Brent naftas cenu pēdējā laikā uz leju velk pesimistiskais skats uz pasaules ekonomiku. ASV naftas krājumi turpina kristies, bet Ķīnas krājumi ir sezonāli zemā līmenī. Tikmēr strauji tuvojas 5. decembrī, kad spēkā stāsies Eiropas Savienības finanšu pakalpojumu aizliegums Krievijas jūras naftas pārvadāšanai. Pastāv risks, ka tiks traucēta Krievijas naftas plūsma līdz 3,2 miljonu barelu apjomā. Pagaidām decembrim ir rezervēts ļoti maz Krievijas naftas kravu un sāk pieaugt ne-Krievijas naftas prēmijas.
Riska apetīte un sankcijas
Oktobra beidzamās nedēļas pirmajā pusē Brent naftas cena pieauga līdz ar plašu riska noskaņojuma pieaugumu, taču nedēļas beigās cenas samazinājās. Brent slēgšanas cena piektdien, 28. oktobrī, bija 95.77 USD. Kopsolī ar Ķīnas akciju un industriālo metālu cenu samazināšanos cena 31. oktobrī atkāpās par 1,3% līdz 94.5 USD.
Brent naftas tirdzniecība šajās dienās varētu atspoguļot plaša mēroga riska apetītes samazināšanos, kas pēc laika atkal atgriezīsies, dzenot cenas uz augšu. Naftas tirgus pamatā ir saspringts. ASV krājumi turpina rukt, kas apstiprina globālā deficīta priekšnosacījumu.
Priekšā mums ir ES sankcijas attiecībā uz jūru piegādājamo Krievijas naftu un naftas produktiem, kas stāsies spēkā attiecīgi 5. decembrī un 5. februārī. Tāpat drīzumā jānoslēdzas ASV SPR (Strategic Petroleum Reserves) nonākšana tirgū, kas ir radījis nedaudz maldīgu priekšstatu par patieso situāciju tirgū.
No 5. decembra ES finanšu iestādēm vairs nebūs atļauts apdrošināt vai sniegt finanšu pakalpojumus, kas saistīti ar Krievijas naftas piegādēm pa jūru. ES apdrošināšanas kompānijas ieņem dominējošo stāvokli globālajā kuģniecībā. Aprēķini liecina, ka tās veido 90% no pasaules kuģu apdrošināšanas. Lai gan ir daudzas ārpus ES reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības, tās lielākoties izmanto pārapdrošināšanas uzņēmumus ES. Tas attiecas arī uz Ķīnas un Indijas apdrošināšanas sabiedrībām. ES aizliegums 5. decembrī ir ārkārtīgi spēcīgs instruments. Pastāv risks, ka aizliegums izraisīs strauju Krievijas jūras jēlnaftas eksporta kritumu.
Krievija parasti eksportē 5 miljonus barelu naftas un 3 miljonus barelu naftas produktu, no kuriem gandrīz 50% nonāk OECD Eiropas dalībvalstīs. Argus lēš, ka 5,5 miljoni no kopējiem 8 miljoniem barelu tiek eksportēti pa jūru, bet pārējais iet pa cauruļvadiem. Tādējādi ES finanšu pakalpojumu sankcijas apdraud 5,5 milj. barelu Krievijas naftas un tās produktu eksporta. No tiem aptuveni 3,2 miljonu barelu ir nafta un 2,4 miljoni – naftas produkti. Tādējādi no 5. decembra aptuveni 3,2 miljonu barelu Krievijas naftas ir apdraudēti ES sankciju dēļ.
Zaļais kredīts uzņēmumiem
Cenu griesti un ēnu flote
G7 "cenu griestu" piedāvājums paredz ļaut Krievijas naftai pieeju tirgum. ES finanšu pakalpojumu aizliegums faktiski neļautu Krievijas naftai nonākt tirgū, tādējādi izraisot milzīgu naftas cenu kāpumu. Lai šo risku novērstu, G7 ir ierosinājusi "cenu griestus", saskaņā ar kurām patērētāji var iegādāties Krievijas naftu un saņemt pirkumam nepieciešamos ES finanšu pakalpojumus, ja viņi maksā maksimālo ierobežoto naftas cenu, piemēram, 60 USD. Ideja ir, ka Krievijas naftas eksports turpinātu plūst, bet liedz Krievijai paaugstinātus naftas eksporta ienākumus. Krievija ir paziņojusi, ka tā nevienam nepārdos naftu par ierobežotu cenu. Turklāt sīkāka informācija par G7 cenu griestu mehānismu vēl nav pausta. Tā kā trūkst informācijas, tirgus atturas no Krievijas naftas pasūtīšanas decembrim.
Līdz šim Ķīnas naftas pārstrādes rūpnīcas ir rezervējušas tikai 1 no 30 Krievijas Espo Blend kravām decembra piegādei. Tas ir daudz mazāk nekā ierasti. Tomēr Ķīnas naftas pārstrādes rūpnīcām vēl ir atlicis laiks rezervēt Krievijas naftu decembrim, jo brauciena laiks no Krievijas Kozmino uz Ķīnu ir tikai 5 dienas. Tomēr parādās pazīmes, ka ārpus Krievijas ražotās naftas etalon cenas ir augstākas nekā Krievijas markām, jo pircēji sāk meklēt alternatīvas.
Ir skaidrs, ka Krievija mēģinās tirgot naftu neskatoties uz ES aizliegumu. Pasaulē jau darbojas "ēnu flote", kas transportē 1,25 miljonus naftas no Venecuēlas un Irānas. Saskaņā ar kuģu brokera BRS datiem, šī ēnu flote sastāv no gandrīz 270 kuģiem. Šai flotei būs ievērojami jāpaplašinās, lai varētu apkalpot vēl 3,2 miljonus barelu Krievijas naftas. Tas radīs milzu kustības un viļņošanos gan tirgū, gan ārpus tā. Pastāv atšķirīgi viedokļi par sankciju un cenu griestu mehānisma ietekmi uz Krievijas naftas eksportu.
"Teorētiski ir pietiekami liela ēnu flote, lai turpinātu Krievijas jēlnaftas plūsmas pēc 5. decembra," aģentūrai Reuters izteicies Andrea Olivi, preču tirdzniecības giganta Trafigura globālais šķidro kravu grupas vadītājs. "Daudzi no šiem ēnu kuģiem varēs pašapdrošināties vai tos varēs apdrošināt Krievijas P&I," viņš piebilda. JP Morgan banka uzskata, ka cenu griestu ietekme ir neskaidra, jo Krievija gandrīz pilnībā var izvairīties no aizlieguma, izmantojot Ķīnas, Indijas un savus kuģus. Tādējādi Krievijas eksports decembrī varētu pat samazināties salīdzinoši nelielā apjomā.
SEB bankas prognozes ir, ka Brent naftas cena tieksies uz 125 USD. Respektīvi, Brent naftas cena vidējā cena nākamā gada pirmajā ceturksnī būs 115 USD apmērā, bet 2. ceturksnī – 125 USD.
Dainis Gašpuitis
SEB bankas ekonomists