Jēdziens “ilgtspējīga mode” apraksta praksi modes industrijā, kurā tiek rūpīgi izvērtēts modes preces atstātais iespaids uz apkārtējo vidi, sākot ar tā radīšanas procesu līdz pat tā nonākšanai pārdošanā. Īsumā, to var saukt par ētisku modi, kas ņem vērā gan cilvēkus, kas ir iesaistīti apģērba veidošanā, gan tā sastāvu, gan to, kas notiks radītā apģērba mūža beigās. Diemžēl, tieši tas, kas ar apģērbu notiek pēc tā lietošanas, ir iemesls šī termina augošajai popularitātei – mūsdienās tekstila industrija ar atkritumiem rada vairāk oglekļa dioksīda (CO2) emisiju nekā kuģniecība un aviācija kopā. Lai cīnītos ar šo, un novērstu draudus mūsu videi, ilgtspējīgas modes praksi ir iespējams piekopt ne tikai kā apģērbu dizainerim, bet arī to patērētājam.
Raksts tapis sadarbībā ar ilgtspējīgas modes platformu “Bourzma”.
Ātrā mode nedraudzējas ar ilgtspējīgu modi
Lai saprastu, kā palīdzēt, vispirms ir jāiepazīstas ar lielāko mūsdienu draudu ilgtspējai – ātro modi. Pazīstama bēda var būt brīdis, kad mīļākajā kreklā parādās caurums, svārku vīle neizskaidrojami sāk raisīties vaļā un uz džempera parādās pirmie kunkulīši. Ar ātrās modes apģērbiem šāds rezultāts var būt pēc pāris vilkšanas reizēm.
Par ātro modi dēvē apģērbus, kas ir ražoti ar mērķi pēc iespējas ātrāk tos pārdot, kā rezultātā tie ir lēti un nekvalitatīvi. Lai gan ātrās modes apģērbu vilinājums ir to neticami zemās cenas, šie apģērbi nav radīti, lai kalpotu ilgi, un pavisam lēts krekls var pārvērsties par dārgu atkārtoto maksājumu un mulsinošām apģērba kļūmēm nevēlamākajos brīžos.
Pretēji ātrajai modei nāk lēnā mode – tie ir apģērbi radīti ar kvalitatīviem materiāliem, rūpīgi apsverot tā dzīves ciklu. Lai gan lēnās modes apģērbi ir dārgāki, tā ir ilgtermiņa investīcija apģērbā, kas tā nēsātājam kalpos gadiem. Šo cenas atšķirību atpērk, atbrīvojot pasauli no lieka piesārņojuma un skapi no drēbēm, kuras netika radītas ar mērķi tikt nēsātām ilgtermiņā. Papildus, investējot lēnās modes apģērbos, mēs palīdzam sev atbrīvoties no ieraduma pārpildīt skapi ar drēbēm, kuras, iespējams, tika iegādātas to lētās cenas dēļ, nevis tāpēc, ka tās patiešām ietu pie sirds.
Ilgtspējīgas modes paradumi katra ikdienai
Kā patērētāji, visi var piedalīties ilgtspējīgas modes veicināšanā, izvēloties atbalstīt uzņēmumus, kuriem prioritāte ir ilgtspējība, un pieņemot apzinātākus pirkuma lēmumus. Ilgtspējīgas modes praksei ir arī priekšrocības, ne tikai pozitīva ekonomiskā ietekme. Ilgtspējīga mode var palīdzēt mazināt modes industrijas negatīvo ietekmi uz vidi un sabiedrību. Pāris veidi, kā ieviest savās ikdienās izvēlēs ilgtspējīgas modes virzienā:
- Sevis izglītošana: vissvarīgākais pirmais solis, lai kļūtu par apzinīgāku pircēju, ir veikt izpēti, lai palīdzētu pieņemt lēmumus. Galvenais ir zināt, ar ko sākt un, vēl svarīgāk, kur iepirkties.
- Ieguldies starpsezonu apģērbos: iegādājies tādas preces, par kurām zini, ka tās noderēs visu gadu. Džinsi, T-krekli, klasiskas kleitas, mūžīgi mēteļi un jakas veidos daudz ilgtspējīgāku garderobi.
- Rūpējies par savām drēbēm, lai tās kalpotu ilgāk: ja iegādājies kvalitatīvākas drēbes, tās, visticamāk, kalpos ilgāk, taču tas attiecas uz visu, kas karājas tavā garderobē – kop tās pareizi, un lietas būs jāmaina retāk.
- Investē kvalitātē, nevis kvantitātē: tas viss ir saistīts ar plānošanu. Iegādājoties labākas kvalitātes, ilgtspējīgākus gabalus, visticamāk, būs jāmaksā vairāk, nekā pērkot lētākas alternatīvas, taču vispirms ir jāmaina domāšanas veids.
- Maini savu skatījumu un pieturies pie tā.
Ilgtspējīgas modes ekonomiskie ieguvumi ir tikai viens no ilgtspējīgas modes kopējās pozitīvās ietekmes aspektiem. Veicinot sociāli atbildīgu praksi, ilgtspējīga mode var palīdzēt risināt dažas no lielākajām modes industrijas problēmām un veicināt ilgtspējīgāku nākotni.
Ilgtspējīgas modes platforma “Bourzma”
“Bourzma” ir unikāla, augoša platforma, kas dažādās vietās un laikos manifestējas kā fiziska telpa, kur mākslinieki var prezentēt un pārdot savus darbus, sadarboties savā starpā un iegūt plašāku atpazīstamību sabiedrībā. “Bourzma” galvenais mērķis ir sekmēt neierobežotas radošas izpausmes jauniešu vidū. Fokusējoties uz modi, mākslu un mūziku, vēlme ir atbalstīt cilvēkus, kuri ir atšķirīgi, nesamāksloti un nebaidās to pieņemt. Platforma tiek izmantota, lai sekmētu otrreizējā apģērba un citu modes preču, aksesuāru tirgu, kā arī sabiedrības izglītošanu par ilgtspējīgas modes vērtību.
Komūnas galvenais sezonas notikums ir “Bourzma Boutique”, divu dienu festivāls, kas veltīts ilgtspējīgas modes tēmai un radošo talantu izpausmei. 2024. gadā tas norisināsies VEF Kvartālā, Rīgā, no 12. līdz 13. jūlijam. Abās dienās tiek apvienota modes skate, dizaineru tirdziņš, notiek arī dažādas sporta un izglītojošas aktivitātes, kā arī radošās darbnīcas. Kultūras pasākumu papildina dzīvā hip-hop un tehno mūzika. “Bourzma Boutique” apvieno Latvijas un Eiropas radošo jaunatni, sevī iekļaujot arī jaunos māksliniekus no Vācijas, Dānijas, Norvēģijas un citām valstīm. Tā ietvaros jaunieši kopīgi apmainās ar prasmēm un kontaktiem.
“Bourzma” mērķis ir katru gadu ar vien jauniem cilvēkiem stāstīt par ilgtspējīgu modi, parādīt talantīgos jauniešus mums apkārt, kā arī ļaut baudīt kultūru, kas ir vairāk kā ballīte.