Vai pensiju nozarē, kas nereti tiek uzskatīta par ļoti tradicionālu, lēnu un pat garlaicīgu, ir iespējams ieviest kaut ko inovatīvu? Šķiet, ka visi pensiju sistēmas elementi, vismaz Baltijā, jau ir ieviesti. Mums ir pieejams plašs pensiju pakalpojumu sniedzēju klāsts ar dažādiem pensiju plāniem. Turklāt, visu iespējams apskatīt, noskaidrot un paveikt digitāli. Tomēr, ņemot vērā zemo sabiedrības informētību un uzticēšanos pensijām, kā arī vājo brīvprātīgo uzkrājumu veidošanas kultūru (82 % Baltijas iedzīvotāju pensijai nekrāj regulāri*), ir skaidrs, ka kaut kā vēl pietrūkst. Manuprāt, trūkst vienkāršības.
Visu trīs Baltijas valstu pensiju sistēmas ir balstītas uz dalībnieku līdzdalību, proti, katram no mums ir jāveic noteiktas darbības, lai panāktu iespējami labāku rezultātu: jāsāk krāt laikus, jāizlemj, cik daudz uzkrāt un kad palielināt iemaksas, jāizvēlas pareizais risinājums un tas jāmaina atkarībā no vecuma. Ja kaut kas no šī netiek veikts vai tiek pieņemti nepareizi lēmumi, pastāv liels risks, ka pensijā ienākumi būs mazi. Tas ir ļoti bīstami – saskaņā ar ESAO (OECD) datiem 2050. gadā Baltijas valstīs uz katriem 100 nodokļu maksātājiem būs 55 pensionāri, bet 1/3 pašreizējo pensionāru jau tagad dzīvo nabadzībā.*
Ko nozīmē vienkāršība pensiju jomā?
Pirmkārt, klienti ir jāiesaista pensiju produktu radīšanā jau no paša sākuma. Klientu vajadzībām jābūt uzmanības centrā no brīža, kad top produkta vīzija, līdz tā ieviešanai. Katrs solis ir jāpārbauda kopā ar klientiem, lai pārliecinātos, ka pakalpojuma kvalitāte atbilst viņu gaidām un vienkāršība nav zudusi.
Otrkārt, ļoti būtiska nozīme produkta ieviešanas brīdī ir caurskatāmībai. Lai stiprinātu uzticību pensiju jomai kopumā, klientiem vienmēr jāzina, cik tuvu vai tālu ir pietiekama pensija. Vieglam un ērti caurskatāmam jābūt gan produkta iegādes procesam, gan dokumentu pieejamībai, gan informācijai par iemaksām/izmaksām un ceļu līdz pietiekamai pensijai. Turklāt, visam jābūt paveicam ar minimālu piepūli no klienta puses (lasi – 3 klikšķiem).
Treškārt, ir jānodrošina efektivitāte. To nodrošināt iespējams ar pilnībā digitāliem risinājumiem. Tas, savukārt, ļauj ieviest tehnoloģiski attīstītus risinājumus un mazināt nepieciešamību pēc fiziska vai attālināta kontakta ar darbinieku.
Vai vienkāršība maz ir iespējama?
Atbilde ir: “Jā.” Vienkāršība ir ne tikai iespējama, bet arī ļoti svarīga, lai nodrošinātu pietiekamu pensiju. Mums nav jācīnās ar klientu paradumiem, mums ir jārada vienkārši risinājumi, kas ar tiem saskan un palīdz ceļā uz pietiekamu pensiju. Pirms dažiem mēnešiem mēs ieviesām Nākamās paaudzes pensiju – produktu, kas mainīs veidu, kā cilvēki uztver pensiju. Es to salīdzinātu ar agrīnu iPhone debiju – pastāv ir arī citi pensiju risinājumi, bet mēs izceļamies ar vienkāršību, kas ir šī produkta pamatā:
- Vienkārša abonēšana – sākt, apturēt, palielināt, samazināt, pārtraukt iemaksas.
- Klientam nav jābūt ieguldījumu vai finanšu tirgu ekspertam! Ar Nākamās paaudzes pensiju nav jāpieņem nekādi lēmumi par ieguldījumiem.
- Pareizais risks īstajā laikā. Nākamās paaudzes pensijas ieguldījumu stratēģija automātiski pielāgo riska līmeni klienta vecumam, palīdzot ilgtermiņā uzkrāt vairāk.
- Taisnīga komisijas maksa, kas samazinās, palielinoties klienta Nākamās paaudzes pensijas uzkrājumam.
Ņemot vērā izmaiņas sabiedrības paradumos, vajadzību steidzīgo dabu un to, ka pensija nekad nav prioritāte (līdz jau par vēlu), ir skaidrs, ka pensijai vajadzētu būt vienkāršai – kā Netflix abonements vai kā SEB Nākamās paaudzes pensija, lai piesaistītu tos 82%** cilvēku, kas šobrīd pensijai nekrāj.
*OECD Pensions at Glance, 2022
**SEB Baltijas pensijas pētījums, 2022