Augošais pieprasījums pēc vietējo zemnieku produkcijas, būvmateriālu cenu un apkures izejvielu pieaugums, kā arī valsts investīcijas ēku un ceļu atjaunošanās projektos ir sekmējis speciālās tehnikas īpatsvara palielināšanos Latvijā. Tāpēc arvien biežāk dzirdams par dažādiem negadījumiem, kas atgadījušies speciālās tehnikas īpašnieku ikdienas darbos – izsisti stikli un pārdurtas riepas, kombaina hederī ierauts akmens, sabojāta miglotāja piekabe vai īssavienojuma dēļ sadedzis tik ilgi un labi kalpojušais traktors. Lai gan apdrošināšana šādos gadījumos varētu sniegt būtisku finansiālu atbalstu īpašniekiem, joprojām pastāv virkne mītu, kas nereti attur no speciālās tehnikas apdrošināšanas.
1. mīts – tehnikas apdrošināšana ir ļoti dārga, tāpēc labāk krāt pašam
If Apdrošināšana dati liecina, ka pēdējo 5 gadu laikā līdz ar pieteikto atlīdzību skaitu aug arī vidējā atlīdzības izmaksa. Šobrīd speciālās tehnikas īpašniekiem vidējā atlīdzības izmaksa ir ap 4500 eiro.
Salīdzinājumam – jauna traktora apdrošināšanas polises cena vidēji ir 350 eiro.
Tātad, lai segtu vidēji liela bojājuma radītos zaudējumus paša spēkiem, nāktos krāt nepilnus 13 gadus.
2. mīts – apdrošinātājs noteikti atradīs iemeslu, lai neizmaksātu atlīdzību
Apdrošināšana ir paredzēta, lai palīdzētu brīžos, kad ir iestājies neparedzams negadījums. Apdrošināšana ietver konkrētus noteikumus, riskus, kā arī izņēmumus. Tāpēc vienmēr rūpīgi pievērst uzmanību apdrošināšanas polisē iekļautajiem riskiem, lai pēc negadījuma nebūtu nepatīkamu pārsteigumu.
Kā liecina If Apdrošināšana dati, atlīdzība par bojātu vai bojā gājušu speciālo tehniku tiek izmaksāta 94% gadījumu.
Savukārt visbiežākie iemesli atlīdzības izmaksas atteikumam ir fakts, ka nav iestājies apdrošinātais risks. Piemēram, tehnikai ir konstatēti vizuāli skrāpējumi, kas neietekmē tās normālu turpmāko ekspluatāciju. Tāpat nākas atteikt gadījumos, ja nav iegādāts papildu segums “Tehnikas salūšana”, un zaudējumi tehnikai radušies tieši šī riska dēļ, piemēram, iekšēju, mehāniska vai elektriska rakstura bojājumu dēļ – pārplīsis gultnis, vadības paneļa defekts, turbīnu un ūdens sūkņu defekti u.c.
SEB banka sadarbībā ar If Apdrošināšana piedāvā visu risku tehnikas apdrošināšanu, kas atlīdzinās ar tehnikas vai tās aprīkojuma daļēju vai pilnīgu zudumu dažādu negadījumu rezultātā, piemēram:
- Ugunsnelaimes
- Vētras, krusas, zibens spēriena
- Plūdu vai ūdens līmeņa celšanās
- Trešo personu prettiesiskas darbības, t.sk. vandālisma vai sadursmes
- Tehnikas stiklojuma un riepu bojājuma
- Dalības ceļu satiksmē
- Tehnikas pārvadāšanas
- Jebkura cita notikuma, kas nav norādīts kā izņēmums, rezultātā
3. mīts – no radio meklēšanas sistēmas nav jēgas, jo man ir GPS
Apdrošinātāji kā vienu no svarīgākajiem priekšnosacījumiem paredz aktīvās vai pasīvās radio meklēšanas sistēmas uzstādīšanu speciālajai tehnikai. Ņemot vērā, ka arvien populārāki kļūst dažādi GPS risinājumi, šī apdrošināšanas nianse mēdz samulsināt dažu tehnikas īpašnieku, kuri uzskata – zādzības gadījumā tehniku taču varēs elementāri atrast ar GPS signālu.
Jāuzsver, ka GPS nav līdzvērtīga radio meklēšanas sistēmai. GPS signālu iespējams samērā viegli nobloķēt ar elektroniskiem slāpētājiem. Tāpat zagļi var traucēt signāla pārraidi, ekranizējot vidi (metāla konteineri, betona garāžas utt.).
Savukārt radio signālam piemīt lielas signāla caursišanas spējas, tāpēc to praktiski nav iespējams bloķēt, traucēt pārraidi vai noslāpēt.
4. mīts – no apdrošinātās tehnikas vērtības pārskatīšanas nav nekāda labuma
Speciālā tehnika zaudē vērtību līdzīgi kā parastās automašīnas – tiklīdz tās izripo no salona, daļa sākotnējās vērtības ir zaudēta. Ejot gadiem, vērtība krītas vēl vairāk, ņemot vērā nolietojuma intensitāti.
Šis fakts ir jāņem vērā, veicot speciālās tehnikas apdrošināšanu. Piemēram, apdrošināt 7 gadus vecu traktoru tādā pašā vērtībā, kā jaunam esot, ja tirgū līdzvērtīga (vecuma, aprīkojuma pakāpes, nolietojuma utt.) speciālā tehnika tiek tirgota par daudz zemāku cenu, ir lieka naudas izšķiešana. Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, kurā traktors ietu bojā, apdrošināšana atlīdzinātu zaudējumus līdzvērtīgas tehnikas iegādei, proti, tiktu izmaksāta atlīdzība, par kādu tirgū var iegādāties līdzvērtīgas markas, modeļa, vecuma, aprīkojuma un nolietojuma pakāpes traktoru.
Šis pats princips darbojas arī pretējā virzienā. Proti, nevajadzētu apdrošināt savu tehniku vērtībā, kas ir zemāka par līdzvērtīgas tehnikas tirgus vērtību – tā jūs riskējat, ka, piemēram, tehnikas zādzības gadījumā, apdrošinātājs atlīdzinātu jums zaudējumus tikai līdz vērtībai par kādu nozagtā tehnika bija apdrošināta.
Tehnikas vērtību ieteicams pārskatīt vismaz reizi pāris gados. Jāpievērš uzmanība, lai jūsu noteiktā tehnikas vērtība nav stipri zemāka vai augstāka par tirgū brīvi pieejamu līdzvērtīgu tehnikas vienību vērtību.
5. mīts – tehnikas apdrošināšana ir tas pats, kas KASKO
Speciālās tehnikas apdrošināšana un KASKO patiešām ir līdzīgi apdrošināšanas produkti, tāpēc brīžiem var rasties neizpratne, kuru no tiem izvēlēties. Abos gadījumos apdrošināšana ir spēkā gan ceļu satiksmē, gan tehnikai esot stāvvietā vai remontā, un tiek apdrošināti pamata riski – ugunsgrēks, pašaizdegšanās, zādzība, dabas stihiju nodarīti zaudējumi, koku un priekšmetu uzkrišana u.c.
Tomēr lielāko atšķirību starp apdrošināšanas veidiem rada apdrošinātās tehnikas izmantošanas mērķis un vieta. Līdz ar to būtiski atšķiras šo apdrošināšanas veidu risku segums.
KASKO apdrošināšana paredzēta cilvēku vai kravas pārvadāšanai pa koplietošanas ceļiem, kur viens no lielākajiem apdraudējumiem ir ceļu satiksmes negadījumi, buktes un skrāpējumi. Savukārt specializētās tehnikas stihija ir meži, lauki, būvlaukumi, raktuves, karjeri un citas vietas, kur švīkas un buktes ir daļa no ikdienas, tāpēc šādi bojājumi tehnikas apdrošināšanas polisi parasti netiek iekļauti.
Kuru apdrošināšanas produktu izvēlēties? Ja tehnika ir paredzēta dažādu specializēto darbu veikšanai, piemēram, mežizstrādei, lauksaimniecībai, ceļu būvei un celtniecībai, ostu uzturēšanai, frontālajiem iekrāvēju darbiem, ceļamkrānu darbībai, ielu uzkopšanai, asenizācijai u.c., tad iesakām izvēlēties tehnikas apdrošināšanu. Savukārt, ja transportlīdzeklis galvenokārt ir paredzēts pasažieru vai kravas pārvadāšanai pa koplietošanas ceļiem, piemēram, jūsu personīgais ģimenes auto, uzņēmuma mikroautobuss ar kuru piegādājat preces, kravas pašizgāzējs ar kuru transportējat smiltis vai kokvedējs ar kuru nogādājat baļķus no meža krautnes uz pārstrādes uzņēmuma teritoriju, piemērota būs KASKO apdrošināšana.
6. mīts – ja ir OCTA, tad var iztikt bez Vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (VCTA)
Ja tehnika pārvietojas pa koplietošanas ceļiem un piedalās ceļu satiksmē, ir svarīgi, lai tai ir spēkā esoša OCTA apdrošināšana – gluži kā jebkuram citam ceļu satiksmē iesaistītam transportlīdzeklim. Tādējādi jūs būsiet pasargāts no izdevumiem, kas varētu rasties, ja tehnika, piemēram, saslīd uz ceļa un notiek ceļu satiksmes negadījums, kurā tiek bojāts ceļa segums, cieš citi transportlīdzekļi vai cilvēki.
Bieži izskan jautājums, kālab OCTA polisei vērts papildus iegādāties arī Vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu (VCTA). Būtiskākais iemesls – OCTA nesedz negadījumus, kas notiek darbu veikšanas laikā. Līdz ar to VCTA nodrošina ievērojami plašāku segumu dažādās neparedzētās situācijās, piemēram:
- veicot rakšanas darbus, netīšām tiek sabojātas pazemes komunikācijas
- veicot iekraušanas vai izkraušanas darbus ar tehniku, tiek sabojātas preces, materiāli vai citas lietas, kuras tiek iekrautas vai izkrautas, un tās nepieder Apdrošinātajam
- ekskavators, griežot kabīni darbu veikšanas laikā, sabojā blakus stāvošo mašīnu, ēku vai trāpa ar kausu garāmgājējam
- u.c. negadījumi, kas notiek darbu veikšanas laikā.
VCTA var izdevīgi iegādāties kā vienu polisi uz visām uzņēmumā esošajām tehnikas vienībām.