Jau kopš 2014. gada, kad Latvija pievienojās eirozonai un arvien izteiktāk sāka “izjust” Eiropas Centrālās bankas (ECB) lēmumu ietekmi, SEB banka organizē “Post ECB brokastis”, skaidrojot ECB pieņemto lēmumus kontekstā ar Latvijas ekonomiku. “Post ECB brokastu” idejas autors un vadītājs ir SEB bankas Finanšu tirgus pārvaldes vadītājs Andris Lāriņš, kura pieredze finanšu tirgū ir jau trīs desmitgades gara, un viņa īpašais talants ir par ekonomiku runāt saistoši, asprātīgi un plašai auditorijai saprotami. Aprunājāmies ar A. Lāriņu par to, kā radusies ideja par “Post ECB brokastīm” un viņa gaitām SEB bankā.
Cik sen tu jau strādā bankā?
Kopumā ar finanšu tirgus pasauli esmu saistīts gandrīz 30 gadus. SEB bankā esmu kopš 2012. gada, bet pirms tam dažus gadus te strādāju uzreiz pēc tam, kad SEB grupa iegādājās Latvijas Unibanku. Atgriešanās SEB bankā bija mērķtiecīgs solis. Nu jau vairāk nekā desmit gadus SEB ir mana banka.
Viena no tavām idejām bija iedibināt “Post ECB brokastis”. Kas šīs ir par brokastīm, un, kā dzima šī ideja?
Idejas pirmsākumi meklējami laikā, kad Latvija pārgāja uz eiro (2014. gadā). Proti, mūsu ekonomika līdz ar šo pāreju kļuva ļoti atkarīga no ECB lēmumiem, jo centrālās bankas visā pasaulē “nosaka toni” finanšu tirgū. Savukārt lielākie uzņēmumi nosaka toni valsts ekonomikā.
Ienāca prātā, ka uzņēmumu vadītājiem būtu jābūt savlaicīgi un kvalitatīvi informētiem par ECB lēmumiem, tāpēc pēc ECB sanāksmēm sāku rīkot informatīvas sanāksmes par pieņemto lēmumu ietekmi uz mūsu ekonomiku. Pamazām, gadu gaitā tas pārvērtās par forumu, kurā kopīgi diskutējam par ekonomikas aktualitātēm.
Nemainīgs elements ir informācija, ko gatavoju par ECB lemto. Tas tiek darīts ļoti operatīvi, lai jau nākamajā rītā pēc ECB sanāksmes, mēs būtu gatavi analizēt izskatītos jautājumus, pieņemtos lēmumus un to sekas. Kopumā šis forums bez pārtraukumiem pastāv jau septīto gadu – kovida laikā ļoti ātri (jau 2020. gada martā) pārgājām uz attālināto risinājumu, tagad mēģināsim pamazām atgriezties tiešu tikšanos formātā, jo satikšanās klātienē ir neatsveramas aktīvo diskusiju dēļ.
Cik bieži notiek šis forums, un, kas ir tā dalībnieki?
ECB sapulces parasti notiek astoņas reizes gadā, parasti ceturtdienās. Attiecīgās nedēļas piektdienā seko mūsu tikšanās brokastu formātā. Runājot par dalībniekiem, – tie ir aptuveni 20 uzņēmumu vadības līmeņa cilvēki. Visi šie uzņēmumi ir atrodami Latvijas 100 lielāko uzņēmumu sarakstā. Tie ir gan valdes cilvēki, gan finanšu direktori, kuriem ir interese par ECB lēmumu sekām, un, kuri saprot šo lēmumu nozīmīgumu ne vien savu nozaru, bet arī plašākā – Latvijas ekonomikas attīstības – kontekstā. Šis ir izveidojies par sava veida klubu, kura dalībnieki visvairāk novērtē iespēju saņemt informāciju par ECB lēmumiem kontekstā ar notikumiem finanšu tirgū un ekonomikā. Viņiem tas ir ļoti nozīmīgi.
Vai šī kluba dalībnieki ir tev teikuši, kas viņiem ir vērtīgākais guvums?
Lielākajai daļai cilvēku ikdienā nav laika pievērst īpašu uzmanību tam, kas nolemts ECB. Lai arī tas viņu darbā ir svarīgi, citi jautājumi parasti ir būtiskāki. Es noklausos ECB preses konferenci, caurskatu lēmumus un apskatu tirgus reakciju uz tiem. Parasti jau par iespējamajiem lēmumiem ir zināms iepriekš, tāpēc analītiķu reakcija ir diezgan ātra. Saliekot visu šo informāciju kopā, veidojas pilnvērtīga aina, kas ļauj arī izdarīt secinājumus par iespējamajām šo lēmumu konsekvencēm Baltijā un Latvijā.
Ar šo informāciju es padalos, mēs kopīgi to apspriežam un pēc tam uzņēmumu atbildīgie cilvēki var pieņemt lēmumus, kas koriģē uzņēmumu ieceres, darbību. Daži ir teikuši, ka pēc mūsu brokastīs dzirdētā ir bijusi motivācija izvērtēt uzņēmuma budžetu vai stratēģiju (jo īpaši šogad augošo procentu likmju dēļ). Domāju, ka lielākais guvums ir iespēja laicīgi sagatavoties nozīmīgām pārmaiņām. Taču, lai sagatavotos, šīs pārmaiņas ir adekvāti jāizprot.
Kāda ir būtiskākā sastāvdaļa tavā “receptē” auglīgai sadarbībai ar klientiem?
Mana pieredze rāda, ka noturīga saikne izveidojas tad, ja tu patiešām “dzīvo” ar jautājumiem un tēmām, kas ir svarīgas ikdienas darbā. Ja iedziļinies, ar laiku var izteikt vērtējumus, sniegt prognozes (ar ko nevajag aizrauties, jo neviena augstskola negatavo gaišreģus), un to cilvēki novērtē.
Jau pieminētā ECB brokastu kluba iniciatīva ir izveidojusi ciešu saikni ar uzņēmumu atbildīgajiem cilvēkiem, kuri vēlas uzzināt manu viedokli par to vai citu jautājumu, un tas arī ir vērtīgākais šī procesa rezultāts. Man patīk lietas, ko daru, tāpēc esmu šajās tēmās un jautājumos iekšā, kā saka, “līdz ausīm”. Tas ir obligāts nosacījums, ko klienti novērtē.