Kopš spēkā stājās GDPR jeb Vispārīgās datu aizsardzības regula ir pagājuši 3 gadi, kas bijuši izaicinājumiem pilni arī bankām. Viens no veiksmīgākajiem sadarbības piemēriem SEB bankā ir Robotikas komandas un Datu aizsardzības kolēģu kopīgais veikums, kas ļāvis gan pilnveidot līdzšinējos risinājumus, gan arī radīt jaunus rīkus datu apstrādei.
Dialogs ir panākumu atslēga
Banku vidē robotikas risinājumi nozīmē procesus, kas atkārto cilvēku veiktas darbības, kā arī mijiedarbojas, izmantojot to pašu interfeisu jeb darba vidi. Tā kā robotika un GDPR bankām bija salīdzinoši jauna tēma, sākumā ceļš uz atbilstību šķita šķēršļu pilns gan Robotikas komandai, gan Datu aizsardzības speciālistiem.
“Atskatoties uz laiku, kad šī tēma nonāca Datu aizsardzības speciālistu redzeslokā, mūsu pirmais iespaids bija, ka robotika šķita tāda, kā citas civilizācijas personas datu jautājums, kas nāk no citas planētas, un, lai to pilnībā aptvertu kopumā, būs vajadzīgs daudz iztēles, lai to spētu visu aptvert,” atminas SEB bankas darbības atbilstības speciālists Toms Jansons.
Taču realitātē abu komandu sadarbība izvērtās panākumiem bagāta, par ko jāpateicas kolēģu spējai rast atklātu dialogu. Lai gan datu aizsardzības speciālistu galvenais mērķis ir bankas procesus padarīt pēc iespējas atbilstošākus GDPR principiem, kolēģi vienlīdz rūpīgi uzklausa katras komandas darbības specifiku, lai rastu piemērotākos risinājumus.
“Tā kā robotika nozarē un sabiedrībā kopumā tiek dēvēta par jaunu lietu, tad pat GDPR ietvars mums nedeva viennozīmīgi skaidras atbildes – melns vai balts, kas ir regulas esence. Mums bija nepieciešams izkāpt no regulējuma ierastā ietvara, lai atrastu piemērotāku atbilstības pārvaldības rīku,” uzsver T. Jansons.
Pilnveidošanās un jauni risinājumi
Pateicoties veiksmīgajai sadarbībai, Robotikas komanda ar DPIA jeb datu aizsardzības ietekmes novērtējumu tika galā vieglāk, nekā sākotnēji varēja šķist no malas. Tagad var pat teikt, ka Robotikas komanda un Datu aizsardzības speciālisti ir kļuvuši par vienotu spēku GDPR jautājumos.
Abu komandu sadarbība ļāva robotikas procesus padarīt efektīvākus, jo nācās rūpīgi pārdomāt dažādus neērtus jautājumus – vai mēs varam ko darīt savādāk, kāpēc mums tas ir vajadzīgs, kā šo varam paveikt drošāk?
Tāpat kolēģi pilnveidoja datubāzes, ieviešot konkrētus datu glabāšanas periodus, kā arī izveidoja datu apstrādes reģistru, kas ļauj labāk izprast prioritātes un mazināt iespējamos riskus.
Mākslīgā intelekta izaicinājums
SEB bankas Datu aizsardzības speciālistu ieskatā atbilstības izaicinājumi robotikas jomā gaidāmi arī turpmāk, ņemot vērā, ka robotikas mērķis ir diversificēt pielietotos rīkus, iekļaujot mašīnmācīšanos un mākslīgo intelektu.
Turklāt jāpiemin, ka drīzumā arī Eiropā tiks apstiprināta Mākslīgā intelekta regula, kas noteiks jaunas prasības un sevī ietver arī jaunas sankcijas. Taču Datu aizsardzības speciālisti un Robotikas eksperti ir vienojušies, ka šos izaicinājumus pārvarēs kopīgiem spēkiem.