Eiropas Komisijas 2021. gada e-komercijas ziņojums (PDF, ENG) atklāja, ka e-komercijas klientu skaits pastāvīgi pieaug un pagājušajā gadā sasniedza 73 procentpunktus. Tirgus dalībniekiem tas nozīmē to, ka viņiem ir jānodrošina funkcionāls un vienmērīgi strādājošs e-veikals. Šajā posmā sāk darboties partnerības, no kurām vissvarīgākās ir pašas e-komercijas izstrāde un attīstība, kā arī maksājumu pieņemšana un loģistika. Zemāk apkopojām dažus padomus, kā izvēlēties katru no tiem.
E-veikala izstrādātājs
Labi funkcionējoša e-komercijas vietne neapšaubāmi ir viens no svarīgākajiem e-komercijas elementiem. Tāpēc ir svarīgi rūpīgi izvēlēties partnerus, jo tie ne tikai veidos Jūsu e-veikalu, bet arī pēc tam Jums ar tiem būs jāuztur ciešs kontakts un regulāri jāsazinās. Tātad tas ir ne tikai kompetences, bet arī līdzvērtīgu darba metožu un kultūras jautājums.
E-komercijas izstrādātāja izvēles kritēriji
- Projektu portfelis. Tajā ir jābūt vismaz dažiem jau izveidotiem un pabeigtiem e-veikaliem, kas nodrošina, ka izstrādātājam būs lielāka pieredze e-veikala uzdevumu risināšanā. Ir vērts pievērst uzmanību tiem izstrādātājiem, kuru iepriekšējie e-veikali visvairāk līdzinās Jūsu e-veikalam, lai Jūsu nākamajam partnerim būtu lielāka iespēja, ka tam būs atbilstošas kompetences Jūsu projekta izstrādei.
Aplūkojot esošos e-veikalus, pārbaudiet visu klientu procesu – ne tikai tāpēc, lai pārliecinātos, vai viss darbojas labi, bet arī lai labāk izprastu savas vajadzības un to, ko Jūs vēlētos vai nevēlētos redzēt savā e-veikalā.
Viena lieta ir izveidot vai uzlabot e-veikalu, taču tikpat svarīga ir tā pastāvīga uzturēšana un atbalsts. Ja šo pakalpojumu sniedz tas pats uzņēmums vai persona, kas izveidoja e-veikalu, tā uzturēšana ir vienkāršāka, tāpēc, izvēloties partneri, iepriekš pārrunājiet un apsveriet šo iespēju.
- Pieredze maksājumu pieņemšanā. Lai gan maksājumu pieņemšanas partnera izvēle ir atsevišķs temats, ir uzskatāms par izstrādātāja lielu priekšrocību, ja viņam ir zināšanas šajā jomā un ja viņš spēj sazināties ar maksājumu pieņemšanas partneri (piemēram, banku) par nepieciešamajām konfigurācijām un funkcionalitāti, kad maksājumi tiek apstrādāti dažādos e-komercijas platformas posmos. Drošs maksājums ir būtisks aspekts, kas ir svarīgs klientam, kura uzticību noteikti nedrīkst zaudēt.
- Atsauksmes. Klientu atsauksmes, kuri jau ir īstenojuši projektus sadarbībā ar e-komercijas izstrādātāju, ir viens no galvenajiem elementiem, kas palīdz pieņemt lēmumu par partnera izvēli. Reālā pieredze Jums sniegs labāku priekšstatu par to, ko sagaidīt no partnera, kad strādāsiet kopā.
- Cena. Lielākai daļai no mums ir ierobežots budžets, taču nevajag pārāk ātri atteikties no Jums tīkama izstrādātāja tikai tā dēļ; atklāti pārrunājiet to, cik daudz varat atļauties, un pajautājiet, kādu pakalpojumu līmeni varētu saņemt par šo naudu.
Loģistikas partneris
Statistika liecina, ka gandrīz puse Eiropas e-veikalu pircēju nolemj atteikties no pirkuma, ja tā piegāde aizņem pārāk ilgu laiku, un vairāk nekā divas trešdaļas neveic pirkumu augstas piegādes maksas dēļ. Tāpēc arī piegāde ir viens no stūrakmeņiem, kas veicinās klienta e-veikala lietošanas pieredzi.
Loģistikas partnera izvēles kritēriji
- Specializētās zināšanas. Jo lielāka pieredze loģistikas partnerim ir savā jomā un jo ilgāk tas darbojas, jo tas ir uzticamāks. Šim nolūkam varat vērsties ne tikai pie paša loģistikas uzņēmuma, bet arī pie tā klientiem un citiem partneriem, ar kuriem tas sadarbojas.
- Pārredzama maksa. Tas palīdzēs Jums salīdzināt dažādu potenciālo partneru cenas par vienu un to pašu pakalpojumu, taču, protams, zema cena nedrīkst būt vienīgais kritērijs, izdarot izvēli.
- Piegādes apjomi. Loģistikas partnerim ir jāatbilst visām Jūsu e-komercijas sūtījumu vajadzībām attiecībā uz piegādes punktiem un sūtījumu daudzumiem.
- Ērtības klientiem. Tas ietver piegādes un apmaksas iespējas, piegādes laiku un ērtu preču atgriešanu; Jūsu loģistikas partnerim jānodrošina maksimāla elastība Jūsu klientam.
- Viegla sūtījuma izsekošana. Sūtījumu izsekošana ir svarīga ne tikai Jums kā uzņēmumam, bet tas ir arī ļoti svarīgs pakalpojums Jūsu klientiem, kuri var reāllaikā sekot savu sūtījumu statusam.
- Ātrums. Iepērkoties tiešsaistē, ir izzudušas valstu robežas, un pircēji savus pirkumus var saņemt ļoti ātri, tāpēc viena no svarīgākajām lietām, ko Jūsu loģistikas partnerim ir jāspēj nodrošināt, ir ātra piegāde vai vismaz iespēja par papildu samaksu saņemt ātrāku piegādi.
Maksājumu pieņemšanas partneris
Maksājumu pieņemšana ir process, kurā klienta samaksātā summa par precēm tiek droši pārskaitīta uz Jūsu bankas kontu. Vienkāršāk sakot, tā funkcija ir saņemt maksājuma informāciju, pārbaudīt, vai klienta kontā ir pieejami līdzekļi, un droši pārskaitīt maksājumu uz tirgotāja kontu.
Maksājumu iekasēšanas partnera izvēles kritērijiem
- Drošība. Kā jau saprotat, drošība ir galvenā prioritāte, izvēloties maksājumu partneri. Uzticamiem maksājumu iekasēšanas uzņēmumiem ir jāatbilst visaugstākajiem drošības standartiem, piemēram, tiem ir maksājumu karšu industrijas datu drošības standarta sertifikāts, klientu dati ir šifrēti utt.
- Daudzveidīgas maksāšanas iespējas. Jo vairāk iespēju, jo labāk - tas nodrošina lielākas ērtības Jūsu klientam, kurš var izvēlēties sev parocīgāko maksājumu veidu: internetbanku maksājumi, maksājumu kartes (debetkartes, kredītkartes), standarta bankas pārskaitījumu, PayPal, GooglePay, ApplePay un citas platformas vai maksājumu piegādes brīdī.
- Apjomi. Daži maksājumu apstrādātāji pieņem tikai vietējos maksājumus, un tas nozīmē, ka ārvalstu klienti ar kontiem ārvalstu bankās nevarēs Jums maksāt. Tāpēc, ja pārdodat preces uz ārzemēm (kā to dara daudzi e-veikali), ir svarīgi nodrošināt klientiem karšu maksājumus no dažādām valstīm, un par to būtu jārūpējas Jūsu partnerim.
- Integrācija. Lai e-veikalā darbotos maksājumu iekasēšana, bieži vien ir noderīgas gatavās integrācijas, ko dēvē par spraudņiem (plugins). Izvēloties partneri, ir vērts pārbaudīt, vai tam jau ir viegli pieejamas integrācijas dažādām e-komercijas platformām. Ja Jūsu e-veikals nav izveidots, izmantojot populāru e-komercijas platformu, būs nepieciešama pielāgota integrācija. Taču arī šajā gadījumā ir vērts pārbaudīt, vai Jūsu maksājumu pieņemšanas pakalpojumu sniedzējam (piemēram, bankai) ir standartizēta integrācijas metode (API), lai integrācija būtu ātrāka un vienkāršāka.
- Klientu serviss. Ir labi izvēlēties partneri, kas var atrisināt Jūsu maksājumu problēmas, kad tās rodas – gan Jums, gan Jūsu klientiem. Iespēja nekavējoties sazināties ar klientu apkalpošanas dienestu, pat ja viņi uzreiz neatbild, bet sola problēmu novērst nākamo 24 stundu laikā, būtu liela priekšrocība veiksmīgā klientu pieredzē.