Anita Segliņa: Ko grib, ko sagaida darbinieki šobrīd, 2024. gadā?
Kopš dzīvojam pasaulē, kur gandrīz katrā nozarē un uzņēmumā pastāvīgi pietrūkst darbaspēks, jautājums par mūsu darbinieku vēlmēm un vajadzībām ir kļuvis par izšķirošu konkurētspējas faktoru. Ja tiksi pie labākajiem profesionāļiem savā jomā, būs izredzes izaugt par nozares līderi. Ja šie cilvēki aizies pie konkurentiem, ir liels risks zaudēt tirgus pozīciju. Ir daudz teoriju par to, kas motivē un piesaista zīmolam darbiniekus, taču mēs vēlējāmies noskaidrot, ko domā viņi paši. Aptaujājot 1200 cilvēkus Baltijas valstīs*, kuri strādā biznesa attīstības un IT jomās, varam secināt, ka, lai cik spēcīgs būtu zīmols un cilvēku piesaiste kolektīvam, viss var strauji mainīties, ja uzņēmums “noguļ” plašākas pārmaiņas sabiedrībā, kas maina arī darbinieku viedokli par to, kas ir nozīmīgi, un, kas mazsvarīgi.
Vairāk nekā 80% darbinieku, kuri strādā biznesa attīstības un IT jomās, šobrīd jūtas kopumā apmierināti ar savu darba devēju, liecina 2023. gada nogalē veiktais pētījums, kura mērķis bija noskaidrot darbinieku (biznesa un IT segmentos) attieksmi pret darba devējiem un galvenos piesaistes faktorus. Biznesa attīstības jomā strādājošo apmierinātības līmenis ir līdzīgs visās Baltijas valstīs, savukārt IT jomā salīdzinoši labāk jūtas darbinieki Lietuvā un Igaunijā (90%), bet Latvijā ar darba devēju ir apmierināti 82% respondentu. Līdzīga aina ir arī vērtējot to, cik daudz darbinieku būtu gatavi ieteikt savu darba devēju draugiem – Latvijā to būtu gatavi darīt no 21% (biznesa segments) līdz 26% (IT) darbinieku, bet Igaunijā un Lietuvā vairāk nekā trešdaļa darbinieku.
Darba vietas maiņa – prāto daudzi, rīkojas daudz mazāk
Runājot par darbinieku vēlmi mainīt darba devēju, no respondentu atbildēm izriet, ka par darba maiņu domā salīdzinoši daudzi, bet līdz rīcībai nonāk krietni mazāk cilvēku. Ja par darba maiņu tuvākā gada līdz divu gadu periodā prāto apmēram puse respondentu Baltijas valstīs, darba vietu pēdējo 12 mēnešu laikā reāli ir nomainījuši 9% biznesa attīstības jomas darbinieku un 12% IT jomas darbinieku. Vēl 27% ir snieguši pieteikumu darbam citviet, bet pārmaiņu iespēju pie esošā darba devēja izmantojuši 12% biznesa jomā strādājošo un 23% IT jomas darbinieku. Secināms, ka visai ievērojams darbinieku skaits spēj atrast karjeras turpinājumu esošajā darba vietā, un attiecīgs proaktīvs piedāvājums no uzņēmuma puses (īpaši – lielajos uzņēmumos) samazina darbinieku aiziešanu pie konkurentiem.
Vairāk nekā puse biznesa jomas darbinieku un 45% IT darbinieku pēdējā gada laikā nav neko darījuši, lai mainītu esošo darba vietu. Trīs galvenie faktori, kas darbiniekiem liktu nopietni apsvērt darba vietas maiņu, ir labāks atalgojums, labākas iespējas izaugsmei un brīvāks darba režīms (darba un privātās dzīves balanss).
Kas motivē šodienas darbinieku?
Viens no nozīmīgākajiem jautājumiem, uz ko cenšas atbildēt uzņēmumu vadītāji un personāla speciālisti, ir, – kas tad īsti piesaista darbiniekus vienam kolektīvam un liek būt skeptiskiem pret citu? Pirmkārt, jāsaka, ka šī vērtību skala ir mainīga – mainoties cilvēku ieradumiem un pārliecībām, kā arī situācijai pasaulē, ekonomikā, darba tirgū, mainās arī šīs darbiniekiem nozīmīgās vērtības. Mūsu pētījums rāda, ka 2024. gada sākumā nozīmīgākās vērtības Baltijas valstīs ir stabilitātes sajūta esošajā darba vietā (40%–45% darbinieku), neatkarības un autonomijas sajūta (35%–42%), līdzsvars starp darba un privātās dzīves laiku (virs 30%). Minētās trīs vērtības ir līdzīgas biznesa un IT jomu darbiniekiem (ar nelielu pārsvaru biznesa pusē), taču ceturtā ir izteikti nozīmīga IT nozares cilvēkiem. Vairāk nekā 40% IT darbinieku vēlas būt tehniski izglītoti eksperti savā darba jomā. Acīmredzot, apmācības un citas profesionālās izaugsmes iespējas šobrīd ir gana nozīmīgs piesaistes faktors.
Otrkārt, darbinieku piesaiste kolektīvam sastāv no ļoti daudz un dažādiem mainīgajiem, kurus varētu grupēt četrās lielākās grupās. Tās ir uzņēmuma reputācija; atlīdzība (ietverot arī dažādus papildu labumus); darba vide un kolēģi; darba veikšanas nosacījumi. Dažādos laikos un kultūrās dominē atšķirīgi faktori, piemēram, novērtējot trīs Baltijas valstu darbinieku viedokļus, redzams, ka pat blakus esošās valstīs motivācijas faktori atšķiras. Tā, biznesa attīstības darbinieku vidū Latvijā ļoti svarīgi ir būt respektētiem no darba devēja puses, profesionāli izglītoties un saņemt konkurētspējīgu atalgojumu. Savukārt Igaunijā šobrīd svarīgāka ir drošības sajūta, bet Lietuvā – elastīgi darba nosacījumi. Atšķirības redzamas arī profesiju griezumā. Atšķirībā no biznesa jomas, IT darbiniekiem Latvijā vissvarīgākie faktori šobrīd ir profesionāli izglītoties un attīstīties, strādāt draudzīgā kolektīvā un saņemt bonusus, kas piesaistīti darba rezultātam.
Komunikācijas kanāli
Sociālie mediji, protams, ir lielākais un nozīmīgākais komunikācijas kanāls darbinieku piesaistē. Vairāk nekā puse darbinieku to uzskata par svarīgāko, kam seko darba sludinājumu portāli internetā. Savukārt starp nozīmīgākajām sociālo mediju platformām darbinieki min Facebook (vairāk nekā 65% respondentu), LinkedIn (ap 40%, iecienītāks IT darbinieku vidū) un Instagram (ap 40%, iecienītāks biznesa attīstības darbinieku vidū), YouTube (ap 30%), TikTok (20%–25%) un X (10%–20%) iecienītāks IT darbinieku vidū). Šie dati lielā mērā atspoguļo sociālo mediju izplatību darbinieku privātajā dzīvē, kur sociālo mediju platformu reitings ir identisks.
Darbinieku pieejamība dažādās uzņēmumu vadītāju aptaujās tiek minēta kā viena no galvenajām uzņēmējdarbības problēmām un attīstības šķēršļiem. Tāpēc darbiniekus motivējošos faktorus ir vērts analizēt, sekojot līdzi arī tam, kā šie faktori mainās. Šie dati var palīdzēt gan darbinieku piesaistē uzņēmumu līmenī, gan arī valsts līmenī, domājot par profesionālu darbinieku piesaisti no ārvalstīm.
Anita Segliņa
SEB bankas Personāla pārvaldes vadītāja
*Darbinieku aptauja tika veikta visās Baltijas valstīs, tās kopējais dalībnieku skaits bija 1200 cilvēku. Pētījumu veica Universum.