaitām un dažādām alternatīvām, kas parādās tirgū, ir gluži kā veikt biznesa pašnāvību, uzskata F. Sings. Šāds liktenis piemeklējis tādus savulaik ietekmīgus uzņēmumus kā Myspace, Blockbuster u.c.
Dažkārt par klupšanas akmeni kļūst pārlieku liela vēlme ņemt vērā tikai kvantitatīvus datus, novārtā atstājot kvalitatīvus datus, kuros bieži paslēpusies vērtīga informācija. Veicot aptaujas un cita veida pētījumus, uzņēmumam vienmēr jātiecas uzzināt ne tikai skaitļos izsakāms vērtējums par sevi, bet arī jācenšas izprast respondentu pamatojums, kas licis izvēlēties attiecīgo skaitli. Balstot izvēles uz Excel tabulām vien, neizbēgami tiek ignorēti dažādi būtiski aspekti, kam noteikti būtu jāiespaido lēmumu pieņemšanas process.
Piemēram, ja klienti jūsu produktu vērtē ar 4 ballēm no 5, uzreiz nepieciešams noskaidrot, kāpēc viņi izvēlas šādu vērtējumu. Lai gan 4/5 ir atzīstams rezultāts, ja vērtējuma pamatā ir produkta zemā cena, tad noteikti ir vērts satraukties – tirgū vienmēr var parādīties lētāka alternatīva jūsu piedāvātajam risinājumam.
Eksperts brīdina, ka, parādoties jebkurai jaunai tehnoloģijai, mēs bieži tiecamies pārvērtēt tās īstermiņa ietekmi, vienlaikus ignorējot šīs inovācijas radīto ilgtermiņa ietekmi. Šādi jāraugās, piemēram, uz ChatGPT. Saprotams, ka šis rīks jau šobrīd sāk mainīt spēles noteikumus dažādās nozarēs, taču pašlaik ir neiespējami prognozēt, kā šos mākslīgā intelekta risinājumus pielietosim pēc 5 gadiem.
Produkts un tirgus
Produkta atbilstību tirgum (product market fit – angļu val.) veido jūsu produkts un tirgus situācija. Pirms 50 gadiem izmaiņas tirgū nebija tik dinamiskas kā šobrīd, tāpēc uzņēmumi varēja lielāko daļu laika veltīt produktu attīstībai. Savukārt mūsdienās tirgus ir ļoti nepastāvīgs, kas nozīmē, ka uzņēmējiem nemitīgi savs produkts jāspēj pielāgot aktuālajai situācijai.
Turklāt tirgus dažādos reģionos ir atšķirīgs. Nepietiks ar to, ka sava produkta iepakojumu iztulkosiet vācu valodā, lai varētu veiksmīgi ienākt Vācijā. Piemēram, Baltijas valstu iedzīvotāju aizrautība ar ķiploku grauzdiņiem nenozīmē, ka par tiem būs sajūsmā arī Spānijas iedzīvotāji. Ignorējot šīs nianses, jūsu produkts ļoti strauji zaudē atbilstību tirgum.
Veiksmes atslēga ir atrast sava produkta atbilstību tirgum pirms uzņēmumam beidzas nauda. Turklāt to jāspēj paveikt atkal un atkal – ik reizi, kad mainās produkts vai tirgus.
Labs rādītājs tam, ka produkts atbilst tirgum, ir sajūta, ka esat pārstrādājies. Proti, situācija, kad strādājot ar pilnu jaudu jūs gandrīz nevarat apmierināt pieprasījumu.
Lai uzzinātu vairāk par produkta – tirgus atbilstību un citām tēmām, aicinām noskatīties F. Singa lekciju SEB bankas organizētajā Izaugsmes programmā.