Lai gan varētu šķist, ka izglītība un digitālo prasmju pilnveidošana ir katra paša atbildība, arī uzņēmumiem ir aktīvi jāiesaistās savu darbinieku zināšanu pilnveidē, biedrības Latvijas Formula 2050 organizētajā konferencē “Kā veicināt digitālās uzņēmējdarbības un cilvēkresursu potenciāla pilnveidi un attīstību?” pauda SEB bankas valdes priekšsēdētāja Ieva Tetere.
Visa pamatā – dalīšanās ar zināšanām
Uzņēmums nav noslēgta vide, jo gan tā darbinieki, gan klienti ir indivīdi. Ja uzņēmuma ambīcijas ir izrauties priekšā konkurentiem digitalizācijas jomā, tad vispirms jāsāk ar savu darbinieku digitālo izglītību. I. Tetere norāda, ka tas ļaus sasniegt labāku digitalizācijas līmeni gan pašiem, gan vienlaikus cels arī uzņēmuma klientu izglītību.
SEB bankas valdes priekšsēdētāja un biedrības “Formula 2050” valdes locekle I. Tetere uzsver, ka izglītība nav tikai paša darbinieka atbildība. Prasmju pilnveidošanā jāiesaistās arī uzņēmumiem.
Pat tad, ja finanšu direktori satraucas, ka, ieguldot darbinieka izglītībā lielus līdzekļus, viņi pēc tam atradīs citu darbavietu. “Es parasti atbildu – ja neizglītosim un neapmācīsim, vai patiešām gribēsim strādāt ar darbiniekiem, kuri nav pietiekami zinoši? Tāpēc aicinu par izglītību domāt, sākot ar saviem darbiniekiem,” mudina I. Tetere.
I. Tetere atgādina, ka mūsdienu ekonomika ir virzīta uz dalīšos ar informāciju, zināšanām un pat klientiem. Arī finanšu sektors arvien aktīvāk piedāvā dažādas Open Banking iespējas, kas ļauj banku datu bāzēm piekļūt arī uzņēmumiem citās industrijās. Viņasprāt, ieguvēji būs tie uzņēmumi, kas pratīs šādās sadarbības platformas izmantot, lai attīstītu digitalizāciju savā uzņēmējdarbībā. Viņa neslēpj, ka digitalizācijas šķērslis šādos atvērtās ekonomikas apstākļos ir ēnu ekonomika. “Viss, kas tiek digitalizēts, kļūst caurskatāms un vairs nav izdzēšams. Es joprojām redzu, ka uzņēmumiem tas dažkārt nedaudz tomēr ir traucēklis,” pauž I. Tetere.
Mainīt uzņēmuma kultūru un motivēt darbiniekus mācīties
“Klienti mēdz teikt, ka viņu biznesā nav digitalizācijas un automatizācijas iespēju. Starp saviem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem visās Baltijas valstīs redzam, ka aptuveni 40% joprojām saka – digitalizācija nav mūsu prioritāte. Ja mainīsim domāšanu, mēs katrā no uzņēmumiem atradīsim, ko iespējams padarīt efektīvāku ar robotizācijas, digitalizācijas, iekšējo procesu un arī ārējo pārdošanas procesu palīdzību,” uzsver I. Tetere.
Šobrīd interesentiem ir pieejamas daudzas platformas, kurās pilnveidot savas zināšanas. Piemēram, SEB banka arī pandēmijas laikā turpina izmantot savu Inovāciju centru dažādu programmu īstenošanai, dodot iespēju uzņēmējiem attīstīt un pilnveidot savu biznesu darbnīcās un hakatonos.
Lai SEB bankas kultūrā vēl vairāk ievērptu vēlmi attīstīties, izveidota digitālā mentoringa programma. “Jaunietis, kurš ienāk bankā, var par savu mentorējamo izvēlēties kādu no pieredzējušajiem vadītājiem un nodot zināšanas par digitālās vides prasmēm, kas jaunietim šķiet būtiskas,” ieskicē SEB bankas valdes priekšsēdētāja I. Tetere. Arī apmācības nu iespējams tiešsaistē novadīt kaut visiem 800 bankas darbiniekiem reizē, bez nepieciešamības izbraukāt visus Latvijas reģionus.
Uzņēmējiem noteikti būtu jāvelta laiks, jāļauj darbiniekiem pāris stundas vai pat dienu mēnesī vienkārši mācīties. “Uzņēmumos jābūt motivējošai videi, kas rada darbiniekos vēlmi mācīties un izprast, kāpēc tas ir svarīgi. Un vislabāk mācīties var darot. Ja uzņēmums gribēs kļūt digitālāks, darbiniekiem būs jāiesaistās un mēs kā sabiedrība mācīsimies un būsim izglītoti gan kā darba ņēmēji, gan kā klienti,” secina I. Tetere.
Biedrība “Latvijas Formula 2050” sadarbībā ar VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”, Latvijas Universitāti, Pārresoru koordinācijas centru, Ekonomikas ministriju, Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, SIA “Latvijas Mobilais Telefons” 4. decembrī attālināti rīkoja tematiskā cikla “Digitālā Latvija – iespējas un izaicinājumi” trešo konferenci “Kā veicināt digitālās uzņēmējdarbības un cilvēkresursu potenciāla pilnveidi un attīstību?”.