Nav noslēpums, ka bankas ar piesardzīgu attieksmi izturas pret jaunām biznesa idejām, kuras vēl pierādījušas savu spēju veiksmīgi darboties. Kur meklēt finansējumu savas biznesa idejas īstenošanai? Bet kad un kā to realizēšanā var palīdzēt banka?
No paša maciņa līdz “eņģeļiem”
Iespējams nodalīt divus uzņēmējdarbības veidus. Pirmkārt, jaunuzņēmumi jeb stārtapi, kuri galvenokārt strādā pie inovatīvu un mērogojamu ideju īstenošanas. Otrkārt, jaunie uzņēmēji, kuri īsteno tradicionālāku uzņēmējdarbības formu. Atkarībā no uzņēmuma izvēlētā ceļa atšķiras pieejamā finansējuma veids, skaidro SEB bankas Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Ģirts Priede.
Tradicionālā biznesa sākuma stadijā labākais pirmā finansējuma avots var izrādīties paša uzkrājumi, kā arī draugu un paziņu atbalsts. Savu biznesa ideju noteikti vērts parādīt arī, piemēram, “Biznesa eņģeļiem”, kuri savas profesionālās karjeras laikā jau īstenojuši veiksmīgas biznesa idejas un tagad palīdz attīstīt citu ieceres.
“Man patīk “Biznesa eņģeļu” kustība, jo viņi spēj piedāvāt ne tikai finansējumu, bet arī dot vērtīgus padomus. Bez komandas un nopietna mentora biznesā iet ļoti grūti,” skaidro Ģ. Priede.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
Vērts aplūkot arī ALTUM programmu biznesa uzsācējiem, kur “no nulles” iespējams īstenot biznesa projektu. “Iespējams, ka jūs nedaudz izaicinās par biznesa plānu, taču tas jūsu ideju padarīt taustāmāku un labāk saprotamu,” mudina Ģ. Priede.
Kāda ir bankas nostāja par jaunām biznesa idejām?
Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs neslēpj, ka bankas uz ļoti jaunām biznesa idejām tomēr skatās ar piesardzību. “Realitāte ir tāda, ka lielākā daļa uzņēmumu neizdzīvo pirmos trīs gadus. Riski ir pārāk lieli, tāpēc bankas saprot, ka ar to nodarboties nozīmētu ļoti dārgu naudu un kredītu,” paskaidro Ģ. Priede.
“Ir “travel light” jeb “ceļo viegli” koncepts – nevajag uzreiz pirkt ražošanas ēkas. Vispirms jāskatās iespējas tās iznomāt, jo nevar zināt, kāda būs situācija pēc sešiem mēnešiem,” norāda eksperts.
“Diemžēl mēs neviens nevaram pateikt, kas nākotnē būs laba biznesa ideja. Varbūt uz papīra viss izskatās labi, bet vēl ir dažādi ārējie apstākļi. Tāpēc mēs nekad nezinām, kas būs rīt,” banku piesardzību paskaidro Ģ. Priede.
Tāpat var atšķirties bankas un jaunā uzņēmēja izpratne par finansēm. Ģ. Priede stāsta, ka arvien populārāki kļūst tā dēvētie dzīvesstila uzņēmumi, piemēram, restorāni, kuru vizuālajā izskatā tiek ieguldīti ļoti lieli līdzekļi, finansēm pievēršot mazāku uzmanību. Lai gan šādi uzņēmumi ir ārkārtīgi svarīgi saistošas kultūrvides veidošanā, uzņēmēju un bankas izpratne par finansēm tomēr būs atšķirīga.
Kurā brīdī bankas atbalsts kļūst pieejams?
Ģ. Priede uzsver, ka uz banku ir vērts doties brīdī, kad uzņēmumam izveidojusies spēcīga naudas plūsma. “Kad ieņēmumu kļūst patstāvīgi, var redzēt – cik paliek pašam, cik var ieguldīt attīstībā, cik var veltīt aizdevumu atmaksai,” stāsta SEB bankas Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs.
Ja pirms 15 gadiem uzņēmēji satraucās par savām ķīlas iespējām, tad mūsdienās tas vairs nav tik svarīgi, norāda Ģ. Priede. “Ja nostrādājat gadu un ir pozitīvi ieņēmumi, varat sākt runāt ar banku par vienkāršākiem finansēšanas produktiem. Pēc otrā gada jau parādās iespējas runāt par ilgtermiņa aizdevumiem.”
SEB bankas granti un mentorings
Vienlaikus biznesa ideju attīstībai SEB banka piedāvā arī citus finansējuma, mentoringa un iedvesmas avotus. Piemēram, kopā ar Pierīgas pašvaldībām organizētājā grantu programmā (ie)dvesma iespējams saņemt pat 10 000 eiro grantu, lai īstenotu idejas, kas palīdz veicināt uzņēmējdarbības attīstību Pierīgā.
Savukārt Izaugsmes programma ir paredzēta uzņēmumiem, kuri jau kādu laiku strādā, taču vēlas atrast veidu, kā straujāk veicināt sava biznesa izaugsmi. “Mentoringa sesijas turpinās darbnīcās, kurās iespējams pārbaudīt savas idejas, uzklausīt viedokli no malas, uzzināt, ko saka cilvēki, kuri ir bijuši tur, kur jūs šobrīd mēģināt nokļūt. Turklāt programma ir pilnīgi bez maksas,” stāsta Ģ. Priede.
Jaunajiem uzņēmējiem Ģ. Priede iesaka klausīties, ko stāsta apkārtējie cilvēki un pircēji. “Reizēm uzņēmēji iesprūst ar savu ideju, fokusējoties tikai uz to, kas un kā viņiem patīk. Taču esiet atvērti un klausieties tajos, kuriem ir maciņš kabatā, mudina Ģ. Priede, aicinot arī nekautrēties un izmantot visas izdevības jautāt un lūgt padomu mentoriem un citiem pieredzējušiem uzņēmējiem.