Lai atrisinātu ar mantojumu saistītos jautājumus, vairs nav nepieciešams doties uz banku. Ja pieejama mantojuma apliecība digitālā formātā, kuru zvērināts notārs ir parakstījis ar kvalificētu elektronisko parakstu, visu ar mantojumu saistīto procesu SEB bankā iespējams atrisināt attālināti. Turklāt arī tad, ja mantinieks nav SEB bankas klients.
Kas vajadzīgs, lai pieteiktu mantojuma izmaksu
Lai SEB bankā attālināti pieteiktu mantojuma izmaksu, nepieciešams:
- Latvijas Republikā izsniegta mantojuma apliecība digitālā formātā, kuru notārs ir parakstījis ar kvalificētu elektronisko parakstu.
- Mantojuma pieteikums, ko mantinieks aizpildījis un parakstījis ar kvalificēto elektronisko parakstu (piemēram, Smart-ID kvalificēto versiju vai eParakstu).
- Ja mantinieks nav SEB bankas klients, nepieciešams arī derīgs personu apliecinošs dokuments un aizpildīta datu anketa (PDF).
Mantojuma pieteikuma aizpildīšana
Lai ar mantojumu saistītos jautājumus varētu atrisināt pēc iespējas ērtāk un vienkāršāk, esam sagatavojuši mantojuma pieteikuma veidlapu. Mantojuma saņēmējam tā jālejupielādē savā ierīcē, jāaizpilda un jāparaksta ar kvalificēto elektronisko parakstu.
Veidlapā jānorāda mantojuma atstājēja vārds, uzvārds un personas kods. Tāpat nepieciešams norādīt informāciju par mantinieku, tostarp mantojamās daļas apmēru, mantojuma apliecības numuru un mantinieka konta numuru, uz kuru veikt mantojamās daļas pārskaitījumu. Jāņem vērā, ka kontam ir jāpieder mantiniekam – mantojamā daļa netiks pārskaitīta uz kontu, kas atvērts uz citas personas vārda.
Kā korekti iesniegt dokumentus bankā
Ar mantojumu saistīto dokumentu iesniegšana SEB bankā jāveic, izmantojot e-dokumentu parakstīšanas vietni. To var izmantot arī gadījumos, ja mantojuma saņēmējs nav SEB bankas klientu lokā.
Pieslēdzieties e-dokumentu vietnei un spiediet “Augšupielādēt dokumentu”. Tad pievienojiet notāra elektroniski parakstītu mantojuma apliecību. Kā dokumenta tipu izvēlieties “Mantojums”, bet kā apakštipu – “Mantojuma apliecība, ko notārs ir parakstījis ar kvalificētu elektronisko parakstu”. Tad spiediet “Tālāk” un apstipriniet dokumenta augšupielādēšanu.
Pēc tam augšupielādējiet aizpildītu un elektroniski parakstītu mantojuma pieteikumu. Vienīgā atšķirība – kā dokumenta apakštips jāizvēlas “Pieteikums mantojuma izmaksai”.
Ja neesat SEB bankas klientu lokā, papildus nepieciešams augšupielādēt arī aizpildītu datu anketu un Jūsu personu apliecinoša dokumenta attēlu. Šos attēlus varat uzņemt ar telefonu. Ja fotografēsiet eID karti, nepieciešams uzņemt abu kartes pušu attēlus. Svarīgi, lai attēlos varētu skaidri salasīt tekstu, tāpēc iesakām fotogrāfijas uzņemt labi apgaismotā vietā. Attēli jāaugšupielādē tur pat, kur mantojuma apliecība, kā dokumenta apakštipu izvēloties “ID dokuments un Datu anketa”.
Ja esat SEB bankas klients, datu anketu un personu apliecinoša dokumenta attēlus augšupielādēt nav nepieciešams.
Ja ir vairāk nekā viens mantinieks, jāaugšupielādē arī mantojuma sadales līgums (ja tāds ir noslēgts). Līgumam jābūt noformētam notariāla akta veidā un notāra apliecinātam ar drošu elektronisko parakstu. Līgumu var noformēt arī kā privātu dokumentu, ko puses parakstījušas ar drošiem elektroniskajiem parakstiem.
Cik ātri notiek mantojuma izmaksa
Kad visi nepieciešamie dokumenti ir augšupielādēti, mūsu kolēģi apstrādās pieteikumu un veiks mantojuma izmaksu. Šis process parasti aizņem līdz 5 darbadienām. Ja radīsies kādi papildu jautājumi, mūsu kolēģi ar Jums sazināsies, lai vienotos par Jums ērtāko laiku attālinātai video konsultācijai.
Mēs piedāvāsim tikšanos attālinātā video konsultācijā arī gadījumos, ja atstātais mantojums ir finanšu instrumenti (piemēram, kredītpakalpojumi, pensiju 3. līmeņa uzkrājums, vērtspapīri u.tml.), lai atrastu konkrētajai situācijai atbilstošāko risinājumu.
Kādas komisijas maksas tiek piemērotas par mantojuma izmaksu
Iesniedzot mantojuma pieteikumu attālināti vai klātienē filiālē, tiek piemērota komisijas maksa par mantojumu dokumentu izvērtēšanu saskaņā ar Vienoto pakalpojumu cenrādi. Ja būs nepieciešams piemērot komisijas maksu, kas ir lielāka par cenrādī norādīto minimālo summu, mūsu kolēģi ar Jums sazināsies pirms komisijas ieturēšanas, lai vienotos par pakalpojuma izmaksām.
Veicot mantojuma izmaksu uz mantinieka kontu, tiek piemērota komisijas maksa par pārskaitījuma veikšanu saskaņā ar Vienotajā pakalpojumu cenrādī norādītajām izmaksām par pārskaitījuma veikšanu filiālē.
Ja atstātais mantojums ir uzkrājumu produkti (termiņnoguldījumi) un mantinieks vēlas izbeigt līgumu pirms termiņa, tiek piemērota komisijas maksa par naudas līdzekļu izmaksu pirms termiņa atbilstoši Vienotajam pakalpojumu cenrādim.
Minētās komisijas maksas tiek ieturētas no mantojamās daļas.
Kādos gadījumos attālināta apkalpošana nav pieejama
Attālināta mantojuma apkalpošana nav pieejama, ja mantinieks ir nepilngadīga persona vai arī mantinieku pārstāv pilnvarota persona. Šādos gadījumos ar mantojumu saistītās lietas aicinām risināt klātienē kādā no mūsu filiālēm, iepriekš rezervējot tikšanos mūsu mājaslapā.